Gå til innhold

Hva kan vi gjøre for å stoppe religiøsitet?

Anbefalte innlegg

Historians are unsure exactly when Christians first began celebrating the Nativity of Christ. However, most scholars believe that Christmas originated in the 4th century as a Christian substitute for pagan celebrations of the winter solstice, although this really falls on December 21. (See also the introduction of Customs and celebrations below.)

Flere alternative teorier som jeg ikke ville quote fordi de er for usikre, men les på en.wikipedia.com/wiki/Christmas

Om bibelen ble revidert eller ikke har jeg nå selv blitt i tvil om, ettersom forskjellige lenker sier forskjellige ting, og den ene lenken er ofte mindre seriøs enn den forrige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om bibelen ble revidert eller ikke har jeg nå selv blitt i tvil om, ettersom forskjellige lenker sier forskjellige ting, og den ene lenken er ofte mindre seriøs enn den forrige.

Bibelen ble revidert i den forstand at man ble enige om hvilke skrifter som skulle være med. Innholdet i de forskjellige skriftene ble ikke endret.

F.eks. ble det bestemt at matteus-evangeliet skulle være en del av Bibelen, mens det såkalte Thomas-evangeliet ble utelatt.

Lenke til kommentar

Bibelen ble revidert i den forstand at man ble enige om hvilke skrifter som skulle være med. Innholdet i de forskjellige skriftene ble ikke endret.

F.eks. ble det bestemt at matteus-evangeliet skulle være en del av Bibelen, mens det såkalte Thomas-evangeliet ble utelatt.

Ja, det var det jeg trodde. Har du en fin URL som underbygger dette, og som virker troverdig?

Lenke til kommentar
Jeg går ut ifra at du ikke kan forestille deg Julius Cæsar som historisk person, ettersom de eldste skriftene etter ham er fra år 900 e.Kr. Dessuten finnes det bare 10 skrifter.

Den kjøper jeg ikke. Kan du dokumentere påstanden? og hva legger du i ordene

ettersom de eldste skriftene etter ham er fra år 900 e.Kr
?

Jeg vet at det finnes en del tekster fra samtiden men har du nøytrale kilder som anslår at tallet ligger på 5000.

Jeg svarer gjerne på spørsmål, vettu! :thumbup:

Disse tallene har jeg hentet fra innledningen i Norsk Studiebibel. Jeg er rimelig sikker på at det ville blitt slaktet dersom det ikke er korrekte opplysninger.

Med 900 e. Kr mener jeg at det er ganske lang tid etter Cæsars levetid som var 1000 år tidligere!

Nøytral kilde eller ikke: Jeg kan ikke tenke meg at Bibelforlaget ville sluppet unna med å presentere oppspinn i innledningen til Studiebibelen.

Har du en fin URL som underbygger dette, og som virker troverdig?

Det er mye som ikke finnes på nettet, og det som er der er ofte "oppbyggelige tekster". Jeg anbefaler deg å gå på biblioteket og låne en bok om teologihistorie. Det burde de ha.

Lenke til kommentar
Jeg går ut ifra at du ikke kan forestille deg Julius Cæsar som historisk person, ettersom de eldste skriftene etter ham er fra år 900 e.Kr. Dessuten finnes det bare 10 skrifter.

Den kjøper jeg ikke. Kan du dokumentere påstanden? og hva legger du i ordene

ettersom de eldste skriftene etter ham er fra år 900 e.Kr
?

Jeg vet at det finnes en del tekster fra samtiden men har du nøytrale kilder som anslår at tallet ligger på 5000.

Jeg svarer gjerne på spørsmål, vettu! :thumbup:

Disse tallene har jeg hentet fra innledningen i Norsk Studiebibel. Jeg er rimelig sikker på at det ville blitt slaktet dersom det ikke er korrekte opplysninger.

Med 900 e. Kr mener jeg at det er ganske lang tid etter Cæsars levetid som var 1000 år tidligere!

Nøytral kilde eller ikke: Jeg kan ikke tenke meg at Bibelforlaget ville sluppet unna med å presentere oppspinn i innledningen til Studiebibelen.

Har du en fin URL som underbygger dette, og som virker troverdig?

Det er mye som ikke finnes på nettet, og det som er der er ofte "oppbyggelige tekster". Jeg anbefaler deg å gå på biblioteket og låne en bok om teologihistorie. Det burde de ha.

Vel det var fint at du svartemen du synes ikke at det er litt rart at en mann som skrev til senatet og ble beskylt for å stjele skattepenget at det ikke skulle finnes bevis for dette. Og når man har funnet brev han har sendt til generaler og oppfunnet et kodesystem. Det burde vel også være et bevis. En mann som har skrevet bøker, hatt flere koner og sønner. Burde ikke det telle som bevis? Augustus fikk jo mint en av sønnene drept. Er detikke litt rart at skrifter fra rundt år 0 som sier at Augustus fikk Cæsars sønn drept. Å drepe en sønn som aldri har hatt en far er også litt rart. Det samme er å prøve å utrope en fyr som ingen kan dokumentere eksisterer til Keiser. Jeg ønsker ikke å være frekk, men jeg synes du bør være litt skeptisk til kildene dine for jeg tror dem bevisst velger å ikke vise hele saken.

Lenke til kommentar

Ja, det var det jeg trodde. Har du en fin URL som underbygger dette, og som virker troverdig?

Kom på at jeg brukte denne siden da jeg holdt på med teologihistorie. Her kan du finne haugevis at skrifter fra oldkirken i elektronisk form.

Massevis om Nikea også.

www.ccel.org/

Lenke til kommentar
Kan du gi oss alle likhetene utenom mo/sønn forhold og at sønnen er gudommelig?

As "Virgin of the World," Isis birthed Horus, the Egyptian god of the sun and moon, day and night. Metaphorically speaking, Isis is the celestial mother of the Sun (son) of god. It was her son, Horus, who eventually killed Typhon, the Egyptian devil. And, according to legend, Isis–mother of all–remains eternally virgin. She is often portrayed "as the virgin with child," and is regularly depicted as one crowned with a lunar orb and the horns of a bull.

Goddess veneration of the "virgin with child" has been a central belief for various societies throughout history, including some aspects of Christianity. Indeed, many leading occultists see striking parallels between the Roman Catholic "Virgin Mary"–the "Queen of Heaven"–and the goddess Isis. And the comparison is startling. Presently, Roman Catholicism holds Mary to be eternally virgin, just as Isis was. Catholicism also contends that Mary was without sin, making her into a type of "god." In fact, there are some who claim that Mary is the "fourth person" within the Trinity. This belief is linked to Catholicism’s claim that Mary now has a direct say in mankind’s salvation through her (Catholic) role of co-redemption and mediation. Hence, the elevated Mary becomes a "goddess" in the Catholic faith, just as Isis was a goddess in the pantheon of Egyptian deities. And just as Isis was (and still is) called "Mother of the World" and "Queen of Heaven," so too Mary is now exalted with these same titles.

Lenke til kommentar

Even Hercules couldn't knock out his brain.... :mrgreen::devil: (festlig med off topic sleivspark).

On Topic: Skal man stoppe religiøsitet så må vi slutte med den blinde tiltroen til kunnskapen, dagens martyrtilbedelse gjennom sportsidoler synes å være dekkende for hvilket fokus vi har.

Endret av Nisje Olm
Lenke til kommentar
Even Hercules couldn't knock out his brain.... :mrgreen::devil: (festlig med off topic sleivspark).

On Topic: Skal man stoppe religiøsitet så må vi slutte med den blinde tiltroen til kunnskapen, dagens martyrtilbedelse gjennom sportsidoler synes å være dekkende for hvilket fokus vi har.

Skal man stoppe religiøsitet så må vi slutte med den blinde tiltroen til kunnskapen

Jeg er enig, men det er nesten umulig å stoppe blin tro selv om vi fra barneskolen av lærer at man må ha kildekritikk. Om man legger ut en påstand så er det alt for mange som kjøper den uten å tenke spesielt hvis man sier at påstanden er fakta. Det er jo uendelig mange myter som selv de skarpeste tror på fordi man har ikke tid til å dobbelt og trippeltsjekke alt.

Lenke til kommentar

For en del mennesker (snakker ikke om fundamentalister, nei) betyr religion så mye at det ville vært på lik linje med å ta fra oss seksualiteten vår...

Ville ikke vært noe gøy om man ikke kunne "humpe", hva? :thumbup:

Endret av Jakob
Lenke til kommentar

Du tok ikke poenget mitt. Religiøsitet er veldig viktig for mange mennesker, på lik linje som seksualitet er viktig for de fleste. Derfor ville mange sannsynligvis fått større problemer med å forstå verden og samfunnet, større problemer med å finne seg selv, osv.

Tro handler ikke bare om feil eller fakta, det handler om å ha en trygghet i livet som man ofte kan føle man ikke har i dagens samfunn.

Lenke til kommentar
Du tok ikke poenget mitt. Religiøsitet er veldig viktig for mange mennesker, på lik linje som seksualitet er viktig for de fleste. Derfor ville mange sannsynligvis fått større problemer med å forstå verden og samfunnet, større problemer med å finne seg selv, osv.

Tro handler ikke bare om feil eller fakta, det handler om å ha en trygghet i livet som man ofte kan føle man ikke har i dagens samfunn.

Takk!!

Nå gjelder det for visse andre her å prøve å forstå dette...

Lenke til kommentar

Takk!!

Nå gjelder det for visse andre her å prøve å forstå dette...

Hmmm. :)

Å blande en relegiøs overbevisning med seksualitet er som å sammenligne sult og en vurdering av forskjellige typer frokostblanding. Hvis man tar relegionen fra en relegioniker sitter de igjen med den menneskelige fellesnevner som er seksualitet.

Trygghet i livet er vel og bra. Men vil man vurdere det å leve en løgn (fobeholder subjektivitet) opp mot en søken etter sannhet? Jeg tror, tro det eller ei, at en søken etter sannhet er ett instinkt i menneskets natur, og relegion er en fortrengning av dette instinkt.

Livet og verden er ikke enkelt. Det er noe vi alle må leve med. Alle må finne seg selv, finne ut hvordan de tror verden går rundt og finne frem til den måten de vil leve livet sitt. Slik 'jeg tror' dere fremstiller dette gagner ikke de relegiøse, det får dem bare til å svake ut, iogmed at relegion fremstilles som livets kosebamse. Ikke at jeg tror det er noe i det.

Dessuten tror jeg ikke relegion er ett personlig tema. Det er ett politisk virkemiddel.

Sa jeg at jeg er agnostiker? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...