Gå til innhold

ASUS A8N-SLI Overklokkings erfaringer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, hva skal jeg si. Det var vel ikke akkurat så veldig inponerene. Det der med at minne ikke klarte å kjøre på Command Rate 1 T over 250 mhz er jo latterlig dårlig synest jeg.

vDimm mod'en var også som sagt i minste laget.

For de som vil klokke litt bare for å få litt bedre ytelse, så er jo DFi er mye bedre alternativ, tross prisforsjellen. Men mindre du liker å lodde da :dremel:

I helhet: Skuffet over potensialt i det kortet.

Lenke til kommentar

jeg har dette kortet selv, men tror neppe jeg tør gå løs på det med loddebolt :\

jeg har faktisk fått kortet til å ligge stabilt med 2,6 GHz oc med minne på 233 mhz 2.5-3-3-7.

Men i det siste så har plutselig dette gått fra å være en prime test stabil oc til å bli en helt upålitelig oc. Først og fremst lurer jeg på hva som kan ha skjedd (ikke noen av temperaturene, har sjekket det) og for det andre lurer jeg på om dette kan fikses.

Noe vi også har kommet frem til i asus a8n-sli (deluxe) tråden, er at asus har tillatt for lav vcore til winchester og eldre cpu'er til at det er muligh å gå noe over 260 htt uten noen voltmodder. Dette er meget skuffende fra asus sin side :(

men bra med noe ordentlig oc på overklokking.no for en gangs skyld :D stå på, sånt liker vi :D

Lenke til kommentar
Helt greit kort ,men hvorfor lærer ikke Asus (og andre) litt av DFI når det gjelder spenninger på kortet??

Fordi det finnes ikke SÅ mange entusiaster som faktisk bryr seg om det.

Ikke vær for sikker på det du, DFI NF4 korta selger meget bra, selv om inntil nylig kun ble solgt hos netshop, nå har komplett begynt å selge det også, det må bety at Komplett ser at etterspørselen har vært så stor at de måtte levere det.

Av de jeg kjenner, så har 80% DFI LP NF4, 15% ASUS A8N og 5% ABIT NF4 Fatality. Ikke så rart da, DFI har laget ett knall kort.

Lenke til kommentar
BaX Skrevet 29/07/2005 : 01:00

For de som vil klokke litt bare for å få litt bedre ytelse, så er jo DFi er mye bedre alternativ, tross prisforsjellen. Men mindre du liker å lodde da 

Nja, jeg syns da det er litt omvendt jeg, de som bare vil klokke "litt for å få litt bedre ytelse" kommer da rimelig godt ut av det med A8N-sli. Meget stabilt, meget velutstyrt, rimlig og relativt klokkevenlig...

Har du derimot minne som trives med over 3V eller over 250Mhz, eventuelt en spenningskrevende cpu er man utvilsomt bedre tjent med DFI. Dette er vel mer et "klokking for massene" kort, DFI kan man vel godt kalle et "entusiast kort".

(Hvis det da ikke er omvendt, A8N-sli er et virkelig hard core entusiastkort, ettersom du må frem med loddebolten for og få brukbare resultater :p )

Men ja, det var jo absolutt litt urovekkende at de ikke fikk det over 250Mhz minnefart uten og kjøre 2T. Sitter faktisk og venter på noen 4400 brikker, som vel har potensiale for og gå over 250. 3 Volt, er mer enn nok for min del, men spent på dette tullet med 1T/2T :whistle:

Hva som også bekymrer meg mer med dette hk, og som ikke kom så mye frem i testen er dette som PioUs-JiN er inne på. Det viser seg at en del bios'er ikke tilater mer enn 1,55V max, og da kan man virkelig begynne og snakke om lite klokkevennlig.

Jeg stiller også faktisk litt spørsmålstegn ved 1,65V innstillingen på dette hk, om det faktisk er i stand til og levere 1,65 stabile Volt (med de bios og cpu kombinasjonene man har muligheten). Jeg sitter selv på en Clawhammer som jo er en av de som muligens kunne ha litt og hente på høyere spenning. Men jeg kommer et godt stykke lenger i klokkingen på 1,6350 enn ved 1,65. Dette kan jo skyldes at cpu er sånn, men det kan også skyldes at hk ikke duger til mer.

Jeg får da heller aldri 1,65V i Everest, Probe eller andre måleapplikasjoner... Men får vel frem med multimeteret om jeg skal få bekreftet om det er målefeil, eller "leveringsfeil".

Kanskje er det også derfor de ikke tillater høyere V-core, det krever jo en del mer av strømforsyning på hk.

En siste ting som må nevnes er at jeg opplever enorme forskjeller i klokkbarhet med forskjellige bios til dette hk, alle de nyere er elendige klokker i mitt oppsett, og jeg ser slett ikke bort fra at løsningen på 1T/2T problemet ligger her. Er i det hele tatt ikke voldsomt imponert over bios updateringene fra Asus her, det kommer rikelig av nye, men det som fikser det ene, ser ofte ut til å rote til noe annet.

Flott at det kommer noen slike hardmod tester her da, litt synd ikke den V-core modden ble testet i praksis, det ville gitt meg noen fler svar her. Kan jeg ta det for god fisk at det punktet som er vist, der trimmepot skal inn er riktig?

Jeg har nok erfaring med loddebolten, men har ingen måte og overprøve anvisningene her på. Så skal jeg gjøre dette må jeg stole blindt på at det fungerer. :)

Lenke til kommentar
Avstanden mellom prosessorsokkelen og den første DIMM-slotten er derimot litt kort, så med de virkelig store luftkjølere(for eksempel Thermalright XP-120) kan du oppleve at kjøleren vil dekke over minst en DIMM-slot.

Ser at det er deluxe utgaven som er testet, men forskjellen er vel bare NB heatpipen?

Har et Premium kort og nevnte luftkjøler og standard profil RAM, og det går helt fint... *host* :p

Lenke til kommentar
*Masse tekst*

Joda, men hvis du har DFI kort, så har du mye mindre problem med å finne minnebrikker igjen. Til Asus kortet "må" du nesten ha TCCD eller andre brikker som klokker langt på lav vDimm. Men DFI kortet kan du kjøpe f. eks OCZ Value og klokke dem til 250 Mhz @ 2-2-2-5 (utifra hva jeg har sett på tester).

Twinmos har jo også kommet tilbake med BH-5 produksjon. Og som de fleste vet, så liker jo de høy vDimm, noe som DFI kortet kan gi. 1024 Mb av disse brikkene får du rundt 1000 lappen.

Lenke til kommentar
Avstanden mellom prosessorsokkelen og den første DIMM-slotten er derimot litt kort, så med de virkelig store luftkjølere(for eksempel Thermalright XP-120) kan du oppleve at kjøleren vil dekke over minst en DIMM-slot.

Ser at det er deluxe utgaven som er testet, men forskjellen er vel bare NB heatpipen?

Har et Premium kort og nevnte luftkjøler og standard profil RAM, og det går helt fint... *host* :p

Sier ikke at det ikke går, men at det kan by på problemer.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har i allefall overklokka mitt A8N-SLI Deluxe en god del...

Fikk det i desember 2004...

Har en A-64 3000+ (winchester, 1.8 Gz)

1024 mb med PQI pc4000 turbo ram.

X850XT, men har hatt 6600GT-SLI

460w rms, 500w max forton Sorce PSU

+ en masse andre greier

Har gjort følgende mods: Montert vannkjøling på cpu, chipset.

Cpu rekorden min er 2880 MHz @ 1.70v. 2730 MHz stabilt, 300 x 9 @ 1,60v er det jeg kjører på til vanlig. Her er et screenshot ved 2817 MHz, kjørte de fleste spill stabilt, men takkla ikke benchmarks godt.....

2817 MHz

Har klart å boote ved 2880 MHz, men det var også alt, den reboota når jeg prøvde å starte cpuz... det er et overklokk på 1080 MHz.... eller 60%

Minnet har jeg kjørt med de laveste timings som man kan stille den til i bios, ved 400mhz. 1.89v, eller nest dårligste timings ved 600 MHz...

Et i allefall av de mest overklokkings vennlige korta jeg har hatt....

Skjermkortene har jeg også kunnet overklokke noe sinnsykt, 6600GT korta klokka så mye at voltregulatorene tok fyr, mens x850XT kortet kjører synkront på 627 MHz...

Viser vel at A8N-SLI Deluxe ikke er noe dårlig kort ???

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar
BaX Skrevet 31/07/2005 : 15:17

QUOTE (pcp160 @ 31/07/2005 : 13:46)

*Masse tekst* 

Joda, men hvis du har DFI kort, så har du mye mindre problem med å finne minnebrikker igjen.

Ja, for all del, jeg benekter ikke på noe vis at DFI er et bedre klokkekort. Vurderer og bytte selv jeg. Det eneste jeg reagerte litt på var bare akkurat det du sa: "For de som vil klokke litt bare for å få litt bedre ytelse, så er jo DFi er mye bedre alternativ, tross prisforsjellen."

For meg er det og "klokke litt for og få litt bedre ytelse" noe jeg mener nettopp dette kortet duger meget bra til. Men dog ikke så egnet til mer ekstrem klokking. Høres jo litt ut som A8N er et dårlig klokkekort fordi det finnes et kort som klokker bedre...

Men ellers er vi nok helt ening, kanskje det er jeg som tolket din formulering litt feil. :)

SatanClaws Skrevet 31/07/2005 : 21:09

Cpu rekorden min er 2880 MHz @ 1.70v.

Har du altså gjort den V-core modden SatanClaws?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Har ikke V-modda hovedkortet nei, men jeg mener jeg satte V-core til det i Bios jeg.. Jeg husker sikkert feil, blander vel med PCI-Xpress, eller minne spenninga..

Når jeg ser etter, så varierer V-core på alle Screenshot's jeg har mellom 1.52v og 1.56v...

Får ikke sjekka det med det første da jeg er på sommerjobb.. noen hundre km fra min pc...

Så det er sikkert ved 1.55v at jeg har klart 2880 MHz da.

Lenke til kommentar
For meg er det og "klokke litt for og få litt bedre ytelse" noe jeg mener nettopp dette kortet duger meget bra til. Men dog ikke så egnet til mer ekstrem klokking. Høres jo litt ut som A8N er et dårlig klokkekort fordi det finnes et kort som klokker bedre...

Må si meg helt enig med deg der pcp160.

Selv så har jeg klokket opp dette kortet til:

XP3200+ @ 2800Mhz (10x280) @ 1.5V (1.50 i bios. Ved avlesning leser jeg 1.55V).

1:1 på minnet, Corsair PC3200XL @ 2.5,3,3,7 @ 2.8V

Og der stopper det seg på prosessoren (uke 20 cpu, venice). Den bli ca 52 grader ved load (XP120 kjøler), og jeg får den ikke høyere selv om jeg øker Vcore.

Så for meg så spiller det liten rolle at maks Vcore er 1.65V på det hovedkortet.

Men jeg må si meg godt fornøyd med dette som en "klokke litt for å få litt bedre ytelse"-klokking.

Endret av hakrist
Lenke til kommentar
mackanz Skrevet 01/08/2005 : 20:23

Jag tror att precis som alla de andra NF4 korten så ger det +0.1 vcore på clawhammers och Newcastles sedan de i grund behöver mer vcore.

Det er nok i og for seg riktig, det kommer også an på hvilken bios. Fra og med 1011 (altså de 3 seneste) er det slik jeg forstår det laget som en "fix" at man ikke får høyere Vcore enn 1,55V på feks Venice (1,4V defoult cpu'er) Jeg får som du sier 1,65 med min Clawhammer med alle bios.

Asus, bios 1011 fix;

4.Set CPU VID Item max value as 1.55V when using 1.40V/1.35V CPU.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...