EnerGie Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Har i dag en 160gb som systemdisk, men fyller den aldri opp mer enn 40gb. Vil den da være tregere enn om jeg har en maxtor 40gb med samme spesifikasjon helt full? Hva er best? Føler at store disker er tregere enn små disker....må de lete over større område selv om det er like mye data på de? Lenke til kommentar
joker Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 (endret) nei vil ikke si det , de er ikke så raske som raptor diskene som OS disk, men vil påstå at de er vesentlige raskere en en "normal" 40G hmm rettet litt feil Endret 28. juli 2005 av joker Lenke til kommentar
EnerGie Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 En ting til: Er det dumt av meg å ha en 160gb til windows? Jeg har i tillegg 300gb som lagringsdisk. Bør jeg lage flere partisjoner på den 160'en som jeg har windows på? Hvilken størrelse er anbefalt til windows? Lenke til kommentar
arcade Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Størrelsene på diskene har lite å si, da informasjon om hvor filene befinner seg (fysisk adresse på disken) blir lagret i en tabell i filsystemet, slik at den egentlig ikke søker etter filer, men beveger lesehodet til en gitt posisjon. Den beste måten å sørge for optimal ytelse fra disken er å sørge for at det er mer en 20% ledig kapasitet og at den er defragmentert (betyr i praksis at disken er ryddig og at filfragmentene er skikkelig organisert) og selvfølgelig at den er feilfri. Windows har innebygget verktøy både for defragmentering og feilsøk/reparasjon. Høyreklikk på disken under min datamaskin, velg egenskaper og verktøy. arcade Lenke til kommentar
EnerGie Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 Størrelsene på diskene har lite å si, da informasjon om hvor filene befinner seg (fysisk adresse på disken) blir lagret i en tabell i filsystemet, slik at den egentlig ikke søker etter filer, men beveger lesehodet til en gitt posisjon. Den beste måten å sørge for optimal ytelse fra disken er å sørge for at det er mer en 20% ledig kapasitet og at den er defragmentert (betyr i praksis at disken er ryddig og at filfragmentene er skikkelig organisert) og selvfølgelig at den er feilfri. Windows har innebygget verktøy både for defragmentering og feilsøk/reparasjon. Høyreklikk på disken under min datamaskin, velg egenskaper og verktøy. arcade Takk, det lettet bekymringen litt Lenke til kommentar
arcade Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 En ting til: Er det dumt av meg å ha en 160gb til windows? Jeg har i tillegg 300gb som lagringsdisk. Bør jeg lage flere partisjoner på den 160'en som jeg har windows på? Hvilken størrelse er anbefalt til windows? Windows/Systemdisk bør ha minst 8GB. Det er ikke noe teoretisk poeng av å partisjonere opp den 160GB disken din, men det kan ha praktisk betydning, da du kan ha det mer oversiktlig og sortere data, f.eks. musikk, film og programmer på egne partisjoner. Gjør det også lettere om du må formatere en partisjon, du slipper å ta backup av så fryktelig mye, men om disken blir skadet/ødelagt, risikerer du å miste alle/flere av partisjonene på disken. Arcade Lenke til kommentar
EnerGie Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 En ting til: Er det dumt av meg å ha en 160gb til windows? Jeg har i tillegg 300gb som lagringsdisk. Bør jeg lage flere partisjoner på den 160'en som jeg har windows på? Hvilken størrelse er anbefalt til windows? Windows/Systemdisk bør ha minst 8GB. Det er ikke noe teoretisk poeng av å partisjonere opp den 160GB disken din, men det kan ha praktisk betydning, da du kan ha det mer oversiktlig og sortere data, f.eks. musikk, film og programmer på egne partisjoner. Gjør det også lettere om du må formatere en partisjon, du slipper å ta backup av så fryktelig mye, men om disken blir skadet/ødelagt, risikerer du å miste alle/flere av partisjonene på disken. Arcade Ok, men alt av musikk, film osv. har jeg jo på den store lagringsdisken min på 300gb :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå