apwr Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Jeg vurderer å skaffe meg ny skjerm. Det står da mellom "Dell Widescreen UltraSharp 2405FPW" og "HP L2335". Disse skjermene bygger på to ulike paneler, Dell (PVA) og HP (S-IPS). S-IPS har jeg hørt mye godt om, men PVA har jeg så å si aldri hørt om. Dell-skjermen har jo fått utrolig mye skryt på diverse forum, men hvordan er det med HP? Kan den måle seg med Dell's prisbombe? Mine bruksområder er hovedsaklig spilling og bildebehandling. Hvilken velger jeg? Lenke til kommentar
Åsmund@ATi Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Driver å lurer på det sammen, etter Anandtech.com sin test så var Hp veldig bra. Men jeg får det Dell 2405FPW til 8500kr, da er saken, skal jeg vente til Nec kommer med sitt nye flagskipp, eller kjøpe 2x20 av Dell til samme pris? Eller gå for denne HP? mange valg, hvem er best? Setter ganske høye krav til skjerm. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Mine bruksområder er hovedsaklig spilling og bildebehandling. Hvilken velger jeg? Disse skjermene er blitt diskutert her ganske nylig. Jeg har skrevet om disse skjermene her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=448743 For å svare deg kort på spørsmålet angående PVA: PVA stiller ikke helt i samme klasse som S-IPS når det gjelder fargegjengivelse eller responstid. Men PVA-teknologien gir bra kontrast og svartnivå. PVA er en forbedring av MVA. Dersom du stort sett vil bruke skjermen til spilling og bildebehandling, så ville jeg definitivt valgt en skjerm basert på S-IPS. Det er nok en av grunnene til at AnandTech utropte HPs L2335 til den beste 'entusiast' skjermen over bl.a. Dells 2405FPW. Dell har dog en fordel når det gjelder pris, men dette blir en personlig avveining mellom ytelse og kostnader. Lenke til kommentar
apwr Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 (endret) Dell har et kontrastratio på 1000:1, mens HP stiller "kun" med 500:1. Jeg lurer på hvordan denne tilsynelatende store forskjellen vil oppleves i praksis? Jeg driver som sagt med mye bildebehandling, så og ikke miste altfor mange detaljer i mørke områder er ganske viktig. Endret 28. juli 2005 av apwr Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Som sagt så er kontrastforhold PVA-panelens styrke i forhold til S-IPS. Generelt sett vil et høyere kontrastforhold føre til bl.a. bedre gjengivelse av mørkere grånyanser i bildet. Men hvor stor praktisk betydning det har for de to skjermene det er snakk om her vet jeg ikke. Jeg vil tro at forskjellen er ganske liten, selv om den nok er målbar. Bare vær klar over at disse verdiene ofte er overdrevet. En bør derfor ikke ta dem så altfor bokstavelig. Da mener jeg det er viktigere at du satser på en panel-teknologi som har de egenskaper du er ute etter. Slik sett har S-IPS visse fordeler fremfor PVA. Det er ingen tilfeldighet at f.eks. Apples Cinema HD og LaCies profesjonelle monitorer bruker S-IPS paneler Og selv om LaCies toppmodeller (som er myntet på grafiske designere og fotografer) ikke kan skilte med et kontrastforhold på mer enn 500-600:1, så har de allikevel en svært bra billedkvalitet. Jeg driver med bildebehandling og grafisk arbeid selv og har tidligere hatt en 22" profesjonell CRT-skjerm. Jeg er svært fornøyd med HP-skjermen: Den er bedre enn CRT-skjermen på flere vis (skarphet, konvergens, klarhet), selv om den ikke har samme svartnivå eller like stort fargerom (det er som sagt få LCD-skjermer som er like sterke som CRT på dette området). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå