Gå til innhold

Pingleklokking!!! (EPoX 8K3A+)


vegge

Anbefalte innlegg

På mitt MSI-kort klarte jeg undernevnte hastigheter:

140*11,5 - 1,800V = 1610MHz

140*12 - 1,850V = 1680MHz

 

Dette var ganske stabilt også. På EPoX 8K3A+ har jeg ingen mulighet til å boote på 1680MHz. Målet var å klare 1700MHz (170*10), men det går ikke. Kjører normale ramsettings og har økt både vcore og vmem kraftig.

 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor maskinen ikke klarer 140*12 - 1,850V. Maskinen klikker etter 2 sec boot. MSI-kortet klarte det helt til Windows++

 

Hva kan jeg gjøre? Ingen av komponentene kan stoppe meg. Har Samsung 512MB pc2700, og alle enheter kjører på nesten standard PCI-hastighet pga. 1/5 divideren.

 

Av en eller annen grunn mistenker jeg 350W Enermax-psu-en for litt av hvert... er det noen mulighet for at den lager trøbbel? Og hvordan kan jeg finne det ut?

 

Ellers måler EPoX-kortet merkelige temperaturer. Etter å ha bootet inn i Windows ligger temperaturen én grad lavere enn romtemperaturen. Det er ikke mulig! Etter hvert stiger derimot tempen og stemmer rimelig bra med mitt eksterne termometer. Lurer på om jeg monterte Alpha Pal 8045 rett?

 

Ja, altså, noen tips om hvordan jeg kan klokke høyere? Eller forklaringer på det jeg har nevnt? Alle tips mottas med takk!

 

PS. Jeg kjører nå 180*9 - 1,900V = 1620MHz stabilt! :smile: men det er ikke nok!

 

AMD T-bird 1.4GHz AYHJA-stepping

EPoX 8K3A+

Samsung 512MB pc2700

Resten av komponentene...

 

_________________

...

 

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-08-02 10:59 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har jo økt vcore og vmem mye! Men med samme innstillinger som på mitt tidligere MSI-kort klarer jeg ikke boote. Jeg klokket faktisk høyere med MSI K7MASTER og Apacer pc2100...

Har som sagt eksternt termometer!

 

Rambrikken har jeg kjørt på 190fsb (stabilt), og jeg innser i likhet med slapps.com at jeg må bytte til aktiv kjøling på chipset for å oppnå høyere fsb.

 

Har oppdatert bios, har revisjon 1.2 av kortet.

 

Altså; jeg oppnår fint høy fsb. Det er ikke problemet. Men jeg klarer ikke 1700MHz...

 

Jeg får teste videre. Kanskje jeg modifiserer chipset etter hvert, men det skulle ikke ha noe å si når jeg kjører 140*12 = 1680Mhz... Da er ikke systembussen høy i det hele tatt!

 

Flere lure forslag?

Lenke til kommentar

Geir.j, prosessoren er selvsagt ikke låst. Da kunne jeg jo ikke justert multiplier SOM JEG HAR GJORT. Skrev jo at jeg kjørte 180*9. Altså er prosessoren ulåst. Og ja, jeg vet hvor overklokking.no er. Jeg postet jo denne posten på den siden. Dah..

 

Erl, wow. En fem dager nyere bios. Tror faktisk det er den samme, i hvert fall ut i fra infoen jeg leser om begge biosoppdateringene. Dessuten skal det ikke ha sååå mye å si. Biosen er rimelig ny og det skulle gått an å kjøre 1700MHz!

 

Ikke ta dette personlig folkens, men jeg blir litt trist når klokkinga stopper opp. Dessuten er jeg veldig trøtt. Skal mekke på maskinen i morgen så får vi se om jeg oppnår bedre resultater. Kom gjerne med flere tips; helst noen lure.. :wink:

 

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-08-04 03:43 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-04 03:39, havegg skrev:


Erl, wow. En fem dager nyere bios. Tror faktisk det er den samme, i hvert fall ut i fra infoen jeg leser om begge biosoppdateringene. Dessuten skal det ikke ha sååå mye å si. Biosen er rimelig ny og det skulle gått an å kjøre 1700MHz



 

ikke ver slem med erl!

