Hansforum Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 (endret) Jeg må si at å gå over fra jpg, til RAW ble for min del et kvalitetshopp på bildene, før ble mange bilder ødelagt fordi jeg hadde feil instillinger, nå kan jeg rette opp mye av det i etterbehandlingen. Og det er jo ganske enkelt. Jeg har til nå brukt Zoombrowser EX som fulgte med. Dette programmet er lett å bruke, men har ikke så mange instillinger. Jeg har Adobe Photoshop CS, og kunne tenkt meg å brukt det. Men da trenger du en Adobe RAW konverter fordi Photoshop CS kun åpner *.RAW filier, og ikke *.CR2 som kommer når en tar bilder med 350D. Problemet er at konverter versjon 3.1 krever Photoshop CS2, mens versjon 2.4 ikke støtter 350D som jeg har. (Støtter 20D og flere andre) Noen som har en løsning? Endret 28. juli 2005 av Hansforum Lenke til kommentar
haasnes Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 I følge folka på dpreview-forumet, så kan du ved å benytte siste versjon av Adobe Raw Converter (gratis) lagre bildene som Adobe DNG. Disse kan åpnes i CS. - Henrik Lenke til kommentar
Hansforum Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 Jeg prøvde det. Brukte nyeste versjon av Adobe DNG converter. Den fikk til å gjøre om filene fra .CR2 til .dng og filene ble litt mindre i størrelse. Prøvde å åpne disse i Photoshop CS, men det gikk ikke. Lenke til kommentar
Hansforum Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 Prøver å åpne både negativene og cr2 bildene i Photoshop med camera raw modulen installert. Da kan jeg se bildene som thumbnails, men når jeg prøver å åpne de får jeg feilmeldingen: Could not complete your request because this versjon of Photoshop does not supply the services required by this plug in module. Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Prøver å åpne både negativene og cr2 bildene i Photoshop med camera raw modulen installert. Da kan jeg se bildene som thumbnails, men når jeg prøver å åpne de får jeg feilmeldingen: Could not complete your request because this versjon of Photoshop does not supply the services required by this plug in module. Har du lagt inn RAW-plugIn i plugIn mappa til Photoshop? Det hjelper ikke bare å installere RAW-konverteren og konvertere til DNG-fil. At fila blir mindre som DNG, kan du bestemme i preferense-valget. Lenke til kommentar
Hansforum Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 (endret) Ja jeg måtte legge plug in i plug in mappa i Photoshop. Det har jeg gjort, og den var der. I Photoshop under plug in modules fant jeg Adobe Camera RAW v 3.1, men likevel klarer den ikke å åpne filene. Det virker jo veldig rart at ikke Photoshop klarer å åpne deres egne .dng filer Endret 28. juli 2005 av Hansforum Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 (endret) Ja jeg måtte legge plug in i plug in mappa i Photoshop. Det har jeg gjort, og den var der. I Photoshop under plug in modules fant jeg Adobe Camera RAW v 3.1, men likevel klarer den ikke å åpne filene. Det virker jo veldig rart at ikke Photoshop klarer å åpne deres egne .dng filer Vi tar det hele på nytt: Du har en Canon 350 og tar RAW-filer, og så har du "bare" PSCS. For å konvertere -.CS2 filene til -.DNG, trenger du RAW-konverter 3.1. Denne har ingenting med Photoshop-versjonene å gjøre og er et standalone-program. Men til PSCS må du installere CameraRAW 2.4 (CameraRAW 3.1 virker ikke sammen med PSCS og men gir heller ikke noen feilmeldinger). PlugIn'en legges i mappen "File Formats". Fjern den gamle (2.0.1) som fulgte med CS-versjonen. Husk å restarte PCen din. Virker det ikke nå, kan du få kjøpt en MAC med OSX (10.3.9) og PSCS av meg. Her funker det i allefall. Endret 28. juli 2005 av xST©NE2005 Lenke til kommentar
Hansforum Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 Vell, ser man det Jeg la til 2.4 og restartet og vips så var alt i orden. Dette var andre saker ja. Du reddet mange timer jobbing der. Takk. Lenke til kommentar
Hansforum Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 Men jeg må fortsatt bruke DNG Camera Raw versjon 3.1 fordi versjon DNG Camera Raw 2.4 ikke forstår CR2 format. Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Men jeg må fortsatt bruke DNG Camera Raw versjon 3.1 fordi versjon DNG Camera Raw 2.4 ikke forstår CR2 format. As simple as that!! RAW-konverter 3.1 og RAW Camera plugin 2.4 + PS CS Then You Make Your Day (And Maybe Mine?) Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 For de som ikke bruker Photoshop finnes det andre alternativer for RAW-konvertering. Som nevnt ovenfor kan Canons ZoomBrowser benyttes. I tillegg får man også Digital Photo Professional med f.eks. EOS 350D. Phase One har Capture One. Breeze systems har BreezeBrowser. Bibble Labs har Bibble. Pixmantec har RawShooter Essentials. Jarle Aasland har Raw PhotoDesk Dessuten finnes også produktene SilverFast DCPro og SharpRaw RawShooter Essentials skiller seg fordelaktig ut fordi det er meget raskt og i tillegg gratis! En kombinasjon det er vanskelig å slå Har man god plass på minnekortet (-ene) og sjelden utbytter RAW-formatets muligheter til å gjøre noe ekstra ut fra bildene, men likevel vil ha muligheten "i tilfelle" kan man la kameraet lagre i RAW+Large JPG og kun spesialbehandle de få utvalgte. Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 30. juli 2005 Del Skrevet 30. juli 2005 Men jeg må fortsatt bruke DNG Camera Raw versjon 3.1 fordi versjon DNG Camera Raw 2.4 ikke forstår CR2 format. As simple as that!! RAW-konverter 3.1 og RAW Camera plugin 2.4 + PS CS Then You Make Your Day (And Maybe Mine?) Veldig bra xST©NE2005! Du tok utgangspunkt i hva "hansforum" har og hjalp ham derfra! Dette likte jeg forklaringen på! Per Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå