Gå til innhold

AMD Dual Core erfaringer tråden


Betroz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
X2 4400 CCBWE 0524RPMW, 1,26 volt, Dual prime stabil på 2420 MHz

Øker du volten så får du den stabil høyere. Hvor lenge kjørte du Prime95? Ett par timer holder ikke...

Fordi du sier det? :p

OK.. jeg skjønner hva du mener... minimuskrav for "purister" er vel 12timer..

Dette blir jo litt "feil".. da det jo avhenger av temperatur i rom/omgivelser når man ligger og "vipper" på max.stabil klokk ved luftkjøling..

Både mitt (ex)S939-system og "beste" S478-system (ikke minst) varmer fort opp ett lite rom 10 grader over starttemp ved en "Primesession" som går over noen timer..

Man må derfor ta hensyn til rom/omgivelses-temp (jevn) ved slike tester...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Man må også ha en UPS hvis dette skal gjøre 100% riktig. Peks på strømnettet kan gjøre at prime regner feil.. Selvom PSU`en prøver å forhinre det så gir en peak på strømnettet en liten forandring på spenningene ut også. Så man må ha en dyr UPS for å ta en skikkelig testing. Ellers kan det være ganske tilfeldig om den er ustabil pga for høy klokking eller pga en peak på strømnettet.

 

Men når sant skal sies så er dette flisespikking.. Er sjelden det blir såpass store utslag ,men det hender. Selv primer jeg ofte ikke såpass lenge på veien opp ,men for en siste test så lar jeg maskinen stå på en god stund ;)

Lenke til kommentar
X2 4400 CCBWE 0524RPMW, 1,26 volt, Dual prime stabil på 2420 MHz

Øker du volten så får du den stabil høyere. Hvor lenge kjørte du Prime95? Ett par timer holder ikke...

Gadd ikke mer enn 6 timer, er ikke så veldig opptatt av om den er stabil for øyeblikket. Skal strippe kjerna og kjøre opp volten, men venter til mine nye Gskill sticks dukker opp.

 

Ellers er Windows med X2 en "smooth" opplevelse....

Endret av type_o_negative
Lenke til kommentar

- CPU stepping eller bare når den ble laget? Bilde

- Hvilken modell har du av dem? ehuumm bilde?

- Hvilken kjøling bruker du? Boxed

- Har du tatt av heatspreader? Nope

- Ytelse? har ikke overklokket enda

- Stabilitet (Klarer du 24 timer med dual Prime95?) lol uklokket ja

- Overklokking? kommer senere ikveld

- Temperatur idle/load 35/38

- annet av interesse...? Cool and Quiet disabled

post-222-1123351235_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Vel har nå testet en del med en X2 4200 og sjelden har jeg vel blitt så skuffet som jeg nå ble, hvorfor den kalles X2 4200 er også en gåte. Det riktige vil benevnelsen vil jeg si ville være X2 3500 for det er i realiteten det den er, en 3500 med to kjerner .

Jahaja, jeg ble så å si overasket over min X2 3500+ (2x 3500+ :p ).

Utrolig å render egendefinerte shadere på cinema 4d, en 2500+ klarer bilde på 12 sec, X2 4200+ klarte samme bilde på knappe 2 sec.

 

EDIT: Kommer vel ann på det nye skjermkortet også da :hmm:

Endret av Cell_v14
Lenke til kommentar
Vel har nå testet en del med en X2 4200 og sjelden har jeg vel blitt så skuffet som jeg nå ble, hvorfor den kalles X2 4200 er også en gåte. Det riktige vil benevnelsen vil jeg si ville være X2 3500 for det er i realiteten det den er, en 3500 med to kjerner .

Jahaja, jeg ble så å si overasket over min X2 3500+ (2x 3500+ :p ).

Utrolig å render egendefinerte shadere på cinema 4d, en 2500+ klarer bilde på 12 sec, X2 4200+ klarte samme bilde på knappe 2 sec.

Joda og om du ser i linken under,vil du se at jeg understreker dette, nemmelig til rendering er den god,men til hvilken pris og hvor mye bruker en maskinen til dette. Jeg sier også at dette er riktig verktøy til de som i hovedsak bruker maskinen til slikt, for alle andre er det bortkastede penger.

Desverre er X2 hypet så opp at alle tror de kommer til en ny verden bare de får en slik i maskinen, desverre vil verden for de aller fleste fortone seg nøyaktig som før je endog i enkelte tillfeller dårligere enn før.

Synd at slike forventninger spres, da de ikke stemmer.

De er kun i programmer som krever 2 kjerner for å yte maks en får noe ekstra, ellers taper man heller litt.

 

LINK:http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=451685

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Støtter "Snekker'n" litt her...

Det lille jeg fikk testet min 830D viste at det kun er ved oppgaver av typ rendring (som tydelig er kodet slik at begge kjerner taes i bruk) at man virkelig ser en stoor ytelsesforbedring... I alle andre tilfelle yter en dobbeltkjerne noe dårligere enn "rating"/frekvens skulle tilsi...

Jeg skal nok uansett ha en X2 3800+ så snart jeg tar meg råd til det...

Først må jeg få erstattet i945P-HK'et og gjøre meg "ferdig" med Pentium D.. samt ett Dothan-syste til.. før jeg kan dele erfaringer med X2..

Lenke til kommentar

Støtter også Snekker`n her. Dual core er ikke verdt pengene per i dag. Bare hvis man kjører programmer skrevet for dette at man merker stor forskjell. Som f.eks da jeg rippa en DVD over til DivX 6 med XMPEG 5.03.

 

Så til dere som lurer på om dere skal velge en dual eller singel core, så vil jeg si at å kjøpe en 3700+ og overklokke denne så høyt dere klarer, er den beste løsningen per i dag.

 

Hjelper ikke med masse prosessor kraft når programvaren ikke utnytter kraften nok (les : Windows...) Noe jeg visste om før jeg kjøpte da så klart.

 

Men kult å teste noe nytt :p

Lenke til kommentar
Støtter også Snekker`n her. Dual core er ikke verdt pengene per i dag. Bare hvis man kjører programmer skrevet for dette at man merker stor forskjell. Som f.eks da jeg rippa en DVD over til DivX 6 med XMPEG 5.03.

 

Så til dere som lurer på om dere skal velge en dual eller singel core, så vil jeg si at å kjøpe en 3700+ og overklokke denne så høyt dere klarer, er den beste løsningen per i dag.

 

Hjelper ikke med masse prosessor kraft når programvaren ikke utnytter kraften nok (les : Windows...) Noe jeg visste om før jeg kjøpte da så klart.

 

Men kult å teste noe nytt :p

Jepp her var vi bra enige :D

Kan jo nevne at 3700 er enda mer attraktiv i dag enn for bare et par uker siden,da kostet den tett på 3000 kr og nå selges den iallefall hos Netshop for 2450.-

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7202

Lenke til kommentar
Jeg vil da si at dual core passer akkurat mitt bruk, spiller ikke så krevende spill, men jobber mye med tunge programmer så jeg har bruk for litt eikstra powa

EDIT: Litt harryfaktor også da  :cool:

joda,men ingen må missforstå meg i det jeg sier, du spiller like bra på en X2 som på en vanlig A64, men om det er spilling maskinen skal brukes til er det å kaste penger ut av vinduet.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

SÅnn no har jeg overklokka litt her å der, fant ut at 2530mhz var min max, enda hva i svarte jeg gjorde så ble det slutt resultatet.

Eneste jeg har testa er spill å cinema 4d, ser ut til å være stabil..fåreløbig :whistle:

Første gang så gikk alt skikkelig tregt, men så fant jeg ut at twinmos var på 230mhz på standard volt... (rart pcen starta opp) men men her er slutt resultatet.

post-222-1123376103_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kjører nå 2700 MHz@1,5v, dual SuperPi 32m stabilt.(jada, Prime kommer!) Synes tempen ble litt vel høy (58 grader!), så jeg tok av og sjekket blokka. Fant ut at HS`en er så konkav at kun 2 kanter av den hadde kontakt med vannblokka! Klinte på litt mer AS5, og load datt 11 grader...Venter på Storm G4 blokka før jeg fjerner HS.

 

 

 

Edit: er nå stabil på 1,456v, 270x10, minne 270 2,5-3-3-6

Endret av type_o_negative
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...