Gå til innhold

AMD Dual Core erfaringer tråden


Betroz

Anbefalte innlegg

Lønner det seg å kjøpe en dobbelkjerne prosessor eller ikke?

(er en spiller)

 

Så til dere som bruke PC'n mest til å spille på og lurer på om dobbeltkjerne er noe for deg, så er svaret : Ikke enda. Når Windows Vista kommer så er tiden mer moden for det.

Fikk svar her.

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lønner det seg å kjøpe en dobbelkjerne prosessor eller ikke?

(er en spiller)

 

Så til dere som bruke PC'n mest til å spille på og lurer på om dobbeltkjerne er noe for deg, så er svaret : Ikke enda. Når Windows Vista kommer så er tiden mer moden for det.

Fikk svar her.

5027250[/snapback]

 

 

Men vil ikke Fear og Oblivion støtte dual-core ?

 

 

Hvis de gjør det, blir det spennende å se hvor mye du mer ytelse du får på dual core vs. single core.

Lenke til kommentar

- CPU stepping eller bare når den ble laget: ADA3800DAA5BV CDBHE 0533XPAW

 

- Hvilken modell har du av dem: x2 3800

 

- Hvilken kjøling bruker du: "Big Water" default

 

- Har du tatt av heatspreader: Nei

 

- Ytelse: Funker ok

 

- Stabilitet (Klarer du 24 timer med dual Prime95?): Ja

 

- Overklokking: Akkurat nå kjører jeg 255*10=2550mhz @ 1.58vcore, (max dualprime speed) kommer sikkert mer etterhvert.

 

- Temperatur idle/load: Load = 46 grader med ca 22 grader på rommet @ 1.58vcore.

 

- Annet av interesse...: Blir å komme tilbake med høyere klokk er jeg ganske sikker på, har ikke fått kjørt sikkelig burn-in enda, bare hatt cpuen i snart 2 dager.

 

En ting som er surt er at max vcore på msi k8n neo2 med dualcore er 1.58volt :thumbdown:

Endret av RocketArena
Lenke til kommentar

Folk snakker om hvor responsiv systemet blir når man har en dual core prosessor.

La meg komme med ett eksempel her. Du skrur på PC'n og kommer inn i Windows. Du surfer litt på nettet, hører på musikk, skriver en mail osv. Helt vanlige ting. Men så bestemmer du deg for å laste ned masse fra FTP eller med DC++. Lar det stå å gå i mange timer. Det er nå jeg merker at Windows ikke flyter så bra lenger. Merker at når jeg åpner ting som egentlig ligger i minnet, så jobber harddisken litt mer enn den burde og programmet føles ikke akkurat smooth med engang.

 

Kanskje litt teit forklart, men dere skjønner vel ca hva jeg prøver å forklare her og dere har vel opplevd det samme? Dette har med hvordan Windows bruker RAM og pagefile å gjøre helt sikkert og har ingenting med ytelsen til en dual core prosessor å gjøre. Poenget mitt er at selv med en dual core prosessor, så kan Windows virke tregt noen ganger fordet! ;)

 

Håper det forbedrer seg med Windows Vista.

 

PS : Jeg har 2GB RAM for de som lurer på det, og 1 GB pagefile.

Lurer på om jeg skal slå av pagefila igjen jeg... :roll:

Lenke til kommentar

Dette har sikkert blitt tatt opp før men jeg finner ikke fram hvor den tråden i så fall er. Jeg skal ha meg dual core, passer godt til mitt bruk siden jeg pleier og gjøre masse på en gang. Denne skal til spill og så klart, en "all around" pc bruk CPU. Men det jeg lurer på, er det merkbar forskjell mellom disse prossesorene?

 

X2 3800+ 512 cache per kjerne

X2 4400+ 1MB cache per kjerne...

 

Selve klokken som er 200Mhz høyere på 4400+ er vel ikke merkbart, dette med erfaringer fra andre cpu`er men vil cachen her ha godt og ha i spill?? Å 3800 er en manchester CPU og 4400 en Toledo (sorry hvis jeg skreiv feil)

 

Hvem er best og ha til alt? Jeg ser bort fra penger / ytelse som er tatt opp flere hundre ganger.

 

Takk for hjelpen

Endret av BanAnus
Lenke til kommentar

Nei. I tillegg ser det ut for at X2 3800+ i snitt klokker høyere enn X2 4400+. Kan hende det rett og slett bare virker slik fordi flere har kjøpt X2 3800+ enn X2 4400+, men det er nå ihvertfall det inntrykket eg sitter igjen med. Dersom eg hadde visst det eg veit i dag når eg kjøpte min X2 4400(overklokket til 2600mhz) så hadde eg kjøpt X2 3800+ eg også.

 

På den annen side så lurer eg voldsomt på å kjøpe en Opteron 170, fordi det ryktes at s939 Opterons er de beste overklokkerne som finnes. Man blir visst aldri fornøyd :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...