Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

D-Link DGL-4300 DHCP-problem hos Lyse

Anbefalte innlegg

Jeg har en DGL-4300 som er forsøkt brukt på Lyses bredbåndsnett. Det er imidlertid umulig for DGL-4300 å få IP via DHCP. Min forrige (og dessverre pga dette også nåværende) bredbåndsruter er også en D-Link som fungerer uten problemer med identiske innstillinger. Dette gjør ruteren fullstendig ubrukelig for meg.

Jeg har også lagt merke til en ting til. Når jeg connecter over WLAN er jeg fort connected til ruteren, men WinXP viser "not connected" og søket timer ut. Dette hadde ikke gjort noe om ikke det hadde vært andre WLAN i nærheten og WinXP etter kort tid automatisk velger et av dem i stedet.

Jeg kjører firmware 1.3d fra 18 Apr 2005 og har forsøkt å flashe på ny med siste firmware.

Om det er andre Lyse brukere der ute med WGL-4300 hadde jeg satt pris på å komme i kontakt, høre andres erfaringer eller få noen tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å koble PC direkte i hjemmesentralen?

Hvilken type hjemmesentral har du? Svart eller grå, evt ISDN eller Analog.

Litt info; den gråe hjemmesentralen indikerer at du har Fiber1 løsning, som var det første Lyse AS tilbø. Den svarte er Fiber2. Forskjellen her er at på Fiber1 deler du en 10.x.x.x.x addresse med flere som er koblet til noden din. Fiber2 gir deg en egen BC ip slik at du kan være på IRC, sette opp server osv. Skal du sette opp server er det selvfølgelig anbefalt at du får deg fast ip.

Men tilbake til saken. Har du denne grå boksen, fiber1, så har du tilgang til 4 ip`er til pc og 4 ip`er til TV. Bruker du opp disse så blir dette stengt i DHCP hos lyse. Hvis det er dette som har skjedd kan du enten sende en mail til Kundesenteret på Lyse, eller ringe inn å be dem sjekke dette for deg :)

Lenke til kommentar

Jeg har sort boks med ISDN og det eneste som er i koplet i den er ISDN-kabel og kabel til ruteren. Alt fungerer gullfint når jeg bruker en annen ruter (DLink DI 774). Jeg bruker denne til daglig nå siden jeg jo må være online :)

Siden 1) ingen andre på nett klager på DHCP-problem på DGL4300 og 2) ruteren får IP via DHCP om jeg kopler den på LAN-siden av den andre ruteren (dvs kaskade) så virker det nesten som om det er et problem hos Lyse. Er det noe ustandard DHCP hos Lyse?

Jeg har prøvd å sete statisk IP i ruteren, men det fungerer bare helt til DHCP-leaset går ut.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp innstallert en DGL-4300 i Lyse nettet og hadde eksakt samme problem. Løsningen for meg var å sette statisk adresse i WAN oppsettet. Etter noen dager stoppet det opp (anntar leasing tiden gikk ut). Jeg satt den da til DHCP og fra da gikk alt av seg selv....heldigvis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...