Gå til innhold

Fjerna Varmespreder på Athlon64 3400+...

Anbefalte innlegg

Som Topic sier så fjerna jeg idag varmesprederen på min Athlon64 3400+ 754 Prosessor. Dette etter å ha lest mye bra resultater her: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=59068

Jeg selv brukte et barberblad fra en sånn gilette sak som man monterer på barberhøvel. Det var alt for tynt og kutta meg opp på fingern. Og brukte ganske lang tid. Men det gikk forsåvidt greit.

Her er resultatet:

3400+@2736MHz og 1.55 Volt X 104%

Med varmespreder ca. 39 grader på Idle og 49 grader på full last.

Uten varmespreder ca. 33 - 34 grader på idle og BARE 39 grader på full last med Prime 95!!!!!

Dette hadde jeg aldri trodd! Jeg er kjempefornøyd! Først da jeg satte igang prime så fikk jeg samme temps som før. Men så plutselig, før det var gått 1 minutt så falt den bare! Tror kanskje det har sammenheng med at jeg akkurat hadde kjørt igang vannkjølingen etter fylling av tank. Kanskje var der noe luft i systemet som ikke hadde forsvunnet eller noe.

Anbefales for de som ikke er redd for å prøve nye ting! Og de som ikke har FOR dyr CPU!

Et bilde. Jobber med å få den Prime stabil på 2900

post-222-1122597515_thumb.jpg

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er absolutt noe jeg vurderer å gjøre! Men det er vel ikke alle kjølere som lar seg tilpasse til høydeforskjellen. Noen som har en liste over "kompatible" kjølere?

De som må skrues på sikkert. Ta av bracketen og skru ivei.

Det er vel snakk om 2 - 3mm da!:p

Jeg vil ikke ha 2-3mm med luft imellom CPU og kjøler :p

Den skal vel sitter ordentlig på.

Lenke til kommentar
Dette er absolutt noe jeg vurderer å gjøre! Men det er vel ikke alle kjølere som lar seg tilpasse til høydeforskjellen. Noen som har en liste over "kompatible" kjølere?

De som må skrues på sikkert. Ta av bracketen og skru ivei.

Det er vel snakk om 2 - 3mm da!:p

Jeg vil ikke ha 2-3mm med luft imellom CPU og kjøler :p

Den skal vel sitter ordentlig på.

Ikke luft, men er mer sjappa mellom Cpu og kjøler ;)

Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 31/07/2005 : 00:16

Nja, jeg vil da si at alle kjølere nok kan tilpasses uten for mye vanskeligheter. De fleste baserer seg vel enten på eksisterende ramme, eller skruer som kan fores opp/avstandstykker slipes ned.

Gjorde dette selv på min 3500+ med boxed, bare for og ha det gjort. Slipte da bare hele festerammen til boxed ned ca 3mm. Det er da bare snakk om og slipe ned fire "plastvorter" samt plasten rundt skruehull. Man bør sjekke at det er klaring mellom ramme og eventuelle overflatemonterte komponenter først da. På A8N-sli var det greit med plass.

Så det skulle vel være mulig med alt som baserer seg på den boxedrammen som fester. På de fleste vannblokker er det eventuelt snakk om og fore opp med skiver oppå fjærene til ca 3mm tykkelse. Hvis det er som på mine at gjengene slutter på festeskruene, slik at man skrur til det stopper (uten skiver blir da fjærtrykket redusert tilsvarende 3mm). Evnt kan man bruke skruer med gjenger hele veien og skru til passe hardt.

Men det kan være greit og merke seg at denne modden gjør at det kreves mindre ifht planhet på kjøleren pga mindre annleggsareal, men desto mer viktig er det at den er jevn, altså ripefri.

Med boxed fikk jeg dårligere resultat enn før fjerningen, helt til jeg planslipte boxed kjøleren. Ikke alle opplever det, men man bør sjekke at det ikke er mye dreiespor for godt resultat.

10 grader ned på load er vel verdt litt kutt i fingeren det OCmax, var jo en pen forbedring det :thumbup:

Skrue har forresten skrevet en fin guide med fremgangsmåten på overklokking.no, Fjerning av HS A64

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig mer temperaturforskjell enn 10 grader Celsius. Dette fordi jeg ikke fikk mer enn 40 grader da jeg klokket opp til 2850MHz og økte spenninga til ca. 1.75Volt. Men jeg tror ikke dette oppsettet slik det er nå, kan få noe særlig lavere temperatur enn rundt 39-40 grader Celsius under full last.

Jeg begynner for øvrig å få lyst på nytt hovedkort, CPU og kabinett. Dette mye fordi jeg tror hovedkortet mitt begynner å bli litt 'flaky'. Får ikke kjørt Cas 2.5 lenger. Windows vil ikke boote. Eller får kjørt det men da må jeg kjøre 3.0V + til minnet. Mens på Cas 2 kan jeg fortsatt kjøre 2.7-2.8 Volt. Og jeg har selvfølgelig lyst på et DFI Lanparty 939 kort og en Venice eller San Diego. Nytt kabinett fordi jeg er drita lei av mitt gamle Chieftec Dragon Midi Tower.

EDIT: Problemet er bare at jeg har et forholdsvis nytt GeForce 6800GT AGP kort. Og går jeg over til et nForce4 Hovedkort så trenger jeg et PCI-Express skjermkort. Og var ikke særlig sugen på å kjøpe et nForce3 939 kort heller. Så hva gjør man? Punger ut for nytt PCI-Express skjermkort?

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
EDIT: Problemet er bare at jeg har et forholdsvis nytt GeForce 6800GT AGP kort. Og går jeg over til et nForce4 Hovedkort så trenger jeg et PCI-Express skjermkort. Og var ikke særlig sugen på å kjøpe et nForce3 939 kort heller. Så hva gjør man? Punger ut for nytt PCI-Express skjermkort?

Vent til ATI kommer med R520 er mitt råd. Men du vil vel ikke bruke så mye penger du...? Innen den tid har AMD kommet med X2 4000+ også.

Lenke til kommentar

Vent til ATI kommer med R520 er mitt råd. Men du vil vel ikke bruke så mye penger du...? Innen den tid har AMD kommet med X2 4000+ også.

Kan godt bruke endel tusen kroner uten at det gjør noe. Men det er for kjipt å kjøpe nytt grafikkort. Men joda, ser poenget ditt med det ATI brikkesettet der. Siden det har AGP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...