Gå til innhold

AMD Dual Core erfaringer tråden

Betroz

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Et kjapt spørsmål angående opteron:

Er HK-produsentene mindre flinke til å oppgradere "CPU-support" oversiktene sine?

Må si den 165'n frister, men da må jeg jo være sikker på hvilke HK som evt. støtter denne..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, låst multiplier. Det kan jo være et poeng. Altså at multiplieren 9 blir for lav for overklokkere. Men husk at man ikke trenger å kjøre minnet synkront. Ytelsen faller ikke særlig merkbart om man f.eks setter HT-bussen til 300 og minnet til 200 eller 250 MHz. Ytelsen stiger ganske proposjonalt med antall MHz på CPU'en mens minnet bare er en liten faktor på målt ytelse.

Husker jeg så en test på dette. Skal se om jeg finner den igjen.

TL1000S: Jeg tror Opteron 165 vil fungere fint selv om den ikke står på support-lista. Eneste forskjellen er vel at det står "unknown CPU" når man booter PC'en. Windows finner den som normalt og drivere osv.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
TL1000S: Jeg tror Opteron 165 vil fungere fint selv om den ikke står på support-lista. Eneste forskjellen er vel at det står "unknown CPU" når man booter PC'en. Windows finner den som normalt og drivere osv.

5157162[/snapback]

Takk for svar! Det var det jeg håpet på...

:thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg skal ha meg ny pc nå. Da står det mellom AMD athlon 64 3700+ og en amd X2 3800+.

Grunnen til at jeg vil ha en X2 3800+ er at det er mer fremtidens cpu og jeg har lest her på hw.no at den er en rå overklokker. Jeg refererer til testen her på hardware.no der de fikk klokket den til 2600mhz stabilt. Altså 200mhz mer en X2 4800+.

Noen her som har X2 3800+ :hmm: ?

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt en X2 3800+, har ikke fått den enda. Men, bør jeg benytte meg av angrerettloven og heller bestille en opteron 165?

Edit:

Asus A8N-SLI Premium

XFX 7800GT

Patriot 2048MB DDR PC3200 DUAL KIT 2-3-2-5

Lian Li PC6070BSCAND

Mist 500W

Hitachi Dekstar 250GB SATA

Endret av intheass
Lenke til kommentar

Dersom du ikkje har fått X2en enda så er det vel bare å ikkje løse den ut fra posten. Eg regner med at du har bestilt i postoppkrav.

Så bestiller du en Opty 165 istedenfor.

Eg bruker en Thermalright XP-120 med en Papst 4412F/GLL kabinettvifte på 1200rpm, den kjøler veldig godt og er bortimot lydløs.

Der er andre kjølere som har like god ytelse til en lavere pris, men de er laget i kobber og er dobbelt så tunge med de farene de medfører. Eg valgte XP-120 først og fremst på grunn av lav vekt, selv om den er dyrere.

Umulig å si på forhånd kor langt en prosessor klokker. Det kommer ann på andre ting enn selve prosessoren også, en prosessor kan klokke godt på ett hovedkort og dårlig på ett annet. Men det ser ut som om det er gode sjangser for å få en Opteron 165 opp i 2700-2800mhz. Min går for øyeblikket på 2700 og eg tror den har mere å gå på. Har fremdeles forholdsvis lav spenning og lave temperaturer.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar
BanAnus: Opteron 165 er dobbeltkjerne og ellers lik X2-serien. (Det er bare navnet, prisen, multiplieren, mengden L2 cache som er forskjellig)

5157119[/snapback]

Multiplieren er låst her også ?

5157127[/snapback]

Mener dere låst som i at det er en max-grense på 9x, eller låst som i at den kun kan være 9x ?

Lenke til kommentar
Dersom du ikkje har fått X2en enda så er det vel bare å ikkje løse den ut fra posten. Eg regner med at du har bestilt i postoppkrav.

5160338[/snapback]

Det er i så fall en unødvendig kostbar metode. Bruk for all del heller angreretten innen 14 dager. Dvs. ta ut pakken fra postkontoret, åpne den og fyll ut angrerettskjemaet. Med denne metoden betaler du kun frakt en vei. Hvis du velger å ikke hente pakken må du betale frakt begge veier samt ekspedisjonskostnader og det prisfallet som varen har hadd fra nettbutikken sendte den til de mottok varen igjen. Altså mye mer kostbart.

Lenke til kommentar

5160338[/snapback]

Det er i så fall en unødvendig kostbar metode. Bruk for all del heller angreretten innen 14 dager. Dvs. ta ut pakken fra postkontoret, åpne den og fyll ut angrerettskjemaet. Med denne metoden betaler du kun frakt en vei. Hvis du velger å ikke hente pakken må du betale frakt begge veier samt ekspedisjonskostnader og det prisfallet som varen har hadd fra nettbutikken sendte den til de mottok varen igjen. Altså mye mer kostbart.

5161462[/snapback]

Flott å se at en moderator oppfordrer til misbruk av angreretten her :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at det er en oppfordring til missbruk av angreretten. Jeg vil si det er en oppfordring til bruk av angreretten.

Med angreretten kan man angre på impulskjøp av usette varer.

Men jeg vil også si at det finnes et ennå bedre alternativ enn å angre på kjøpet og å "glemme" å hente pakken. Det er å bruke den CPU'en han har bestilt og ikke tenke noe mer på at Opteron kunne vært et bedre kjøp. Man finner alltid noe som er litt bedre eller litt billigere etter man har valgt varen, og det blir for mye ball å angre på alle bagateller. Det blir fort mye mer jobb for deg enn det lønner seg i kroner og øre. Ekstra ventetid, en ekstra tur til postkontoret, en ekstra tur på nettet for å lete etter billige og bra CPU'er osv. Vinninge går fort opp i spinninga. Det beste er nok å leve med valget og spare seg for ekstraarbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...