Gå til innhold

lav score med 7800 GTX

ohkaasa

Anbefalte innlegg

Håper noen kan gi meg noen tips:

Har ett XFX Geforce 7800 GTX, men får altfor lav score i 3dmark 2005, jeg var oppe i 7069 poeng, det er lite, men nå får jeg plutselig ikke mer enn 6600 poeng, og jeg ser jo folk uten problemer får over 8000?? 6600 poeng fikk jeg nå jeg klokket opp kortet til 490, og det er jo litt snodig, virker som ytelsen ble dårligere.

Ellers så har jeg en Pentium 4 3,0 Ghz HT prosessor, ett ASUS P5GD1 hovedkort, 1500 meg med minne, PC3200 CL3, husker ikke merket.

Og ett annet snodig problem etter at jeg oppgraderte er at når jeg spiller BF2, så begynner etter en stund lyden å sprake i mitt usb headsett så blir den borte, det virker som det er spesielt når jeg prater i skype samtidig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første problemet ditt med lav score i 3DMark, kan skyldes at du har nådd "brekningspunktet" for ditt kort med tanke på max overclock (med luftkjøling), ikke sikkert men kan tenkes. Hvilken kjøler benytter du, stock el. har du kjøpt deg en annen? Prøv og klokk ned til default clock og kjør 3DMark igjen, se hva du får. Så får du heller teste derfra hvor mye du kan clocke før du merker en nedgang.

Det andre problemet ditt er kjent, og skyldes mest sansynlig PCI latency med AGP - CPU, PCI - CPU. Dette fikses lett ved å benytte PCI Latency 2.6, med dette programmet kan du sette lik latency for eventuelle PCI kort (Lydkort) og AGP port. Noe som vil hjelpe drastisk på stuttering issues med lyd og fps. Det vises til flere positive resultater ved å benytte dette programmet, og selv forcer jeg latency til 64 (anbefalt) både på Lydkort og AGP (Les mer om det her)

pcilatency6fb.th.jpg

Håper dette var til litt hjelp :)

Endret av KimmiK
Lenke til kommentar

Jeg kjører den vanlige kjølingen på skjermkortet, men jeg tror ikke det er det som er problemet, gpu`en blir ikke varm i det hele tatt, max 60 grader. Jeg tror det skal være helt normalt og iallefall klare 7800-7900 med stock klokking. i BF2 så synes jeg at jeg får litt lav FPS også (ligger på 35-50), kjører alle instillinger på maks i spillet med 1280X1024, har lest at folk kan spille i 1600x1200 med 4xAA og 8xAF med akseptabel fps, synes dette er jækla snodig

Lenke til kommentar

Ja det høres kjipern ut, spesielt når du har gått til investering av det kortet der :cry:

Menne, er litt usikker hva det kan være jeg, det er jo mulig at CPU din er litt flaskehals, men det tviler jeg sterkt på. Hmm du sier også at du kjører 1500mb Ram, i hivlken konfigurasjon? (Hva merke og størrelsesorden har du på disse brikkene)

Kanksje det vil hjelpe med en helt fresh install av windows :)

Lenke til kommentar

ok :) Skjønner jeg deg korrekt, så har du en brikke à 1024. Ta og fjern de to 256 brikkene dine og kjør kun med 1024 i 3Dmark engang, bare for å se om det faktisk kan hjelpe. Bruke eliminasjonsmetoden, funker av og til :)

Lenke til kommentar
Jeg kjører den vanlige kjølingen på skjermkortet, men jeg tror ikke det er det som er problemet, gpu`en blir ikke varm i det hele tatt, max 60 grader. Jeg tror det skal være helt normalt og iallefall klare 7800-7900 med stock klokking. i BF2 så synes jeg at jeg får litt lav FPS også (ligger på 35-50), kjører alle instillinger på maks i spillet med 1280X1024, har lest at folk kan spille i 1600x1200 med 4xAA og 8xAF med akseptabel fps, synes dette er jækla snodig

Jeg har samme skjermkort som deg, 3.4 GHz P4 og 1 GB DDR2 RAM. Jeg får et par hundre mer enn deg i 3DMark. I BF2 synes jeg 1280x1024 med high setting og 2xAA er det høyetse spillbare, men hakker av og til.

De som får over 8000 med 7800 kortet har typisk raskere AMD prosessorer. Så jeg tror ikke du scorer noe særlig mindre enn det som er normalt for ditt system.

Lenke til kommentar

Forsøk å disable AGP FastWrite i BIOS. Det hjalp iallefall for meg med mitt Gainward 6800GT GS. Fikk nemlig ikke til å klokke det til hastigheten Gainward garanterte uten å disable FastWrite, opplevde samme problemer som deg, med at hastigheten gikk ned jo mer jeg økte kjernefrekvensen på GPU.

Lenke til kommentar
Kanskje 7800 er så rask, at det er CPU´en som blir flaskehalsen i 3DMark05?

At rett og slett cpu`en ikke klarer å behandle dataene i takt med det GPU prosesserer mener du? det kan jo forklare hvorfor jeg ikke får så høy fps i BF2 som jeg synes jeg burde ha

Lenke til kommentar
' date='29/07/2005 : 10:46'] Forsøk å disable AGP FastWrite i BIOS. Det hjalp iallefall for meg med mitt Gainward 6800GT GS. Fikk nemlig ikke til å klokke det til hastigheten Gainward garanterte uten å disable FastWrite, opplevde samme problemer som deg, med at hastigheten gikk ned jo mer jeg økte kjernefrekvensen på GPU.

siden dette er PCIexpress så er det jo ikke noe AGP Fastwrite å disable heller, men kan det være noen tilsvarende innstillinger for PCIexpress i Bios?

Lenke til kommentar

Det er din cpu som begrenser score i 3dmark05. Programmet er riktignok veldig skjermkort intensivt, men med 7800gtx blir rett og slett cpu`en din flaksehalsen uansett. Har en 3.2 ghz og ligger på litt over din score. Er ikkje så mye å gjøre med det utenom å oppgradere en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...