kag Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Og såklart din tro kan ødelegge for andre. Tenk hvis noen av en merkelig grunn hadde hengt en ødelagt kondom på dette treet ditt, og du tolket det som en beskjed fra treet om at alle kondomer må ødelegges fordi treet bestemmer det. Hadde flere trodd på treet i hage din, da hadde dere hatt makt. Og med nok makt kan dere ødelegge for fryktelig mange folk. Nå er heldigvis de færreste, i hvert fall her i norge, såpass radikale at de kler den beskrivelsen når det kommer til sitt forhold til tro. Hvis du er sprø nok til å dyrke et tre, så tror jeg du er sprø nok til å tro alle kondomer må ødelegges pga en slik hendelse. Det fins nok flere kristne i Norge (i resten av verden er det ALT for mange) som er imot kondomer pga religionen deres. Vatikanet er imot kondomer, fordi kondomer oppfordrer folk til å ha sex utenfor ekteskapet. Og siden det er mange katolske i Afrika som stoler blindt på Vatikanet, er det en årsak til den enorme mengden AIDS i der ned. Dette er ikke representativt. Klart de finnes der ute, men det er ytringsfrihet i dette landet, og vi bør være bedre av oss enn å ta ordene til fundamentalistene å trykke de ned i halsen på den vanlige kristne i gata. Eller er det for mye å forlange? Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Nå datt jeg litt av her. Men jeg prøver ikke å trykke noe ned i halsen på den vanlige kristne i gata. Jeg er bare litt uenig i Smetho. Jeg mener at selv om troen din kanskje hjelper deg. Så kan det veldig lett ødelegge for andre. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 (endret) Nå datt jeg litt av her. Men jeg prøver ikke å trykke noe ned i halsen på den vanlige kristne i gata. Jeg er bare litt uenig i Smetho. Jeg mener at selv om troen din kanskje hjelper deg. Så kan det veldig lett ødelegge for andre. Jeg må innrømme at jeg ikke aner hva du snakker om nå. Kondomer? Hva har det med (det dårlige, jeg innrømmer gjerne) eksempelet mitt om å tro på et tre? Mulig jeg ikke fikk med noe her nå Jeg tror selvsagt ikke på et tre og det er ikke poenget. Poenget var at om jeg tror på et tre og dette hjelper meg på samme måte som kristendom hjelper kristne så fint for meg! Ser ikke hvordan det at jeg tror på et tre er mer ødeleggende enn "vanligere" religioner... Vennligst oppklar for enkle meg EDIT: Om jeg forstod rett om hva du mener så hinter du til at dersom flere hadde treet som gud og vi samlet oss så kunne vi bli farlige. Akkurat det er det jeg mener er farlig med religioner - og derfor er jeg for personlig tro, IKKE organisert religion. Endret 30. juli 2005 av smetho Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 For å oppsummere mener jeg følgendes: - Fjerne statlig støtte til kirken - Skille stat og kirke - Fjerne lover som gir religioner særfordeler - forby forkynning i skolen. La lærere undervise fakta, ikke tro. Man kan lære om religion, men en lærer skal ikke fortelle elevene hva som er riktig å tro. - Fjerne kristne grunnmålsparagrafer fra f.eks. skolen Dette er alle tiltak som vil redusere religiøse sin makt og inflytelse. Men den vil aldri forsvinne, flere av dagens verdier stammer fra f.eks. kristendommen. Og det var kristne som en gang startet skolene her i landet. Bare til informasjon Det forkynnes ikke på den norske skolen Jo det gjør det. Snakker av erfaring. Lenke til kommentar
CNesset Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Året er 2005. Religionene henger fortsatt igjen. Hva kan vi gjøre? Få det helt klinkende klart hvorfor! Før i tiden skapte religioner krig, det blir det mindre av. Kristendommen er coverup for Bush, huene til han og Dick er fylt med olje. Religionene blir mer vennligsinnede ovenfor hverandre, skulle de vært fjernet burde det vært gjort for mange år siden. Lenke til kommentar
kjetil_b Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Dette er en diskusjon som er så tåpelig, og ført på et så useriøst plan at jeg gidder ikke tenke på å argumentere for/mot noe som helst. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 (endret) Nå datt jeg litt av her. Men jeg prøver ikke å trykke noe ned i halsen på den vanlige kristne i gata. Jeg er bare litt uenig i Smetho. Jeg mener at selv om troen din kanskje hjelper deg. Så kan det veldig lett ødelegge for andre. Jeg må innrømme at jeg ikke aner hva du snakker om nå. Kondomer? Hva har det med (det dårlige, jeg innrømmer gjerne) eksempelet mitt om å tro på et tre? Mulig jeg ikke fikk med noe her nå Jeg tror selvsagt ikke på et tre og det er ikke poenget. Poenget var at om jeg tror på et tre og dette hjelper meg på samme måte som kristendom hjelper kristne så fint for meg! Ser ikke hvordan det at jeg tror på et tre er mer ødeleggende enn "vanligere" religioner... Vennligst oppklar for enkle meg EDIT: Om jeg forstod rett om hva du mener så hinter du til at dersom flere hadde treet som gud og vi samlet oss så kunne vi bli farlige. Akkurat det er det jeg mener er farlig med religioner - og derfor er jeg for personlig tro, IKKE organisert religion. Ok, hvis du tror på treet ditt. kjetil_b tror på en melkekartong, Dark Knight tror på en hylle og Dotten tror på et rizla papir. Og alle har helt ulike verdier som de har tolket fra sine ulike gudommeligheter. Så skal alt gå bra fordi alle har en egen personlig tro og ingen er organiserte. Nja... Er ikke så sikker på den. EDIT: Hvis du mener det beste er at alle er personlig religiøse med samme religion, så tror jeg det hadde blitt organisert til slutt uansett. Endret 30. juli 2005 av Scarface^ Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Så denne tråden er bare en enveiskjøring hvor dere som er motstandere av religion kan sitte å runke til deres stalinistiske ideér?! Beklager om jeg går for langt med dette innlegget, og jeg skal la dere kose dere i fred! Hehe, Bullseye! Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Hold kjeft, dette er morro :!: Lenke til kommentar
smetho Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Nå datt jeg litt av her. Men jeg prøver ikke å trykke noe ned i halsen på den vanlige kristne i gata. Jeg er bare litt uenig i Smetho. Jeg mener at selv om troen din kanskje hjelper deg. Så kan det veldig lett ødelegge for andre. Jeg må innrømme at jeg ikke aner hva du snakker om nå. Kondomer? Hva har det med (det dårlige, jeg innrømmer gjerne) eksempelet mitt om å tro på et tre? Mulig jeg ikke fikk med noe her nå Jeg tror selvsagt ikke på et tre og det er ikke poenget. Poenget var at om jeg tror på et tre og dette hjelper meg på samme måte som kristendom hjelper kristne så fint for meg! Ser ikke hvordan det at jeg tror på et tre er mer ødeleggende enn "vanligere" religioner... Vennligst oppklar for enkle meg EDIT: Om jeg forstod rett om hva du mener så hinter du til at dersom flere hadde treet som gud og vi samlet oss så kunne vi bli farlige. Akkurat det er det jeg mener er farlig med religioner - og derfor er jeg for personlig tro, IKKE organisert religion. Ok, hvis du tror på treet ditt. kjetil_b tror på en melkekartong, Dark Knight tror på en hylle og Dotten tror på et rizla papir. Og alle har helt ulike verdier som de har tolket fra sine ulike gudommeligheter. Så skal alt gå bra fordi alle har en egen personlig tro og ingen er organiserte. Nja... Er ikke så sikker på den. EDIT: Hvis du mener det beste er at alle er personlig religiøse med samme religion, så tror jeg det hadde blitt organisert til slutt uansett. Men hvorfor skal folk bry seg om hva jeg tror på? Tviler på folk vil hate meg og ha lyst å drepe meg på grunn av at jeg tror på feil ting - dersom det er kun jeg som tror på denne saken. Tror flere på den (organisert tro, altså religion) så blir vi jo en samlet enhet som andre grupperinger (selvsagt) vil mislike. Min visjon vil nok aldri bli virkelig (visjoner skal ikke bli virkelige, de skal være det man streber etter å oppnå), men min personlige mening er at dersom (mot all formidning) dette skulle skje så ville religiøse konflikter blir mindre viktige. Det hadde ikke hatt noen hensikt å drepe meg på grunn av troen min fordi jeg og min tro ikke utgjør noen trussel. EDIT: Hvis du mener det beste er at alle er personlig religiøse med samme religion, så tror jeg det hadde blitt organisert til slutt uansett. Nei, mener at folk skal ha forskjellige personlig tro for å forhindre organisering Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 For å oppsummere mener jeg følgendes: - Fjerne statlig støtte til kirken - Skille stat og kirke - Fjerne lover som gir religioner særfordeler - forby forkynning i skolen. La lærere undervise fakta, ikke tro. Man kan lære om religion, men en lærer skal ikke fortelle elevene hva som er riktig å tro. - Fjerne kristne grunnmålsparagrafer fra f.eks. skolen Dette er alle tiltak som vil redusere religiøse sin makt og inflytelse. Men den vil aldri forsvinne, flere av dagens verdier stammer fra f.eks. kristendommen. Og det var kristne som en gang startet skolene her i landet. Bare til informasjon Det forkynnes ikke på den norske skolen Jo det gjør det. Snakker av erfaring. Det kan hende at du har hatt en sær lærer. Det står ikke noe om forkynnelse i læreplanen jeg har lest. Hvis jeg tar feil så vis meg det i læreplanen. Har personlig ikke opplevd forkynning og lærerene mine va alltid skeptisk til religion. Lenke til kommentar
Le Quack Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 er då ikje noko gale me religion og forkynning... dei som vill fortelje andre om religionen sin (og forsåvidt er stolt over det) må vel få lov til å fjere det. blir jo nesten som å samle stemmer før eit val (berre ikje ås vikti for heile nasjonen liksom) men uansett er det mi meining ang saken Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Det kan hende at du har hatt en sær lærer. Det står ikke noe om forkynnelse i læreplanen jeg har lest. Hvis jeg tar feil så vis meg det i læreplanen. Har personlig ikke opplevd forkynning og lærerene mine va alltid skeptisk til religion. Nei, det står nok ikke i læreplanen, Gud forby (!). Men det er snakk om å unngå opprettelse av private skoler som har forkynnelse som en del av hverdagen. Det er helt greit om muslimer og kristne vil starte skoler, men jeg mener bestemt at det bør være et lovverk som klart definerer hvilken form undervisning skal foregå i, og der bør forkynnelse ikke være et alternativ. er då ikje noko gale me religion og forkynning...dei som vill fortelje andre om religionen sin (og forsåvidt er stolt over det) må vel få lov til å fjere det. blir jo nesten som å samle stemmer før eit val (berre ikje ås vikti for heile nasjonen liksom) Det er en ting å fortelle hva man tror på og hvorfor. Det er noe annet å fortelle som lærer sine elever hva de skal tro på og hva som er riktig. En lærer skal holde seg til det faglige og oppsatt plan, sine private meninger og overbevisninger, det være seg religiøse eller politiske, skal han/hun holde for seg selv og ikke bruke skoletiden på. Slikt gjør man på fritiden. Dette er veldig viktig for en lærers integritet. Enkelte lærere har misforstått dette, hadde selv en lærer i samfunnskunnskap som stort sett ville fortelle oss hvorfor AP var best og hvorfor samfunnet skulle strebe etter den retningen. Dette er misbruk av sin posisjon og alt annet enn hva han egentlig skulle lære vekk. Lenke til kommentar
Pink_Luxemburg Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Kan jeg spørre hvorfor i helvete vi skal stoppe religion? Herregud, selv om dere ikke er religiøse, så finnes det masse mennesker som er det, og som tror at det finnes en gud, og alt det der... Hvordan kan dere være så skråsikere på at det ikke finnes noen Gud? Virker Big Bang mere realistisk kansje? Skaff dere ett liv Jeg er enig me dg jeg..... La folka ha sin tro!! Dere kan drite om de er det!!! skader det dere at de tror på gud kanskje?????? Lenke til kommentar
CNesset Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Det med at religion skaper krig er et latterlig argument, for denne tråden er et bevis på ateisme gjør det samme.... Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Det kan hende at du har hatt en sær lærer. Det står ikke noe om forkynnelse i læreplanen jeg har lest. Hvis jeg tar feil så vis meg det i læreplanen. Har personlig ikke opplevd forkynning og lærerene mine va alltid skeptisk til religion. Nei, det står nok ikke i læreplanen, Gud forby (!). Men det er snakk om å unngå opprettelse av private skoler som har forkynnelse som en del av hverdagen. Det er helt greit om muslimer og kristne vil starte skoler, men jeg mener bestemt at det bør være et lovverk som klart definerer hvilken form undervisning skal foregå i, og der bør forkynnelse ikke være et alternativ. er då ikje noko gale me religion og forkynning...dei som vill fortelje andre om religionen sin (og forsåvidt er stolt over det) må vel få lov til å fjere det. blir jo nesten som å samle stemmer før eit val (berre ikje ås vikti for heile nasjonen liksom) Det er en ting å fortelle hva man tror på og hvorfor. Det er noe annet å fortelle som lærer sine elever hva de skal tro på og hva som er riktig. En lærer skal holde seg til det faglige og oppsatt plan, sine private meninger og overbevisninger, det være seg religiøse eller politiske, skal han/hun holde for seg selv og ikke bruke skoletiden på. Slikt gjør man på fritiden. Dette er veldig viktig for en lærers integritet. Enkelte lærere har misforstått dette, hadde selv en lærer i samfunnskunnskap som stort sett ville fortelle oss hvorfor AP var best og hvorfor samfunnet skulle strebe etter den retningen. Dette er misbruk av sin posisjon og alt annet enn hva han egentlig skulle lære vekk. Du krev jo "- forby forkynning i skolen. La lærere undervise fakta, ikke tro. Man kan lære om religion, men en lærer skal ikke fortelle elevene hva som er riktig å tro." Det hinter vel til at du mente at man forkynner på skolen gjør det ikke? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Du krev jo "- forby forkynning i skolen. La lærere undervise fakta, ikke tro. Man kan lære om religion, men en lærer skal ikke fortelle elevene hva som er riktig å tro." Det hinter vel til at du mente at man forkynner på skolen gjør det ikke? Ja, det mener jeg bestemt. Selv i barnehagen opplever man dette. Igjen snakker jeg av erfaring. Mitt barn ble fortalt av ene barnehageansatte om hvem Gud var og hva himmelen er som om det var et faktum. Selvfølgelig så tar min, den gang 4 år gamle gutt dette som en sannhet. Han visste plutselig at Gud var en som eksisterte, for dette sa jo barnehagetanten. Det finnes helt klart lærere, spesielt i krl fag som forteller elevene hvorfor man skal tro på Gud og hvorfor det er det rette valget. Uten at dette får noen som helst konsekvenser for læreren. Og det er jo en del partier som åpner for at private skoler skal få lov til å ha slike skoler. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Du krev jo "- forby forkynning i skolen. La lærere undervise fakta, ikke tro. Man kan lære om religion, men en lærer skal ikke fortelle elevene hva som er riktig å tro." Det hinter vel til at du mente at man forkynner på skolen gjør det ikke? Ja, det mener jeg bestemt. Selv i barnehagen opplever man dette. Igjen snakker jeg av erfaring. Mitt barn ble fortalt av ene barnehageansatte om hvem Gud var og hva himmelen er som om det var et faktum. Selvfølgelig så tar min, den gang 4 år gamle gutt dette som en sannhet. Han visste plutselig at Gud var en som eksisterte, for dette sa jo barnehagetanten. Det finnes helt klart lærere, spesielt i krl fag som forteller elevene hvorfor man skal tro på Gud og hvorfor det er det rette valget. Uten at dette får noen som helst konsekvenser for læreren. Og det er jo en del partier som åpner for at private skoler skal få lov til å ha slike skoler. Du må ikke blande barnehage med skolen og KRL. I barnehagen lærte jeg at jeg ville få hull i magen viss jet tok for mye ketchupp på spagettien. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Du krev jo "- forby forkynning i skolen. La lærere undervise fakta, ikke tro. Man kan lære om religion, men en lærer skal ikke fortelle elevene hva som er riktig å tro." Det hinter vel til at du mente at man forkynner på skolen gjør det ikke? Ja, det mener jeg bestemt. Selv i barnehagen opplever man dette. Igjen snakker jeg av erfaring. Mitt barn ble fortalt av ene barnehageansatte om hvem Gud var og hva himmelen er som om det var et faktum. Selvfølgelig så tar min, den gang 4 år gamle gutt dette som en sannhet. Han visste plutselig at Gud var en som eksisterte, for dette sa jo barnehagetanten. Det finnes helt klart lærere, spesielt i krl fag som forteller elevene hvorfor man skal tro på Gud og hvorfor det er det rette valget. Uten at dette får noen som helst konsekvenser for læreren. Og det er jo en del partier som åpner for at private skoler skal få lov til å ha slike skoler. Du må ikke blande barnehage med skolen og KRL. I barnehagen lærte jeg at jeg ville få hull i magen viss jet tok for mye ketchupp på spagettien. Vist må man blande dette. Barnehagen driver med utdannelse de og. Prinsippet er akkurat det samme. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Du krev jo "- forby forkynning i skolen. La lærere undervise fakta, ikke tro. Man kan lære om religion, men en lærer skal ikke fortelle elevene hva som er riktig å tro." Det hinter vel til at du mente at man forkynner på skolen gjør det ikke? Ja, det mener jeg bestemt. Selv i barnehagen opplever man dette. Igjen snakker jeg av erfaring. Mitt barn ble fortalt av ene barnehageansatte om hvem Gud var og hva himmelen er som om det var et faktum. Selvfølgelig så tar min, den gang 4 år gamle gutt dette som en sannhet. Han visste plutselig at Gud var en som eksisterte, for dette sa jo barnehagetanten. Det finnes helt klart lærere, spesielt i krl fag som forteller elevene hvorfor man skal tro på Gud og hvorfor det er det rette valget. Uten at dette får noen som helst konsekvenser for læreren. Og det er jo en del partier som åpner for at private skoler skal få lov til å ha slike skoler. Du må ikke blande barnehage med skolen og KRL. I barnehagen lærte jeg at jeg ville få hull i magen viss jet tok for mye ketchupp på spagettien. Vist må man blande dette. Barnehagen driver med utdannelse de og. Prinsippet er akkurat det samme. Du vrir deg unna du sier at "forby forkynning i skolen. La lærere undervise fakta, ikke tro. Man kan lære om religion, men en lærer skal ikke fortelle elevene hva som er riktig å tro." og når jeg ber om bevis for forkynnelse så drar du frem barnehagen og personlige erfaringer. Du skal bevise at det drives forkynnelse i den norske skolen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå