Moonshine Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 "Grow some balls!" Det sier jeg til meg selv når jeg sjekker ytterdøren 3 ganger med nøkkel. Har faktisk sluttet å sjekke. Men var jo dette en mye lettere lidelse enn det du strever med. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Som nevnt tidligere i tråden så er tvangslidelser av større eller mindre grad en stor del av befolkningen. Problemene kommer når man ikke greier å fungere normalt i hverdagen (f.eks. aldri klare å forlate huset fordi det aldri blir "rent" nok, kommer for sent på jobb/skole fordi man går låserunden 100 ganger etc.) Å måtte låse døren 3 ganger er relativt harmløst. Men når det kommer til det punket at det virkelig amputerer hverdagen, kan det være lurt å søke hjelp. Kunnskapene innenfor det feltet er omfattende, og sjansen for at man kan få redusert plagene er veldig store. Lenke til kommentar
Ø.B. Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Er det en lidelse? Så ei på tv som vaska hendene sine med såpe HELE tida. Kom hun borti noe måtte hun vaske seg osv. Vasket seg i flere timer av gangen Så vil se på noe av det som en lidelse ja.. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Det er litt forskjell på "vanlige tvangstanker" som at man f.eks. må ta på høyre sko først, og det som virkelig er en lidelse. Lenke til kommentar
Carl M Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Jaja, jeg må iallefall sjekke om dører er låst ørten ganger selv om jeg gjorde det for et 10 sekund sia sist. Lenke til kommentar
Ø.B. Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Husker før. Muttern pleide å rive sunn døra hver gang hun dro vekk for å sjekke om det var låst. stakkars dørhandtak. Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Jeg hoppet systematisk over de miderste flisene når jeg gikk i butikken før. Eneste jeg "lider" av nå er at jeg må vaske hendene mine mange ganger før jeg tar i noen av mine gitarer. Lenke til kommentar
Madrigal Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Husker før. Muttern pleide å rive sunn døra hver gang hun dro vekk for å sjekke om det var låst. stakkars dørhandtak. :!: Fikk noen rimelig heftige bilder i hodet mitt nå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Hvis man har en tvanglidelse blir man fysisk dårlig av å ikke utføre handlingene (angst, hjertebank, vondt i magen etc.) og jeg tror ikke det er så veldig mange her som ville ha blitt dårlige av å ta på skoene i omvendt rekkefølge.. Blir ikke en lidelse før det går ut over evnen til å fungere normalt i hverdagen.. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Jeg lider av tvangstanker. Noen som vet om det fins medikamenter mot det? Antar det fins noe som demper det, men det er vel på resept. Lenke til kommentar
FrenChie Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Jeg lider av tvangstanker. Noen som vet om det fins medikamenter mot det? Antar det fins noe som demper det, men det er vel på resept. Ja det finnes.. Soloft(?) f.eks, regulerer et stoff i hjernen. Men det mest effektive mot tvangstanker er trening, imo. Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 De fleste har tvangstanker, noen har bare mer enn andre. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Det er litt forskjell på "vanlige tvangstanker" som at man f.eks. må ta på høyre sko først, og det som virkelig er en lidelse. Leste en artikkel i hjemmet av alle plasser, om at det der har blitt et folkesyndrom. Mellom 70-90% av norges befolkning har slike pussige "må ha likt på begge sider, klø meg her og klø meg der, sjekke 3 ganger" opplegg. Det er forskjell mellom det forsiktige, det pussige og det syke. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 (endret) Lagde en tråd om slike små dagligdagse tvangstanker for lenge siden...Hmm, *lete* DER var den ja. Endret 29. juli 2005 av SirMaximus Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Led av en veldig mild versjon av CDP, CHP, CDR eller noe sånt når jeg var 6-7 år. Jeg vasket meg på hendene hver gang etter å ha tatt på noe nytt. Ca 20 ganger i timen. Dette stoppet etter noen måneder da jeg overhørte en nyhetssending der de sa at å vaske seg for mye på hendene kan før til astma. Løsning for tvangstanker: frykt! Lenke til kommentar
Knofle Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Ok. Med (veldig) korte mellomrom, må jeg merke én bokstav i et ord på internettsiden jeg er på, høyreklikke, og kopiere den bokstaven. Det er veldig viktig at jeg treffer midt i O'en i "Copy", ellers må jeg gjøre det på nytt. Det høres ut som om det er bare rot, men det er faktisk noe jeg "må" gjøre Lenke til kommentar
Veronica Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Lider litt av det ja. Før jeg legger meg om kveldene må jeg sjekke at stikk kontaktene sitter ordentlig i støpslene. Har hørt det blir brann hvis de bare sitter halvveis i. Sitter leenge og dytter dem inn Så slukker jeg lyset for å legge meg, men noen ganger må jeg slå det på igjen for å sjekke enda en gang... Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Jeg lider av tvangstanker. Noen som vet om det fins medikamenter mot det? Antar det fins noe som demper det, men det er vel på resept. Medikamenter har varierende utslag. Terapi er vel det beste når det kommer tvangstanker, angst etc.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå