Gå til innhold

Hva kan vi gjøre for å stoppe religiøsitet?

Anbefalte innlegg

HolgerLudvigsen, religion er en viktig del av livet til mange mennesker, og selv om du ikke ønsker å tro, betyr ikke det at andre ikke skal få lov.

Religion har sine postive sider, se for eksempel på de mange eks-narkomane, eks-kriminelle, eks-alkoholikerene som har fptt livet sitt i orden igjen etter at de har funnet en religion. Om dette er grunnet at Gud finnes eller ikke skal jeg ikke ta opp her, men jeg velger å tro på det, og det viser at religion ikke bare bringer med seg onde i verden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes IKKE at religion bør forhindres. Har ikke dere opplevd de som virkelig er kristne? De er generelt kjempesnille, inkluderende og omtenksomme mennesker mot alle, både medkristne, muslimer og ikke-religiøse. Kristendommen er en snill og fin religion som jeg håper vil leve leeeeeenge. Men når det kommer til islam derimot... o_O

Endret av Ole Johan
Lenke til kommentar
HolgerLudvigsen, religion er en viktig del av livet til mange mennesker, og selv om du ikke ønsker å tro, betyr ikke det at andre ikke skal få lov.

HL har ikke skrevet noe om å ikke få lov. Hvis eneste løsning var å forby, så er jo spørsmålet om hva vi kan gjøre meningsløst.

Så folk må få lov, men hva kan man gjøre for at folk velger bort overtro og begynner å tro på virkeligheten i stedet?

Ja, jeg vet at mange ikke ser på religion som overtro, eller noe som er en uting. Men for dere gjelder ikke spørsmålet. Jeg er også klar over at mange religisøe bidrar positivt i religionens navn. For eksempel ved å aktiviteter for gamle og syke som ligger 'glemt og forlatt' på offentlige institusjoner. Men slike aktiviteter er fullt mulig i det medmenneskeliges navn også. Det skulle ikke være nødvendig å måtte unnskylde seg med en religion for å gjøre noe godt for andre.

Lenke til kommentar
Selv kjenner jeg mange kristne, siden jeg er veldig aktiv i menigheten Salem nede i Trondheim sentrum, og jeg har ikke annet enn bare fantastiske ting å si om alle de jeg har møtt der. De aller fleste, regner med rundt 90 prosent av dem, studerer på HiST eller NTNU, for å bli enten ingeniør, psykolog, lege eller barnevernsarbeider, i den rekkefølgen. De er våkne, positive, intelligente og ikke minst villige til å se etter det gode i menneskene de møter hver dag, i motsetning til mye av den møkka man lett kan finne bare ved å ta en titt på den vanlige Ola Nordmann som er så altfor opptatt med å klage på skatten, sutre over politikerne og drikke seg møkkings annenhver helg.

Hmm... mye krangling om religion her på forumet den siste tiden.

Må få lov til å kommentere det du her skriver.

Du tar for deg en gruppe studenter. Studenter er stort sett ganske oppegående mennesker uansett om de er kristne eller ikke. Det er først når man kommer opp i 40-årene at man begynner å klage på skatten, og det er stort sett gamle folk som er grinebitere og sure her i Norge... ytterst få studenter er det, uavhengig av om de er kristne eller ikke.

Lenke til kommentar
HL har ikke skrevet noe om å ikke få lov. Hvis eneste løsning var å forby, så er jo spørsmålet om hva vi kan gjøre meningsløst.

Beklager, var bare slik jeg tolket det, og det er vel egentlig ikke å mange andre måter å fjerne religion på.

Så folk må få lov, men hva kan man gjøre for at folk velger bort overtro og begynner å tro på virkeligheten i stedet?

Ja, jeg vet at mange ikke ser på religion som overtro, eller noe som er en uting. Men for dere gjelder ikke spørsmålet. Jeg er også klar over at mange religisøe bidrar positivt i religionens navn. For eksempel ved å aktiviteter for gamle og syke som ligger 'glemt og forlatt' på offentlige institusjoner. Men slike aktiviteter er fullt mulig i det medmenneskeliges navn også. Det skulle ikke være nødvendig å måtte unnskylde seg med en religion for å gjøre noe godt for andre.

Om folk velger å tro på "overtro" er deres sak. Jeg mener det er helt intolerant å ikke akseptere at folk tror noe annet enn det selv. Dette er en egenskap jeg avskyr, både blant ateister, og ikke minst andre kristne.

Angpende medmenneskeligheten er det mange som gjør det for nestekjærlighet og ikke religion, men uten at jeg skal si noe sikkert, er det kansje fordi nestekjærlighet står sterkt i kristendommen, og at det kansje er flere kristne som gjør slikt frivillig, ikke vet jeg :hmm:

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar

Beklager, var bare slik jeg tolket det, og det er vel egentlig ikke å mange andre måter å fjerne religion på.

....

Om folk velger å tro på "overtro" er deres sak. Jeg mener det er helt intolerant å ikke akseptere at folk tror noe annet enn det selv.

Jeg gjentar. Ingen har sagt noe om å forby noen å tro.

Men spørsmålet er, hva kan vi (som mener religion er mer negativt enn positivt) gjøre for at færre velger å tro.

Valget er alikevel opp til den enkelte, og det har i hvertfall ikke jeg noe ønske om å forandre på.

Lenke til kommentar

Å stoppe noen fra å tro på noe er ikke akkurat det enkleste.

Enkelte nekter bare å innse at livet ikke er mer enn en tilfeldighet som skapte noen celler som formerte seg og ble til oss og at når vi dør, så opphører vi å eksistere. Det gjør livet temmelig meningsløst for mange :whistle:

Selv håper jeg det finnes noe mer, en eller annen skaper. Selv om jeg ikke får meg til helt å tro på det.

Folk vil altid begynne å tro på noe, om det så er på jesus eller julenissen. Og folk vil slutte å tro på noe. Slik er det bare.

Lenke til kommentar

Over-relegiøsitet er det som bør stoppes, relegiøsitet der de skal på død og liv kontrolere andre folk. Personlig relegion er helt greit spør du meg.

Men on topic: Vi trenger å spre viten, og å få mindre fattigdom. (snakker nå om u-land og lignende, er det noe som gjør at relegion vokser så er det fattigdom og elendighet). Vi må ganske enkelt gjøre verden slik at de rett og slett ikke har bruk for relegion.

Lenke til kommentar

Interessant emne dette med vitenskap vs religion. Engler og Demoner anyone? :p

Uansett, å nekte folk å tro blir for dumt. Tro er en så personlig og viktig del av så mange mennesker i verden at dette kun vil føre til konflikter. Min mening er at tro skal være personlig. Om jeg velger å tro på treet i hagen eller Jesus har egentlig ikke noen betydning så lenge denne troen er virkelig for meg, gjør livet mitt bedre og ikke ødelegger for noen andre (ikke våg deg å sag ned treet mitt forresten!)

Tro er noe veldig godt for veldig mange mennesker i verden. Tro og nestekjærlighet er veldig bra og budskapet til de største religionene er nobelt. Allikevel, religion har ført til mye vondt gjennom historien. Fundamentalske meninger er direkte skadelig. Hjernevasking (i forskjellige grad) skjer stadig rundt i hele verden i de fleste religioner.

Persolig liker jeg 'tro', men jeg er ikke særlig begeistret for religion. Religioner sier hva en skal tro på selv om dette i mine øyne burde være et personlig valg.

Personlig så aner jeg ikke hva jeg tror på. Jeg håper (mer enn jeg tror) at det er noe mektigere enn oss som styrer alt. Vitenskapen er det jeg forholder meg til og dersom ikke en busk i hagen begynner å brenne og et budskap fra gud kommer til meg personlig så kommer jeg nok ikke til å tro på noe annet. Kanskje det endrer seg, men det er opp til meg.

Nei til religion, ja til tro!

Lenke til kommentar
Vi samler oss i Berlin og brenner bibler...:whistle:

eller?

-Skille stat å kirke hadde vært en fin ting

Hvordan vil folk bli mindre religiøse av å skille stat å kirke?

Et steg i riktig retning

Menneh, hvordan?

Tenker du på å kicke KrF ut av den politiske arenaen?

Lenke til kommentar
Vi samler oss i Berlin og brenner bibler...:whistle:

eller?

-Skille stat å kirke hadde vært en fin ting

Hvordan vil folk bli mindre religiøse av å skille stat å kirke?

Et steg i riktig retning

Menneh, hvordan?

Tenker du på å kicke KrF ut av den politiske arenaen?

Det hadde virkelig vært noe i riktig retning! :!:

Lenke til kommentar
Selv kjenner jeg mange kristne, siden jeg er veldig aktiv i menigheten Salem nede i Trondheim sentrum, og jeg har ikke annet enn bare fantastiske ting å si om alle de jeg har møtt der. De aller fleste, regner med rundt 90 prosent av dem, studerer på HiST eller NTNU, for å bli enten ingeniør, psykolog, lege eller barnevernsarbeider, i den rekkefølgen. De er våkne, positive, intelligente og ikke minst villige til å se etter det gode i menneskene de møter hver dag, i motsetning til mye av den møkka man lett kan finne bare ved å ta en titt på den vanlige Ola Nordmann som er så altfor opptatt med å klage på skatten, sutre over politikerne og drikke seg møkkings annenhver helg.

Hmm... mye krangling om religion her på forumet den siste tiden.

Må få lov til å kommentere det du her skriver.

Du tar for deg en gruppe studenter. Studenter er stort sett ganske oppegående mennesker uansett om de er kristne eller ikke. Det er først når man kommer opp i 40-årene at man begynner å klage på skatten, og det er stort sett gamle folk som er grinebitere og sure her i Norge... ytterst få studenter er det, uavhengig av om de er kristne eller ikke.

Når det kommer til klaging, er nesten enig med deg. Studenter, eller folk mellom 25 og 35, er vel blant de som klager minst her i landet. Det er i hvert fall min oppfatning. Men jeg opplever at det går et, kanskje til tider noe diffust, skille mellom troende og ikke-troende, også der.

co2: Mot å avvikle demokratiet, vil jeg si. :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...