lre Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Jeg har en EOS 350D med 18-55mm kit. Jeg vurderer da å kjøpe meg et nytt objektiv, men jeg lurer litt på hvilke spesifikasjoner jeg må se på når jeg velger objektiv. Når jeg f.eks ser på 2 av Sigma obj.: Sigma 18-50 DC f/3.5-5.6 C/AF Sigma 18-50 EX DC f/2.8 C/AF Der har det ene f/3.5-5.6 og det andre har f/2.8, hva betyr nå egentlig ting som dette? Er det noen som har noen gode tips og kan forklare hva de forskjellige ting som ofte står på produkt-spesifikasjoner betyr osv? Jeg er fersk i faget så jeg har ikke så mye kunnskaper om dette så det ville vært flott om noen har gode tips. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 f/2.8 betyr at du kan ta bilder i kvartparten av lyset som du man ha ved f/5.6. Ved f/2.8 så er dybdeskarpheten mindre noe som betyr at du kan isolere motivet bedre ved å gjøre bakgrunnen uskarp. Sigma 18-50 EX DC f/2.8 vil også generelt være av bedre mekanisk og optisk kvalitet, det er "EX" som betegner dette. En glad amatør som kun tar bilder på 100% automatikk når det er sol vil kansje si at begge objektivene tar bilder av samme kvalitet. For en fotograf som vet å utnytte fordelene så er det som forskjellen mellom en diamant og et stykke kull. Lenke til kommentar
Madmax30 Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Sigma 18-50 DC f/3.5-5.6 C/AF er antageligvis dårligere enn kit objektivet du allerede har. Lenke til kommentar
humty Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Sjekk også med butikken du vurderer om de kan "bundle" kamerahuset med et annet objektiv (slik at du slipper kosten for 18-55 EFS'en og får kanskje noe rabatt). Se på denne reviewen hos fredmiranda, så ser du hva andre mener : f/3.5-5.6 f/2.8 Mvh, Kjetil Lenke til kommentar
lre Skrevet 30. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2005 Hva står egentlig 'f/2.8' for? (hva betyr liksom f-en og hva står de 2.8 for) Sånn som jeg forstår det vil det da kunne være en fordel å ha et objektiv som du kan bruke ganske lav og gankse høy dybdeskarphet? Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 (endret) Jeg skrev dette til en fodboldspiller: Hvis du skal have EEN spiller skarp skal du vælge laveste blænde f.eks f:2,8, der lukker mest lys ind (jo mere lys, jo hurtigere lukketid vælger kameraet) Skal du have hele straffesparksfeltet skarpt skal du vælge højere blænde f.eks f 10-15, så bliver dybdeskarpheden større (men du må evt. gå op i ISO for at komepnsere for det mindre lys. Muligvis erdenne også på udsalg hos jer - fin bog der giver en god indføring i blænde iso lukketid m.m. Endret 30. juli 2005 av Kigulu Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Det har noe med hvor mye lys linsen klarer å slippe inn. Linser som kan stilles på et lavt f-nummer er bedre egnet til å ta bilde under mørkere forhold. F-skalaen: 1.4 - 2.0 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32 F.eks f8 slipper inn halvparten så mye lys som f5.6, men dobbelt så mye lys som f11. Lavt nummer = liten dybdeskarphet. Høyt nummer = mye dybdeskarphet. Får å slippe inn akkurat riktig mengde lys så justerer kamera på to ting: blenderen (f-nummerene) og lukkertiden (noen digitalkamera endrer også på ISO-en for å få riktig mengde lys). Det begynner å bli mørkt og du skal ta et bilde (håndholdt)... kamera velger f.eks f4 og lukkertid på 1/30 sek... Klarer du å holde kamera heeelt i ro i 1/30 sek?... ikke sikkert. Men hvis linsa kan gå lavere og du velger f2.8... da får du istedenfor en lukkertid på 1/60 sek og kamera får akkurat like mye lys som det gjorde på f4 og 1/30 sek... og du har større sjanse til å ta et bilde uten at det blir uskarpt fordi du ikke holdt kamera helt i ro. Lenke til kommentar
lre Skrevet 30. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2005 Jeg skrev dette til en fodboldspiller: Hvis du skal have EEN spiller skarp skal du vælge laveste blænde f.eks f:2,8, der lukker mest lys ind (jo mere lys, jo hurtigere lukketid vælger kameraet) Skal du have hele straffesparksfeltet skarpt skal du vælge højere blænde f.eks f 10-15, så bliver dybdeskarpheden større (men du må evt. gå op i ISO for at komepnsere for det mindre lys. Muligvis erdenne også på udsalg hos jer - fin bog der giver en god indføring i blænde iso lukketid m.m. Jeg er ingen verdensmester i dansk men jeg tror jeg forstod hva du forklarte. Når det gjelder den boken så er den sikkert helt grei bortsett fra at jeg ville hatt den på norsk Lenke til kommentar
lre Skrevet 30. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2005 Det har noe med hvor mye lys linsen klarer å slippe inn.Linser som kan stilles på et lavt f-nummer er bedre egnet til å ta bilde under mørkere forhold. F-skalaen: 1.4 - 2.0 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32 F.eks f8 slipper inn halvparten så mye lys som f5.6, men dobbelt så mye lys som f11. Lavt nummer = liten dybdeskarphet. Høyt nummer = mye dybdeskarphet. Får å slippe inn akkurat riktig mengde lys så justerer kamera på to ting: blenderen (f-nummerene) og lukkertiden (noen digitalkamera endrer også på ISO-en for å få riktig mengde lys). Det begynner å bli mørkt og du skal ta et bilde (håndholdt)... kamera velger f.eks f4 og lukkertid på 1/30 sek... Klarer du å holde kamera heeelt i ro i 1/30 sek?... ikke sikkert. Men hvis linsa kan gå lavere og du velger f2.8... da får du istedenfor en lukkertid på 1/60 sek og kamera får akkurat like mye lys som det gjorde på f4 og 1/30 sek... og du har større sjanse til å ta et bilde uten at det blir uskarpt fordi du ikke holdt kamera helt i ro. Takker for svar og informasjon. Tar gjerne i mot flere tips og triks angående dybdeskarphet,lukkertid,ISO osv. Lenke til kommentar
humty Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 2.8 gir ikke så stor dybde (DOF=Depth of field), slik at hvis du skal ha motivet ditt mer fremtrendende i bildet, så blir resten av miljøet uklart. Et eksempel : Bildet er tatt med f/2.8, 1/200 sekund og blitz. Lenke til kommentar
humty Skrevet 31. juli 2005 Del Skrevet 31. juli 2005 Overstående bildet ser du at RS-232 kontakten ikke er spesielt klar, og det samme gjelder bakgrunnen. Neste bilde er tatt med f/6.7, 1/200 sek og blitz. Ettersom tvillingene står med litt mellomrom, må jeg blende litt ned så begge to kommer i fokus. Hadde jeg brukt 2.8 her, ville kun en av jentene komme i fokus. Begge bildene er tatt med Sigma EX f/2.8 18-50. De er crop'et og forminsket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå