Gå til innhold

IBM Harddisk ..

Anbefalte innlegg

Jeg har en IBM 40 Gb 60GXP harddisk, som oppfører seg LITT merkelig. I Bios viser den at den kjører UDMA. Men når den kommer inn i windows kjører den PIO, noe som gjør at den blir intet mindre enn SINNSYKT treig ved kopiering av filer + den tar opp hele chipsett poweren til denne operasjonen (VIA KT266A). Jeg har lastet ned sånn ibm diagnostics tool piss, men den viser at den kjører UDMA (?!?). Selv om denne sjekken ble gjort i DOS... Er dette en Windows problem, eller er hele harddisk *****? Jeg vet IBM har litt problemer, men jeg trodde ikke 60GXP var et så stort problembarn som 75GXP var. Noen som har noen tips til meg om dette problemet, litt irriterende at disken kjører pio mode.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vist du har win2000/xp så gå inn i enhetsbenhandling og videre til ide ata/atapi kontrollere og gå inn på primary ide,

under avanserte instillinger her der skal du sette dma hvis tilgjengelig.

husker ikke hvordan det gjøres i win9x men det er en lignende prosedyre der også.

ble litt dårlig forklart dette men...

[ Denne Melding var redigert av: pegg på 2002-08-02 03:43 ]

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg tror at det har ingeting med HD å gjøre, men med Windows.

Hos meg er det slik at Windows XP setter DMA fra 5 til 4 dersom systeme krasjer. Grunnen til det er at windows prøver å gjøre systeme stabilt ved å senge farten på HD.

Den eneste måten å få det på DMA 5 igjen er å laste ned de "Fail Safe" (med DMA disabled) innstilingene i BIOS og kjøre HD i PIO mod starta maskin komme in i Win XP, deretter restarta maskin lasta "optimized settings" i BIOS og kose seg meg god ytelse.

Den "automatiserings systemet" i Windows LIKER JEG definitivt ikke.

Du kan jo prøve det samme dersom du har Win 2000 eller XP.

Håper dette hjelper noe.

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...