Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

SATA-problem med MSI K8T NEO-V K8T800 Socket-754

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har nettopp bygget en PC rundt MSIs K8T NEO-V K8T800 hovedkort, med en AMD sempron prosessor, bra med minne etc. Jeg har kun 1 S-ATA harddisk, 160 gig fra Samsung.

Maskinen starter helt fint. Jeg har sjekket i BIOSen, og den finner harddisken.

Men når jeg skal installere Windows XP får jeg bare beskjed om at installasjonsprogrammet ikke finner noen harddisk. Det er litt merkelig at det ikke finner en harddisk, for BIOSen finner harddisken (sånn helt uavhengig av at jeg rent faktisk vet at det er en harddisk der, for jeg har satt den inn selv). Hm... hjelper dessverre lite å være spydig med installasjonsprogrammet.

Jeg har som sagt bare 1 SATA harddisk, ingen IDE ATA harddisker i det heletatt. Det fungerer helt utmerket å bare ha 1 harddisk på den andre PCen min, men det er et betraktelig dyrere hovedkort i den andre PCen...

Jeg har kommet meg inn i et oppstartsvindu for S-ATA raid-greia på MSI-kortet, men der står det bare at "WARNING!!!!! NOT ENOUGH HARDDISKS FOR RAID CONFIGURATION" eller noe slikt. :hmm:

Jeg er ikke helt grønn, men dama blir forbannet når hun kommer hjem og finner PC-komponenter over hele stua, så jeg tør ikke plukke frem den nye PCen igjen før jeg har en viss tro på at jeg kan få fiksen den før dama kommer hjem.

Er det noen som har noen tips? Setter pris på alle tips, uasett hvor banale de måtte være.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger mest sannsynlig en floppy med driverne til disken (S-ATA), slik at Windows-installeren kjenner igjen disken. WinXP har ikke innebygd støtte for S-ATA disker under installasjonen, derfor ber den om "Press F6 if you need to install a 3-party RAID or SCSI-controller) under loadingen av installasjonsprogrammet.

Du finner driverne på hjemmesiden til HK-produsenten. Har du ikke floppy, brenn dem ut på en bootable-cd fra noen andres pc. Håper du fikk litt svar

Lenke til kommentar

Nå fungerer alt som det skal! Det var en diskett fra leverandøren som måtte til. Takk for tipset! :w00t:

PC-bygging er veldig spennende. Jeg hadde ikke trodd det skulle være så morsomt, men etter å ha satt sammen to PCer i løpet av noen måneder (en til meg selv og en til min bror) så har jeg faktisk kost meg veldig. Begge kjører MSI hovedkort. Jeg kjøpte MSI fordi jeg har hatt god erfaringer med produkter fra MSI tidligere. Jeg kjører en socket 939 AMD 64 på den ene, og en socket 754 AMD sempron på den andre. Jeg vet ikke hvor stor forskjell det er i ytelse mellom en 64 bits antlon på 2.2 ghz og en sempron på 1.6 ghz, men jeg skal dele erfaringene mine med dere når jeg får et ordentlig grunnlag for å mene noe.

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...