Gå til innhold

Project --<HAND>-- sketchUp v2.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Da var det tid for update IGJEN

Jeg har vært på ferie, uten internett og har ikke fått gjort noe på kabinettet før nå..

Jeg har hatt store problemer med bilsparkelet, som jeg måtte bruke hvis jeg skal lakkere kabinettet med billakk.. Jeg har pussa for hånd masse, en uke nesten før jeg så at det aldri ble bra. Jeg måtte pusse og pusse og stadig kom nye hakk. Noe måtte være galt med måten jeg gikk fram på.

Jeg fikk hjelp av en flink mann som kan dette. Han viste meg at det lureste var å legge et tykt lag med sparkel først og så tette igjen de små striper som måtte oppstå og så pusse ned for å få en fin overflate.

Han lånte meg en slik maskin og da måtte jo dette gå fort:

CIMG1136_Thumb19.jpg

Dette var alle sparkelspadene jeg brukte:

CIMG1136_Thumb11.jpg

Jeg bestemte meg for å sparkle ferdig selve kabinett-boksen før jeg tok topp og bunnplata. De skulle jeg ta til sist.

Sparklinga skulle gjøres tykt.. Det skulle være et lag på omtrent en halv millimeter, det er tykt til sparkling å være. Og vanskelig var det. Så da fikk jeg litt hjelp av mamma :p Hun gjorde ikke alt selvfølgelig.

Etter at det var gjort ble det slik:

CIMG1136_Thumb5.jpgCIMG1136_Thumb2.jpg

Som dere ser ble det noen humper og hakk som måtte sparkles igjen. Men først litt pussing for å få det plant, slik at jeg kan sparkle igjen hullene/hakkene.

Mye sparkel kom i hullene på kabinettet. Da måtte jeg til med :dremel: Noe jeg aldri før har brukt :p

CIMG1136_Thumb6.jpg

Og slik ble det

CIMG1136_Thumb16.jpg

Etter 5 dagers iherdig pussing og sparkling var jeg nesten ferdig med kabinettet (bortsett fra topp og bunn). Dette tar lang tid. Det var nesten umulig å ta bilde av overflaten fordi den var så blank, til og med uten blitz.

CIMG1136_Thumb10.jpg CIMG1136_Thumb9.jpg CIMG1136_Thumb8.jpg

Nå ble det helt flatt uten et eneste hakk. ...

Jeg hadde planlagt å ha knappene under kabinettet for å få det stilrent. Jeg tenkte jeg skulle lime start/reset-knappene i en trekloss og lime den i frontplata. Den kommer til å stikke ned gjennom bunnen i kabinettet i det hullet i midten

CIMG1136_Thumb17.jpg

Laga klossen og det ble slik:

CIMG1136_Thumb13.jpg

Tenkte at ei pleksiglassplate skulle dekke de to knappene slik at det liksom blir en knapp, der start er på den ene siden og reset på andre siden. Slik ble det:

CIMG1136_Thumb15.jpg

Og frostet:

CIMG1136_Thumb14.jpg

Prøvefestet:

CIMG1136_Thumb12.jpg

Er litt redd dette blir litt løst og ledig, og at det fort kan bli ødelagt.. noen tips til hva jeg kan gjøre for å få den stødig?

Og mens jeg var i gang: Her er frontplata jeg fikk lagd. Dessverre ble den wrappet i plastfolie, og det er enda merker i plata etter folien. Får det ikke vekk. :cry:

CIMG1136_Thumb18.jpg

Er det noen bugs her så si i fra. Ble lagt ut i hui og hast..

Hadde også tenkt å ha hjørnelister i metall/børstet stål eller noe sånt.. Noe som matcher frontplata. Noen ideer ? Hvor får jeg tak i sånt?

TAR I MOT ALL KRITIKK, POSITIV OG KONSTRUKTIV SLIK AT RESULTATET BLIR BEST MULIG :p:D

Endret av C00kie4fuN
Lenke til kommentar

Ser ganske bra ut med sparklingen, men du er den første jeg har hørt om som hadde problemer med sparkling :hmm:

Idèen med to-i-en knapp er ganske bra, så holder du det stilrent og pent :p

Den frontplata ble nydelig, men hvorfor ble den pakka i plastfolie?

Stål/Alu-profiler i kantene kan se bra ut, men da må de gjøres 100%. Får vel tak i stål/alu-profiler på Clas Ohslon, Biltema og hos blikkenslagere o.l. :hmm:

Lenke til kommentar
Ser ganske bra ut med sparklingen, men du er den første jeg har hørt om som hadde problemer med sparkling :hmm:

Idèen med to-i-en knapp er ganske bra, så holder du det stilrent og pent :p

Den frontplata ble nydelig, men hvorfor ble den pakka i plastfolie?

Stål/Alu-profiler i kantene kan se bra ut, men da må de gjøres 100%. Får vel tak i stål/alu-profiler på Clas Ohslon, Biltema og hos blikkenslagere o.l. :hmm:

Det første først:

Jeg plagdes med sparklingen fordi det er en spesiell type man må bruke hvis man skal lakkere med billakk. Den er litt elastisk, som er en fordel hvis kabinettet mot formodning skulle "vri" litt på seg. Og så tørker det i løpet av 5 minutter og det er vanskelig å arbeide med. :thumbdown:

Den ble pakka i plastfolie fordi de ikke hadde noen poser og det begynte å regne. Hadde ikke trodd at det skulle sette seg fast på plata, det er jo ikke klister eller noe sånt i plastfolie. Trodde regnet var bedre. :p:thumbdown:

Noen som har linker til hjørnelister som har litt "stil" noe i metall :cool: Finner bare masse lister som murere bruker

Endret av C00kie4fuN
Lenke til kommentar

Ja nå har jeg altså gjort det store. .. Jeg skulle lime plexiplata på knappene. Tok lim i hullene og satte knappene fast. Skulle lime litt på siden av en av knappene for at den skulle sitte ekstra. Da kom limet ned i den ene knappen. Og den ser ikke ut til å funke så veldig :p:cry: Kanskje jeg klarer meg med bare startknapp. Har en gammel tykk en ett eller annet sted. Den har en stor fjær og har en sånn fin festeting . Den kan jeg jo bruke..

Eller kanskje jeg bare kapper treklossen i to og det samme med plexien. Så får jeg en liten knapp under kabinettet..

Hva sier folket?

Endret av C00kie4fuN
Lenke til kommentar

Sikkert ikke mange som bryr seg men: Update kommer neste helg. Jeg hadde tenkt å reise til hytta denne helg. Men har fått meg 26" LCD-TV og blir derfor sittende litt for mye med dette vidunderet :p

Skulle få ny tv på rommet fordi min gamle ble tatt til hytta. Mamma og pappa skulle betale. Jeg betalte bare litt "ekstra" så fikk jeg LCD-TV. Smart tenkte jeg :p

post-132-1125002774_thumb.jpg

Endret av C00kie4fuN
Lenke til kommentar

Jeg vil bare få kommentere en ting/få svar på en ting. I mine øyne ser det ut til at hk'et skal rigge rett på en tynn finerplate. Hva med varme osv ? HK'et trenger å bli kvitt varme i bakkant også, er kanskje litt av grunnen til at det følger med spacere.

En annen ting: Skal du ha alt av ledninger kun gjennom ett sted eller hva ? Kommer til å støte på problemer som at en eller flere ledninger blir for korte osv. Ville ha sjekket før jeg skar i vei ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...