Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Sliter litt med plagsomme tvangslidelser, spesielt nå når jeg er alene i huset. Ikke det at jeg er redd for å være alene, men jeg har et problem med dører og vinduer. Jeg vet aldri når de er låst, uansett om jeg sjekket dem for 5 sekunder siden. Det beskrives slik: Tankene kan bestå av gjentatte, vedvarende tanker eller bilder som er påtrengende, meningsløse eller ubehagelige. De kan og være aggressive, seksuelle eller skremmende. Tankene er ikke bare en normal overdreven engstelse. Personen forsøker å undertrykke tankene, fordi personen er klar over at tankene kommer innenfra. kan bestå i gjentatt atferd som personen føler seg tvunget til å utføre. Handlingene reduserer ubehag. Personen er klar over at tvangen er overdrevet, og at den i neste omgang medfører ubehag, er tidkrevende og forstyrrende. Sykdomsbildet kan være preget av hva vi på folkemunne ville kalle tellesyke, sjekkesyke, tvilesyke, ordensmani, vaskemani, samlemani. Lidelsen deles opp i lett, middels, alvorlig eller ekstrem. Ved lettere tilstander er personen preget av sykdommen ca. en time pr. dag. I ekstreme tilfeller er personen hemmet av lidelsen hele den våkne tid av døgnet. Selv har jeg vel en middels versjon av "sjekkesyke" i og med at jeg må sjekke hver eneste dør og vindu i huset kanskje 10 ganger før jeg kan legge meg. Samme når jeg går fra huset. Noen andre som kan si de har noe lignende? Lenke til kommentar
Jan Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 hm, Hvorfor ikke gå systematisk inn og bare ta en post it lapp på hver dør og hvert vindu som "Checked", og lar det være med det. Alt du trenger å gjøre er å se bort. Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Når jeg er alene hjemme glemer jeg alltid å låse dører og vinduer. Det er nok ikke så mye å være redd for der ute. Lenke til kommentar
diversity Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Det eneste jeg har som jeg kommer på, er at hver gang jeg går fra døren. Så går det noen sekunder, så må jeg gå tilbake å sjekke.. Vet ikke om det har noe med tvangslidelser å gjøre.. Men det er noe jeg gjør nesten hver gang. Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 en metode som funker bra for meg er å si til meg selv høyt: "nå lukker jeg døren" "nå lukker jeg vinduet" osv. da husker jeg at jeg sa det, og føler ikke samme trangen for å sjekke. lykke til Lenke til kommentar
Jan Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 en metode som funker bra for meg er å si til meg selv høyt: "nå lukker jeg døren" "nå lukker jeg vinduet" osv. da husker jeg at jeg sa det, og føler ikke samme trangen for å sjekke. lykke til Du kan vel bruke øynene Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 en metode som funker bra for meg er å si til meg selv høyt: "nå lukker jeg døren" "nå lukker jeg vinduet" osv. da husker jeg at jeg sa det, og føler ikke samme trangen for å sjekke. lykke til Du kan vel bruke øynene Det funker faktisk bedre å si det høyt. Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 en metode som funker bra for meg er å si til meg selv høyt: "nå lukker jeg døren" "nå lukker jeg vinduet" osv. da husker jeg at jeg sa det, og føler ikke samme trangen for å sjekke. lykke til Du kan vel bruke øynene Folk har sine egne måter. Lidelser er ikke noe å kødde med. Det er ikke han sin skyld at han har slike tvangslidelser. Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 men seriøst wh1te! prøv metoden min! den funker mvh Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Det suger faktisk maks. Det er heller ikke bare det prinsippet å ha dørene låst, men jeg er pissredd for at det skal komme en morder/tyv og ta seg inn i huset. Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Morder/tyv? Bor du i by? Hvis ikke, er det ihvertfall ikke noe å være redd for. Har det noen gang skjedd at en morder har drept en sovende for moro skyld i Norge? Tror ikke det. En tyv kommer vel ikke hvis døra er åpen for da vet han noen er hjemme men hvis vinduet er åpent kan han komme. Men tviler... Lenke til kommentar
Jan Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 en metode som funker bra for meg er å si til meg selv høyt: "nå lukker jeg døren" "nå lukker jeg vinduet" osv. da husker jeg at jeg sa det, og føler ikke samme trangen for å sjekke. lykke til Du kan vel bruke øynene Det funker faktisk bedre å si det høyt. Forskjell mellom å låse og lukke hva? Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Nei, har ikke, gjør ikke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Morder/tyv? Bor du i by? Hvis ikke, er det ihvertfall ikke noe å være redd for. Har det noen gang skjedd at en morder har drept en sovende for moro skyld i Norge? Tror ikke det. En tyv kommer vel ikke hvis døra er åpen for da vet han noen er hjemme men hvis vinduet er åpent kan han komme. Men tviler... Rett borti her var det en fyr som tok seg inn i et hus og slaktet et ektepar med øks og for ikke lenge siden var det en som ble skutt rett nedi her. Lenke til kommentar
Paull Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Men er det egentlig så farlig å bli drept da? Jeg for min del tenker at "det som skjer får bare skje", så om det kommer en morder eller noe, så får han bare drepe meg om han vil.. Blir mye mindre bekymringer, og foreløpig har jeg overlevd ganske bra Lenke til kommentar
SacrefiZer Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Jeg skal ha det til at alt skal stå systematisk. Men før hadde jeg flere. ( På Newton så hadde de program om det der, og der sa de at det var en fase som ungdommer/barn var igjennom og gjett hva.. Har ikke så mange flere ) Kan nevne noen: Spytte i vasken så alle de hullene ned til avløpet var tettet med tannkrem og spytt. Gå systematisk på steiner i gata i byen. De runde dingsene som holder dusj-forheget oppe måtte henge riktig vei. Dette er bare noen av de, men om jeg ikke gjorde ting som dette så fikk jeg ikke sove, og jeg innbilte meg at jeg fik ulykke av det. En gang måtte jeg ned klokka 04:00 om natta for å spytte i vasken for å få sovne, funka gjorde det og Mvh. SacrefiZer Lenke til kommentar
skinner Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Dette høres kjent ut. Hadde det selv med lyskilder, kaffetrakter og komfyr og kjøleskap. Måtte sjekke og dobbelt sjekke og en ekstra sjekk om alt var OK før jeg gikk ut, og måtte nok inn igjen en tur da døra var låst bare for å sjekke for sikkerhetsskyld. Hadde det så ille en periode at jeg måtte begynne en time med "sjekk runden min" før jeg skulle ut for å komme tidsnok til et møte, kino eller whatever.... Noen nevnte dette med postit lapp - god ide. Lag deg en sjekkliste som du følger og krysser av for hvert punkt. Arbeid deg ut mot døren for skape trygghetsfølelse for at du virkerlig har sjekket alt. Begynner du å tenke om noe er lukket eller ikke, se på lappen. Det er bevis for at du faktisk har vært der og sjekket fysisk. De første gangene kan være skikkelig tøffe - men se på lappen hvis du er i tvil, tving deg selv til å godta at lappen er ditt bevis på at ting er OK - ikke la magefølelsen fortelle deg noe annet. Men tro meg, dette er normalt. Vi alle gjennomgår dette fra tid til annen. Fattern har dette med håndbrekket på bilen, må liksom bare sjekke om det er av eller ikke. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Lider en del av angst desverre, men er veldig på bedringens vei. Vanskelig for folk å forestille seg hvordan det er når de ikke har hatt det selv. Bagateller som å ta bussen eller stå i kø på rema kan være en stor utfordring til tider Men en ting er sikkert, folk blir bare mer og mer opplyst om slike "sykdommer". I allefall når minst 1/3 av befolkningen en vakker dag vil få det. ahh..godt å få det ut Lenke til kommentar
Ø.B. Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Men er det egentlig så farlig å bli drept da? Det er jo litt kjedelig da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå