Gå til innhold

ASUS A8N-SLI Overklokkings erfaringer

Anbefalte innlegg

Ja... Jeg slutter meg til dem som sier at ASUS A8N SLI er et kort for den "moderate" overklokkern :) Si du f.eks. vil kjøre en "venice" på 2.5-2.7Ghz, så er det ikke noe problem på A8N SLI. Vil du til "himmels" bør du nok velge DFI :)

Har en 2x1024 MB RAM i maskinen, som fler og fler kjøper seg, er ikke dette 1T problemet rundt 250Mhz noe å bry seg med, siden de fleste 1024-brikker ikke lar seg klokke seg over 220-230Mhz. Og skal du kjøre Battlefield 2 uten for mye hakking må du ha 2Gb minne...

Men en utrolig teit feil er vinkelen på socketen, når man monterer på en Coolermaster Hyper 6, vil den etter min mening stå 90 grader feil.

Bildeeksempel Enten vil den blåse varm luft ned mot baksiden av skjermkortet og varme dette unødig opp, eller så vil den suge varm luft fra baksiden av skjermkortet og ikke kjøle cpu optimalt. På mitt gamle MSI-kort stod den slik at den blåste ut bakover mot portene og utluftingsviften. Ser ut til at dette er et ASUS-"problem".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asus A8N SLI Deluxe:

Winchester 260*10 stabilt på 1,475v.

Twinmos SP BH-5 2x512 kjører på 400:333; dvs ~217MHz@2-2-2-5 3V

Kjøler prosessor med Bitspower Silent Storm som også blåser over RAM.

265*10 og 270*10 booter helt fint på max vcore, 1,55v, men får det ikke stabilt.

Dette er samme prosessor jeg kjørte stabilt på 2,5GHz i Shuttle SN95G5.

Har altså ikke fått så utrolig mye mer når det gjelder overklokking. Nytt hovedkort, kraftigere strømforsyning og god lufting hjalp nok mest mot fremtidige oppgraderinger.

Noen som vet hvor lenge Komplett har hatt DFI i vareregisteret? Jeg har ikke sett det før nå... :(

Er alle DFI 939 PCI-E like gode overklokkere, eller skiller toppkortet seg ut? SLI er uaktuelt for meg uansett, så kunne nøyet meg med det billigste DFI-kortet, med mindre det har noen OC-svakheter.

Krapfoss: Vinkelen på sokkelen plager nok ikke så veldig mange andre enn de med spesielle enveis-rettede kjølere, som din. Jeg syns designet til Zalman, Bitspower og NorthQ er genialt. Store, lange kjøleribber i en sirkel, og en vifte i midten som blåser over alle ribber.

Lenke til kommentar
Krapfoss Skrevet 03/08/2005 : 15:04

Men en utrolig teit feil er vinkelen på socketen, når man monterer på en Coolermaster Hyper 6, vil den etter min mening stå 90 grader feil.

Bildeeksempel Enten vil den blåse varm luft ned mot baksiden av skjermkortet og varme dette unødig opp, eller så vil den suge varm luft fra baksiden av skjermkortet og ikke kjøle cpu optimalt.

Hmm, det er jo litt interessant, og det som kanskje er aller "værst" i det oppsettet ditt er at strømforsyning ikke får noe kjøling i det hele tatt. På Premium med sin heatpipe er man jo helt avhengig av at det blåser litt i det området. Men jeg er tilbøyelig til og være ening med Playmofetish, at dette problemet gjelder et fåtall kjølere. Men det er mulig jeg tar feil, og hvis "alle de andre" hk er tilpasset "din" retning er det jo unektelig et lite minus...

Forøvrig kan jeg ikke annet enn bekrefte Prioritans observasjoner ifht memfart over 250. Jeg har nå fått 2 nye 4400 brikker, og 4 brikker sammen kjører greit (228Mhz 2,5.3.3.6 2T)

Men prøver jeg og benytte de nye fult ut alene (dvs 305Mhz) må jeg over på 2T for å få den stabil over ca 248Mhz. Kan ikke se at det gjør noe fra eller til med de forskjellige bios heller.

Så igjen, som tidligere fastslått; dette kortet er ikke for dem som har tenkt seg til "himmels" hva minne eller Vcore angår i alle fall. Til gjengjeld er det stabiliteten selv med litt mer mainstream komponenter.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen aktiv kjøling av Spennings Regulatorene på hovedkortet mitt... Har A8N-SLI Deluxe, tidlig utgave utover det PSU suger opp i det området, men PSU står ca 20 cm fra regulatornen (stoort kabinett)..

Har engang belasta PCI express spenninga SÅ mye at spenningsregulatorene på de to 6600GT korta jeg hadde til å begynne med tok fyr pga overklokking, de kjørte stabilt på sinnsyke klokkefrekvenser....

Cpu kjøres på max spenning, 1.65v.

Minnet kjøres på 1.89v

Pci express spenninga kjøres på std, men skjærmkortet er klokka mye.

Så og si alt er overklokka.

Lenke til kommentar

Må også si meg enig i at dette kortet et utmerket for "moderat" overklokking. Med hvorvidt man trenger mer en moderat vet jeg ikke. Så lenge du ser på ytelse vs pris er dette et veldig gunstig kort. Selv kjører jeg med dette kortet:

Venice 3500+ @ 2700 MHz stein stabilt. (270x10) 2x1024 brikker (OCZ) 2,5-3-3-5 Alt er luftkjølt.

Har også klart å boote maskinen med hastigheter godt over 2800 MHz.

Lenke til kommentar
Ja... Jeg slutter meg til dem som sier at ASUS A8N SLI er et kort for den "moderate" overklokkern :) Si du f.eks. vil kjøre en "venice" på 2.5-2.7Ghz, så er det ikke noe problem på A8N SLI. Vil du til "himmels" bør du nok velge DFI :)

Har en 2x1024 MB RAM i maskinen, som fler og fler kjøper seg, er ikke dette 1T problemet rundt 250Mhz noe å bry seg med, siden de fleste 1024-brikker ikke lar seg klokke seg over 220-230Mhz. Og skal du kjøre Battlefield 2 uten for mye hakking må du ha 2Gb minne...

Bildeeksempel Enten vil den blåse varm luft ned mot baksiden av skjermkortet og varme dette unødig opp, eller så vil den suge varm luft fra baksiden av skjermkortet og ikke kjøle cpu optimalt. På mitt gamle MSI-kort stod den slik at den blåste ut bakover mot portene og utluftingsviften. Ser ut til at dette er et ASUS-"problem".

hvorfor 2 gb minne? jeg spiller bf2 med alt på fullt med 1 gb minne å det bruker jo ikke mer enn ca 620 mb ram..

Lenke til kommentar
hvorfor 2 gb minne? jeg spiller bf2 med alt på fullt med 1 gb minne å det bruker jo ikke mer enn ca 620 mb ram..

Så var det dette med "alt på fullt" som folk slenger om seg. Greit nok at du setter alle inntillingene i spillet på "High" og ingame AA på "4x".

Men så nevner du ikke hvilken oppløsning du spiller i. Jeg spiller i 1600x1200, og da bruker spillet noe mer minne enn om man spiller i 1024x768. Desuten har jeg satt opp i driverne at når man kjører Battlefield 2 skal High Quality være satt på Direct3D, og Transparency AA satt til SuperSampling. Da begynner du å nærme deg "Alt på fullt".

Jeg merker vesentlig forskjell i hvertfall når jeg har 2GB minne. 1GB er akkurat på grensen, siden Windows XP og litt annet spiser opp en del minne. Husk at du kan ikke si hvor mye minne spillet bruker basert på hva prosessen "BF2.exe" bruker av minne i taskmanager... Det bruker sannsynligvis mer.

Jeg har nesten lyst til å kalle deg idiot for den uttalelsen der, men det holder jeg meg for god til.

Lenke til kommentar

Vel etter utallige timer med problemer på DFI sine hk,som ikke takler 7800 gtx i SLI så har jeg annskaffet et Asus A8N-SLI Premium.

Joda det har samme "lave" volten,men det yter utrolig bra, ja selv med minnebikkene på lavere timing og cpu på lavere hastighet oppnår jeg høyere score her enn med DFI kortet .

Greit nok en får ikke klokket syatemet helt ut,men det virker iallefall selv i SLI

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

:blush::blush:

Ser nå.. har vert sikker på at jeg ikke har fått klokka minnet noe serlig....

Men... hehe.... har jo sett i CPU-Z at det har stått 300 MHz... men trodde det var 2x 150 MHz... hehe...

Men er jo ¤%# meg 600 MHz.... heh..

Så jeg kjører på

cpu 9x 300MHz = 2700 1.55v

Minne 2x 300MHz @ 3v = 600 MHz, mildeste timings, men får over 7000 mb\sek i sisoft sandra.... :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...