JKJK Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 (endret) Sitter her med et gammelt MSI MS-6523 hovedkort som jeg har store planer om å bruke en WD 250'giger på. Siste biosoppdatering jeg har funnet til dette kortet er fra 2003, og biosen leser ikke disken større enn 136GB. Jeg partisjonerte opp disken på en nyere pc (en primærpartisjon på 20GB til os og en utvidet/logisk stasjon på 200 til video) og installerte windows 2000 sp4 på den etterpå, og det fungerer fint. Men windows melder feil på disken under oppstart, og jeg regner med grunnen er at partisjonstabellen strekker seg utenfor det området bios/idekontroller klarer å lese. Har ikke sett at windows har meldt feil på disken under annet enn oppstart (feilene kommer opp i eventloggen). Har prøvd å kopiert noen filer til den store partisjonen, og det fungerer greit. Spørsmålet er: Kan jeg bruke disken slik, eller er det stor fare for krasj/datatap? Har ikke noen annen idekontroller liggende jeg kan bruke for øyeblikket heller. Håper noen kunne uttale seg om dette ganske kjapt, da det haster. På forhånd takk! Endret 29. juli 2005 av JKJK Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Vet ikke, men 48bitlba.com ser ut til å mene at BIOS må oppdateres: BIOS support for 48-bit LBA. As stated in Microsoft Knowledge Base article 305098 one of the requirements to use 48-bit LBA support in Windows 2000 is that you must have a 48-bit LBA compatible BIOS. http://www.48bitlba.com/win2k.htm Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 29. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2005 (endret) ja, og som du ser så har jeg prøvd, men msi har tydeligvis ikke lagt ut noen ny bios til dette kortet etter 2003. Begge partisjonene detekteres i windows med riktig størrelse.... Endret 29. juli 2005 av JKJK Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå