Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hele bilen rister i fart. Mazda E2000 SR


Hevi

Anbefalte innlegg

Som sagt, Mazda E2000 SR 1986 model bakhjulstrekk med diffrensialsperre.

 

Dette startet så smått for en tid siden. Hele bilen vibrerte under akselerasjon og under kjøring.

Men nå har det tatt helt av. Det virker nesten som hele bilen faller sammen under ristinga. Vi mistenkte først motorfestene (les foringer). Merk at ristinga er variable fra gir til gir, forskjellig fart, om det er bakke (både ned og opp). Ristingen er ekstrem dersom en girer ned og bremser på giret. Merk at ristingen forsvinner nesten helt og umidelbart dersom clutchen blir tråkket inn.

 

 

Dette fikk meg til først skifte plugger. Ingen forbedring. Skiftet foring/oppheng til girkassa da denne var dårlig og morken. Føler dette gav litt fremgang, men fremdeles ille.

Motorestene (2-to stk er kjempefine).

 

Har lest litt inne på forum, bla: http://forum.amotor.no/index.php?showtopic=392696

Kjenner meg igjen. Mistenker nå drivknuten eller "klokka" som vi kaller den. Det er litt slark i mellomakselen, men ikke nokk til å få så store problem.

 

Har lekt litt med tanken at det kan være clutchen, men tviler sterkt.

 

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trur nok ikke det er så enkelt...

Kan selvfølgelig være kast i skivenene, men tror det er diffen..

 

Sjekk om hjulene går samme vei, da er den sperra 100%, sviver det ene saktere enn det du snurrer på, så er det enten ikke full sperre, ller gåen sperre..

Lenke til kommentar

Uff,, saken er avsluttet. "Klokka" eller diffrensialen er gåen. Har jekka opp hele bakenden nå, satte bilen i gir og latt den gå.

 

Diffen bråker verre en et merkeverksted. Tror den er tom for olje og har gått varm. Løsninga er ny bil eller ny bakende.

 

Sperra virket grei når begge hjula var i lufta, men når det ene hjulet var i bakken, sviktet den. Da gikk bare ene hjulet rundt, (heldigvis for meg som hadde bilen på bukk), egentlig burde bilen gått fremover da etter min mening.

 

Når jeg setter bilen i revers, rygger bittelitt, seter bilen i første og kjører fremover sier den KLANG! og det er høyt.

Lenke til kommentar
Diffen bråker verre en et merkeverksted. Tror den er tom for olje og har gått varm.

Og du har sjekket ut mellomakslingen og eventuellt støttelager til denne?

Bakaksler pleier og lage masse forferdelige ulyder når de er i ferd med og ryke. mellomakslinger kan lage vibrasjoner o.l

Lenke til kommentar

Har ikke mellomakslingen et ledd på mitten og ett opphengslager?

I såtilfelle har den bare 2 kryss.

Kusk at denne akslingen går med samme turtallet som motoren på siste giret.

Er det ikke opphengslager på den kan det like gjærne være siste lageret i girkassa eller aksellageret i kardangen bak.

Lenke til kommentar

Det er to kryss. Ett ved girkassen og ett ved diffen. (kardang?)

Merk at jeg har lokalisert ulydene og vibrasjonen i "klokka"/diffrensialen.

 

Ser nå etter ny bil. Vet ikke om jeg gidder å skru mer på denne 86 Mazda E model krokan-is. (hvit med rustflekker)

 

Har en Chrysler Grand Voyager Se 1997 Diesel til 45.000 på handa. Den har gått 140.000. Er dette en grei bil*?

Lenke til kommentar

Det er en av dieselmodellene voyager som har en konstruksjonsfeil som gjør at registerkjedet sliter fort.

Mener det var på en modell men husker ikke årstallet.

En på arbeid som hadde akkurat den modellen.

Ble over 30 000.- i reparasjoner på motoren.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...