Black&White Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Jeg spiller en del på Berserk sine CS:S servere. De har også et diskusjonsforum på Berserk.nu som jeg er innom av og til for å holde meg oppdatert med hva som skjer på serveren, hvem er bannet hva skjer osv. Men så kommer jeg over en kategori inne på forumet som heter "Dr. oby's Special Area" Der har vistnok bare et utvalg brukere tilgang. Mao, ikke et åpent forum. Til saken: Jeg klikker meg inn der, nyskjerrig på hva dette kan være for noe hemmelig. OG til min store forskrekkelse ser jeg mange guider som er direkte RIPOFF fra Hardware.no, ITpro.no og PCworld.no. Han tar tilogmed tatt cred (kreditt) for å ha skrevet de selv virker det som. Og jeg kan ikke se at han har fått tillatelse til hverken å bruke bildene eller og gjengi teksten på et annet webområde. Nå vet ikke jeg hvordan det er med opphavsrettigheter på guidene og nyhetene som publiseres på hw.no og ovennevnte nettsteder, men hvis materialet er opphavsrettslig beskyttet (copyrighted) så bør det jo få konsekvenser for han sånn at han lærer å ikke stjele andre sitt verk. Det jeg reagerte mest på var at han tok kreditt for å laget det selv. Uansett: klokken er 03:22 på natten. Jeg er trøtt og klarer ikke tenke/skrive helt klart, så om jeg bare driter meg helt ut her så er det OK. For meg altså. "Go ahead, dizz me" What do i care ??"" Ahh, enkelte ting høres best ut på Engelsk. Hehe!! " you gotta' love OT" :!: Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Alt som du skriver har du opphavsretten på. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Så om jeg skriver "Microsoft" nå så har jeg opphavsretten til det? Litt merkelig egentlig, at man skal kunne eie sånt, men greit nok at man ikke skal kopiere andres arbeid og utgi det for å være sitt eget, men det blir mer en æresak - og man kan ikke tenke særlig høyt om seg selv om man tror man må kopiere noe for å gjøre det bra. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Det er ingen tvil om at hardware.no og de andre eier det de publiserer. Men dersom forumet du nevner er lukket, og ikke allment tilgjengelig, så er jeg i tvil om hvor hardware.no & co står rettsmessig. At det er dårlig kotyme å bruke andres materiale, uten tillatelse eller å oppgi hvor materialet kommer fra, det er det ingen tvil om. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Så om jeg skriver "Microsoft" nå så har jeg opphavsretten til det? Nei, for det var en sleiping som skrev det før deg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå