Krishell Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Har nå titte rundt på qxl, og sitter og er av diverse priser på varer som er verdt halvparten og slikt. Så lurer jeg på, Hvor mange av dere er det som har "svindla" folk på qxl? Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Quote: Den 2002-08-02 12:14, Krishell skrev:Har nå titte rundt på qxl, og sitter og er av diverse priser på varer som er verdt halvparten og slikt. Så lurer jeg på, Hvor mange av dere er det som har "svindla" folk på qxl? Kjøpte nettopp kryssa TP 10 m for 87 på nettbutikk og solgte vidre for 95 + porto. Fikk nettopp solgt 16Mb SmartMedia kort for 120+porto... :smile: Kan d kalles svindel? :razz: Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Quote: Den 2002-08-02 12:14, Krishell skrev:Har nå titte rundt på qxl, og sitter og er av diverse priser på varer som er verdt halvparten og slikt. Så lurer jeg på, Hvor mange av dere er det som har "svindla" folk på qxl? Min personlig mening: Nå syntes jeg at du beveger deg en smule ut på tynn is. Som mangeårig bruker av QXL, så har jeg stort sett lagt ut gjenstander som jeg ikke lenger har bruk for. Jeg starter med en utropspris som jeg mener står i forhold til gjenstanden. Jeg setter minsteprisen til det jeg mener jeg må ha for gjenstanden. Når folk begynner å by over hverandre, så kan ikke jeg av moralske grunner sende de en mail, og si at dette er for dyrt, ikke kjøp av meg for jeg er en svindler fordi jeg tjener penger. Vi snakker om en auksjon og ikke noe annet. Dette blir folk gjort oppmerksom på når de registrerer seg. Å by på en gjenstand er fullstendig frivillig, og det er opp til deg om du vil henge med til siste stund. Når dette er sagt, så skal jeg mer enn gjerne innrømme at det foregår en del monkeybusiness på QXL. Det er mange såkalte superselgere som selger produkter som er totalt ubrukelige, eller som av en eller annen grunn ikke selges i fortetningene. Disse selgerne har mye til felles med postordrefirmaene. Og vi vet alle at postordre er det dessverre ingen som kommer til å slutte med. Det er like mange maniske postordrekunder som det er maniske spilleautomat gamblere. Før var det lettere å svindle på QXL, men det har endret seg betraktelig etter at de la om hele tjenesten og skjerpet registreringsprosedyrene. Som jeg skrev i en post som jeg besvarte her på forumet i går, betal aldri forskudd til folk som selger på QXL eller andre former for nettbutikker med mindre du er 100% sikker på at du handler med seriøse folk. Lenke til kommentar
LeD Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Quote: Den 2002-08-02 12:30, ZoRaC skrev:Kjøpte nettopp kryssa TP 10 m for 87 på nettbutikk og solgte vidre for 95 + porto.Fikk nettopp solgt 16Mb SmartMedia kort for 120+porto... :smile:Kan d kalles svindel? :razz: Er det å kjøpe et produkt for deretter å selge det med fortjeneste svindel? I så fall er det mange svindlere her i verden... At de som kjøper (det evt. brukte) produktet kunne fått det nytt og billigere i en vanlig butikk er jo deres problem. Hvor mange forretningsideer bygger ikke på folks uvitenhet/dumhet? LeD [ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-08-02 12:52 ] Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Kunne vært moro å visst egentlig - hvis jeg skal selge en standard 15" skjerm - og en eller annen vil gi meg kr 10000,- for den - er jeg da en svindler? - eller er kjøperen dum? Eventuelt, hvor er skillet? Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Quote: Den 2002-08-02 12:53, Dan Hansen skrev:Kunne vært moro å visst egentlig - hvis jeg skal selge en standard 15" skjerm - og en eller annen vil gi meg kr 10000,- for den - er jeg da en svindler? - eller er kjøperen dum? Eventuelt, hvor er skillet? hehe... du er inne på noe der... Har sett på RAM på QXL og den koster ofte like mye brukt som ny på Komplett.... Svindler vil jeg mene er en som legger ut en vare, beskriver at den er noe den ikke er, osv. eEller en som kjøper en vare for 50 kr og selger den for 500 og sier at den kostet 700 ny... d er vel på kanten til å være d jeg kaller svindel. Når d gjelde forskuddsbetaling er jeg ikke noe redd for dette. Har ved gjentatte ganger betalt på forskudd, både på QXL og til nettbutikker og har aldri blitt "lurt". Men, en ting er klart: jeg kjøper bare på forskudd fra QXL hvis selger har pluss karakter og er seriøs... :smile: Lenke til kommentar
NES Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Hva som er svindel og ikke svindel er jo et ganske vidt spm. For meg er svindel en handel hvor man ikke får produktet i forventet stand, ikke får produktet i det hele tatt, eller får et annet produkt enn beskrevet. Sistenevnte er en ganske vanlig form for svindel på qxl. Det er jo selvsagt en del som setter skyhøy utropspris på ting som, etter min mening, rett og slett er skrap. Mange reklamerer med "samleobjekt" og skrur prisen til himmels. Det er vel en gråsone, men det er jo sikkert ukyndige folk som går rett i fella og betaler tre ganger så mye som de burde. Men hvis varen virker, og er slik som den ble beskrevet er det litt vanskelig å anklage noen for svindel... Jeg har både gode og dårlige erfaringer, etter flere års aktiv bruk av qxl, men de fleste er seriøse. Et triks kan være å kontakte selger for ytterligere informasjon om produktet, hvis den er mangelfull kan det være noe muffens. Mvh Nes Lenke til kommentar
KjellM Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Pleier ofte å handle på QXL. De to siste gangene eg har kjøpt noke der,har eg forhåndsbetalt. Det har gått veldigt greit. Men når eg kjøper ein vare innpå der,så kjøper eg ikkje av folk med under 20 positive tilbakemeldinger. Da er du hvertfall sikker på at selgeren er seriøs. Har nettopp forhåndsbetalt eit parabolanlegg. Mannen eg snakket med kom plutselig på at festet ikkje var med,som det sto i anonnsen. Eg kunne dermed oppheve kjøpet viss eg ville. Slike personer er ein fryd å handle med. Så sjekk ALLTID karakteren før du kjøper noke! Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Enig, og absolutt enig med Veslemøy. Hvis jeg vil selge en vare, og bestemmer meg for hva er det minste jeg vil ha for varen, så er det jo helt opp til de som ønsker å kjøpe hva de er villige til å gi. Har også lagt merke til at mange ting på QXL koster mer brukt enn nytt, men igjen, det er tilbud og etterspørsel som styrer det. Jeg personlig ville ikke ha dårlig samvittighet over at noen ønsker å kjøpe noe av meg til overpris dersom jeg i utgangspunktet satte prisen under "takst". En annen ting er kanskje også at mange av de som kjøper på QXL ikke kjenner markedet ellers på internett. De vet simpelthen ikke om komplett.no og de andre webshoppene, og for dem kan det være billigere enn å kjøpe hos den lokale dataforhandleren (hvis de overhodet har noen da). Sålenge kjøper og selger er enige dvs. pris over ønsket pris, og budgiver gjør det frivillig, da er det jo greit. Alle er fornøyde. Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Porto er også en grunn til at mange unngår nettbutikk... Solgte som sagt en 16 Mb SmartMedia brikke... 120 + 20 kr porto (konvolutt og frim.) På komplett hadde d fort blitt mer grunne postoppkrav, osv... Skal man ha én tinge er QXL.no tingen... (ved forskudd da) Lenke til kommentar
B|2bb3r Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Quote: Den 2002-08-02 12:14, Krishell skrev:Har nå titte rundt på qxl, og sitter og er av diverse priser på varer som er verdt halvparten og slikt. Så lurer jeg på, Hvor mange av dere er det som har "svindla" folk på qxl? At folk er uoplyste og ikke vet hva prisene burde være er vel ikke vårt problem. Det kan da ikke kalles svindling at noen ønsker å betale mer for den enn det den koster i en rimelig webshop. Hvis det er svindling hva driver de databuttikene som er overpriset med ? slik som spaceworld ? _________________ If you can't beat your computer in Chess, try kickboxing. [ Denne Melding var redigert av: B|2bb3r på 2002-08-02 13:26 ] Lenke til kommentar
zOu|_ Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Solgte nettop en amd xp 1800 + et Epox 8kha+ hovedkort til den nette sum av 1900NOK + porto Må si meg godt fornøyd:D Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 La merke til et EL-kjøp tror jeg det var annonserte med små Lexmark skrivere til under 200,- her om dagen... Nå er det folk som tilbyr x-antall samme type for rundt 300,- på QXL... Ikke svindel etter min mening... Imidlertid preges QXL mer og mer av profesjonelle og det har i allefall gjort meg mindre interressert. De profesjonelle putter gjerne på noen kroner ekstra og får bra markedsføring nesten gratis. For alt jeg vet har kanskje både Komplett og andre nettbutikker 'agenter' her som selger overskuddsvare til priser som ikke lenger er relevante. Svindleren er i tilfelle ikke selgeren men kanskje nettopp QXL som får det til å fremstå som om prisen kjøper betaler her er lavere enn markedspris... Lenke til kommentar
Langtind Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Har brukt QXL ett par ganger... Har både positive og negative erfaringer... Når det gjelder det med forskuddsbetaling er jeg enig at man bør kun gjøre det med folk som har flere positive tilbakemeldinger. Min bror ble f.eks. svidlet for 3000,-. Politianmeldte selvsagt hendelsen, men der fikk har høre at han var ikke den eneste, så det kom nok neppe til å bli noe penger på han... Kjipt, men slik er vel verden! Angående det med svindling, så lenge folk er vilige til å betale for varen, såfremt man har oppgitt riktig info om den, la de gjøre det... Er det ikke det som er poenget med auksjoner da; få mest mulig penger igjen for noe man ikke har bruk for... Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Qxl kan sammenlignes med prisene på leligheter i Oslo Ufattelig hva man kan få for en "Middelmådig/Tvilsom" leilighet i Oslo, særlig sentralt da. Samme med utleie markedet Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 En vare på QXL gidder du ikke by på hvis den er overpriset, da går du et annet sted. Så enkelt er det. Hvis alt hadde vært overpriset, slik som leilighetene i Oslo, så hadde ingen brukt tjenesten. Selv syntes jeg tjenesten fungerer utmerket. Man setter en minnimumspris man er villig til å selge varen for, så kan kjøperen legge inn bud på hvor mye han kan gå opp i pris. Stort sett enig med Veslemøy, men minstepris og utropspris syntes jeg alltid skulle vært lik. Skjult minstepris kan være forferdelig irriterende, og koster en masse tid for kjøper.... Lenke til kommentar
gostevning Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Hmmm.....er mye svindel der ute ja... Har en kammerat som enkelkt og greit lengta etter gamle dager, så han bestemte seg for å kjøpe seg en gammel sega m/ 40spill!! Prisen til slutt ble rundt 1500, og han forhåndsbetalte:( Da kom sega'n med 4 spill som virket og 10 som ikke virka.... Å fyren er sporløst borte, tar ikke telefonen eller noe.. Veldig kjedelig med sånne folk på auksjoner, skremmer andre vekk... Men men, sånn går det av og til.. Mvh Geir Ole Stevning Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Handler ikke på qxl.no, har forsåvidt nesten aldri gjort det heller. Alt er overpriset og blitt så mye bydd på at det er nesten umulig å kjøpe noe billigt der. I tillegg er det mange som fusker. Lenke til kommentar
goose Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 halo folkens! Hvis jeg fortak i en ny 256 DDR ram til 50 kr. så legger jeg den ut selfølgelig på auksjon og sier at nytt koster så og så mye. Dette er ikke svindel. Jeg fikk tak i rammen og selger den. Det er akkurat det samme som om jeg skulle kjøpe en bil fra deg og ser i tabellista at den koster 150 000. så sier du, jeg ga 110 000 kr for den for 2 år siden, derfor kan jeg ikke selge den for mer en 90 000. gjør du det da er du jammen javla dum!!!! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Det som er bra med QXL er at du kan legge inn karakterer på brukerne. Får en bruker mange minuskarakterer så er det noe muffens og da bør man ikke handle med han/henne. Samme bruker kan ikke registrere flere brukerkontoer ettersom de blir sjekket opp mot folkeregisteret. Har både solgt og kjøpt ting på QXL. Stort sett ting som ikke kan kjøpes nytt. Byr ikke mer enn det jeg vil, og får jeg tilslaget så er det fint. Setter minstepris på det jeg selger, og hvis noen byr dobbelt så mye som det varen er verdt så er ikke det min feil. Da selger jeg det for den prisen. Har stort sett fått det jeg forventet for det jeg har solgt der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå