Gå til innhold

AMD Dual Core erfaringer tråden


Betroz

Anbefalte innlegg

Det er nok absolutt den mest fornuftige løsningen.

 

Men nå har eg akkurat for øyeblikket 4 forskjellige s939-prosessorer liggende hjemme. :cool:

 

Tre av de er for salg, skal beholde min nye 165, også kjøper eg kansje en Opteron 146 for å ha en backup dersom eg skulle ta knekken på 165'en.

 

Fornuft er oppskrytt :tease:

 

Dette er en dyr hobby :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører min x2 4400 på 2721mhz med 1.5Volt (x11 og x4) får da en max temp på 56grader (35idle) så tør ikke sette Volten mere opp. Har Boxed kjøling. vil eg merke noe forkjell om eg kjøper inn en bedre kjøler til min cpu? evt tror dere cpu har stort mere å hente? Og selv om eg får ned temp vil eg klare å få klokka noe mere uten å øke vcore? Evt hva er den beste kjøleren til Cpu med luft uten tanke på pris?

 

Er dette en ok temp på denne cpu?

 

Noen som vet hva som er mest korrekt av Bios avlesning av temp, sensor som er plassert under kjølebrikka eller Asus probe(everest) windows prog altså. Alle dei er forkjellig, windows ligger sikra 10grader øver min sensor og 12-15grader øver bios.

Lenke til kommentar

Jeg undres litt over tempereaturen på min 4200+. Hvis jeg leser av i Everest så holder den 43 grader idle. I nVidia nTune og ITE Smart Guardian, begge programmer som fulgte med HK'et, så ligger den på rundt 30 grader.

Hvilket program bør jeg stole på? Er jo 2 stk. som viser samme temperatur, så da er vel det mest sannsynelig temperatur, eller?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Eg stoler ikkje på Everest  :roll:

5202370[/snapback]

 

Fordi?

Den viser "feil" (for høye) temps?

Av alle slik diagnoseprogs er Everest i særklasse det beste etter min mening..

SpeedFan er også bra, men man vil jo tro at HK-produsenten skulle klare å levere best SW for sitt eget HK/egne BIos'er..

Så er dog ikke tilfelle har jeg erfart..

Er Bios "råtten", sensorer (motstandsmålere) litt "defekte" vil man via SW se merkelige temperaturer.. Everest klarer ikke alltid å "lable" riktig verdi fra sensor..det hender.. I så måte er Speedfan bedre.. da du må finne ut av dette selv.. "Corecenter", "Asus Probe".. "ITE Smarguradian".. "uGuru" er naturlig nok "hardkodet" korrekt mot de BIos'er/HK de skal støtte..

Alle slike program leser av de samme sensorene (ref. Betroz posting)..

 

42 grader idle og 55-60+++ grader load er nok helt realistisk inne i en CPU-kjerne som (gjerne klokket) trekker 100watt (eller mer) fra strømnettet.

Dersom dette med temperaturer er så forb... viktig.. monter (dyrt) måleutstyr på baksiden/kloss inntil HS. Det er det eneste "korrekte" tilnærming til temperatur-overvåking.. Hvor mange ganger må dette gjentas? ;)

(Alle "seriøse" klokkere.. som f.eks. Stoolman/Overklokk bruker eksterne sensorer for å overvåke temperaturer.)

 

 

PS.

Jeg har sett så mye rart mht. temperaturer målt via Bios/Sw.

Dog har jeg sjekket ut med sonder/prober og sett at noen HK faktisk rapporterer rimelig korrekt.. Likevel vil det være ganske stor forskjell på temp *inne* i kjernen kontra målt "inntil* kjerne (under load).

For *sitt eget HK/sin bios* er dog SW greit å bruke for å overvåke temperatur ifbm. klokking/VCore-økning.

Lenke til kommentar
Syntes det er litt rart at mange på forumet ikke anbefaler Dual prossesorer til gaming , leste i et forum "extremesystemes.com" en som hadde testet 3dmark ytelsen mellom en opteron 146 og opteron 170

Opteron [email protected] gav samme ytelse som en opteron [email protected]

5205099[/snapback]

 

 

helt enig her, dette er bare en myte. DC er helt klart veien og gå. hvis man tenker litt logisk så skal ikke en cpu på 2 X 2,4 ghz yte dårligere en en enkel på 2,4 :nei:

Lenke til kommentar
Dere som har Asus A8N32, med X2 3800 eller 4400, når dere overklokker, er det slik at PCI porten ikke klokker seg oppover samtidig som dere setter opp fsb? Er bare litt redd for at dette skal skje når jeg skal teste overklokkingen...

5208450[/snapback]

Jeg har lurt på det samme , finner ingen innstillinger i bios for dette ,det er mulig en kan laste ned clock generator for nforce 4 chipsett og dermed avlese bus speeden der , jeg prøvde med en eldre utgave av programmet det fungerte desverre ikke.

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar

hmm ja jeg testa dette ut i rivatuner, og sjekka hastigheten på skjemkortet mitt. Når jeg brukte MSI sin AI "boost" så overklokka den hele systemet, ram, cpu, agp porten. Så at plutselig skjermkortet fikk en litt annen hastighet,

 

men når jeg selv stillte på fsb og alt annet manuelt så holder frekvensen på skjermkortet seg der den skal og kun cpu ram blir overklokket. Så tror ikke AGP/PCI porten klokker seg hvis du stiller på fsb selv..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Er 2.65 bra på en 4400+? Har en boxed blokken me en 120 mm vifte montert,

ligger på 36 idle, å 50 på full...

5468185[/snapback]

Ja det er bra det der. Men når du mener 50 grader, er det da med dual Prime95?

5468808[/snapback]

 

 

Vel, har kjørt Prime95, men.....duel prime? E foresten åppe i 2.78 nå....begynner å nærme seg 65 grader....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...