Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Byttet MOB, beholdt disker - Windows starter ikke

Anbefalte innlegg

Håper dere kan hjelpe!

Kjøpte nytt mob og ville beholde gammel win installasjon mm.

Har tatt en oppdatering av win2k og slo av pc med gammelt mob ved POST før jeg byttet mob slik at win skulle oppdage nytt mob og chipset. Installerer nytt mob og skrur på pc, alt går bra helt til desktop kommer opp, da låser windows seg og jeg kommer ikke videre. Har reparert Win2k og bootet flere ganger....

BIOS er ok, detekterer mine disker og alt ser normalt ut. Vil helst ikke miste alle programmene mine på C ved reinstallasjon...j

Hva bør jeg gjøre? Får ikke opsjon på oppgradering mer så da kan jeg ikke flytte tilbake til gammelt mob...

Vil en oppgradering til XP løse saken?

Har Asus K8N-E Deluxe og ati radeon 7500, win2k sp4 norsk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøv en win 98se eller oppstart 98 diskett , du må inn å opprette ny tabell , skriv fdisk når du får opp dos, så er det bare å følge menyene, du kan også formatere etter ny omstart skriv format c: eller formater når du kjører ifra cd, husk å innstille hvilken partisjon som skal bli aktiv som start når du er i dos.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg kan se så misser det svaret totalt. Det er tydelig ikke noe partisjoneringsproblem.

Det kan lett skje at Windows ikke klarer å starte etter bytte av HK. Har brukt Repair Install på WinXP flere ganger i slike situasjoner, med utmerket resultat. Ser ut som Win2000 har samme mulighet.

http://www.windowsreinstall.com/windows200...tipageindex.htm

forstår det som det ligger en avbrutt innstallasjon i mbr, da er det vel enklest å sette opp ny tabell ?

Lenke til kommentar

Hvordan kan man snakke om "avbrutt innstallasjon i mbr?. Det låter mumbo-jumbo for meg. Windows installerer da ikke til MBR.

Dessuten er det dårlig rådgiving å komme med utdaterte ting som Win98 og fdisk. Hvis han trenger partisjonering så bruker man naturligvis Windows 2000 CD'en. Og dessuten ønsker han jo ikke å miste det han har, det vil han jo gjøre med formatering.

Han sier at Windows kommer opp men så låser seg. Da er man milevis forbi det som har med MBR å gjøre; partisjonene er funnet og boot er OK.

Symptomet er jo typisk for en driver av feil type.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...