Gå til innhold

Reklamasjonsrett på 3 år gammelt kamera?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er den lykkelige eier av et Fujifilm Finepix2800 som er 3 år gammelt. Her om dagen oppsto det problemer med mekanikken som kjører linsa ut av kamerahuset ved oppstart. Linsa kommer helt ut av huset, men den kommer "hakkete" ut. Har også fått meldingen "Zoom error" når jeg zoomer inn/ut. I dette tilfellet virket det som linsa "stoppet" i et eller annet på halvveien.

Mitt spørsmål blir da: Har jeg rett til å få reparert kameraet kostnadsfritt? Garantien gjelder i ett år, men forbrukerloven gir reklamasjonsrett i 2 år. I enkelte tilfeller opptil 5 år. Bl.a. har forbrukerrådet erklært at mobiltelefoner har 5 års reklamasjonsrett fordi det forventes at en mobiltelefon bør vare i 5 år eller mer. Da bør vel et kamera som kostet nær 5000 kr vare i minst 5 år?

Jeg tilføye at kameraet alltid har vært behandlet meget pent og aldri har vært mistet i gulvet e.l. Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ble en lovendring for ca. tre år siden som bestemte at man har fem års reklamasjonsrett på varer ment å vare vesentlig lenger enn to år. Spørsmålet er jo da om du kjøpte kamera før eller etter denne loven trådde i kraft.

Reklamasjonsretten dekker kun feil som oppstår på grunn av produksjonsfeil. Slitasjeskader dekkes ikke nødvendigvis av dette (mekaniske feil på grunn av slitte deler).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...