 

kansje den oppdateringen fikser en lite tutteluttfeil i pc'n galantersystem som fikser alt

Lenke til kommentar

BIOS v2619

Improved KT333 over clock capability in range150~165Mhz

Improved DRAM compatibility

 

 

Ikke si at BIOS ikek har noe å si...

Hadde selv problemer med mitt 4G4A+ innen OC.

Sendte en klage til EPoX om problemet. Fikk en beta BIOS og så klarte jeg mye høyere bus...

Lenke til kommentar

Først av alt; jeg beklager hvis den ene posten min ble litt krass. Unnskyld både Geir.J og erl! :smile:

 

Angående bios. Jeg har jo denne;

 

Mainboard model name: 8K3A / 8K3A+ and 8K3AP

BIOS filename: 8K3A2619.BIN (7700)

Fixes:

• Improved overclock ability in range (150~165 MHz.)

• DRAM compatability improved

• After running AWDFLASH the keyboard fails, solved.

• System can't shutdown whilst running Safe Mode (Windows 98SE / ME)

• CPU shutdown temperature selections increased up to 85 degrees celcius.

 

Det er vel den samme som er nevnt, og det er mulig jeg bommet på datoen lengre oppe. Jaja, jeg skal love å oppdatere alle bioser som kommer.

 

Men dere skjønner kanskje hvorfor jeg er litt frustrert. Her kjøper jeg et overklokkingsvennlig hovedkort. Har til og med vært oppe i 2.200V på vcore og maks på vmem (bare for å teste), men allikevel klarer jeg ikke samme hastigheter som på mitt gamle MSI-kort.

PS. Jeg øker selvsagt litt om gangen så jeg har vel testet snart alle mulige kombinasjoner...

 

Det er jo koselig å kjøre 1620MHz, men hadde håpet på mer.. :wink:

 

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-08-04 15:30 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-02 13:50, gorg skrev:

det er bare å sette opp vcore og volten på rammen hvis du skal høyere...


tempen, vet jeg ikke om er helt rett, men med min taisol m/ 80mm delta ligger tempen rundt 22-25c


du kan jo måle nøyaktig med temp måler du kan få på microplex


 

"Hva ****?!"

 

 

jeg hadde CAKII-38 med delta 54,5 dBA. Men 22-25 c med luftkjøling er bare pisspreik!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-02 13:50, gorg skrev:

det er bare å sette opp vcore og volten på rammen hvis du skal høyere...


tempen, vet jeg ikke om er helt rett, men med min taisol m/ 80mm delta ligger tempen rundt 22-25c


du kan jo måle nøyaktig med temp måler du kan få på microplex


 

"Hva ****?!"

 

 

jeg hadde CAKII-38 med delta 54,5 dBA. Men 22-25 c med luftkjøling er bare pisspreik! Jeg hadde uheldigvis en AMD ATHLON med Thunderbirdkjerne ved 133MHz DDR/1400MHz

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt min TB 1400@1620 på et vanlig ASUS A7V KT133a (135x12) Siden min PC133 ram ikke er stabil over 139Mhz :cry:

 

Nå skal jeg ikke påstå at dette var 100% stabilt, men jeg kom igjennom 3dmark2001 ihvertfall på 1.85v cpu core

 

Til vanlig kjører jeg 1400@1533mhz 42c grader med Alpha 8045 og en Papst 80mm vifte (37db Max)

Dette fordi jeg ikke vil høre på støyen fra trinnløst regulerte viftene i maskinen.

Lenke til kommentar

Quote:


Geir.j skrev (2002-08-03 23:02):

hei er prosessoren låst eller ikke

Du finner mer info om overklokking av TB1,4 på





Lukke til :smile:


 

Han har en T-bird med AYHJA-stepping, og alle dem er ulåst! Kjipt å høre at du ikke klarer høyere klokking havegg :/ Høres ut som om prosessoren sier stopp. Jeg vill ikke vært skuffa over den overklokkinga du har klart! 220 MHz ekstra er meget bra, og nær grenseland for hva den vil klare uten kraftigere kjøling.

Lenke til kommentar

Quote:


gorg skrev (2002-08-02 13:50):

tempen, vet jeg ikke om er helt rett, men med min taisol m/ 80mm delta ligger tempen rundt 22-25c


 

Den temperaturen er feil. Hvis den ikke er det så har du 10 grader eller mindre i rommet ditt. Prøv å bruke et skikkelig termometer. Forresten, åssen cpu harru?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...