mrmaxbo Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Hola. Jeg har et spørsmål jeg ønsker svar på. Jeg var dum nok til å kjøre for fort (115km/t i 70- sone) noe som resulterte i beslaglagt førerkort (8mnd) og et forelegg på noen tusen. Det jeg lurer på er om dette diskvalifiserer meg som søker til diverse yrker, da dem krever plettfri vandel/rulleblad? Håper på snart svar. Mvh "Tungfot" Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 dette havner nok på rullebladet ja men det er ikke mange jobber som krever helt plettfritt rulleblad, trafikken gjelder oftest ikke... f.eks de som jobber i barnehage kan ha kjørt for fort og fått det på rullebladet får jobb uten problemer, mens hvis de slår ned noen så kan man bare glemme å få jobb... de ser oftest på hva som står der, ikke bare om det står noe der, så du har nok ingenting å frykte Lenke til kommentar
mrmaxbo Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 Det var jo litt kjipt da Tenkte på å søke politihøgskolen en gang i fremtida.. Men sjansene er vel litt mindre for å komme inn med dette på papiret. Hva med visum da? USA krever jo plettfri vandel dem også, eller ser dem kun på "voldelige" merknader? Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Politihøyskolen tror jeg nok kan bli vanskelig nå ja, måtte isåfall være alt annet enn å sitte i politibil (som såvidt jeg vet krever opplæring i utrkyningskjøring). Når det gjelder USA vet jeg ikke helt, ta kontakten med den amerikanske ambassaden for å finne ut det nærmere. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Politihøgskolen kan du nok bare glemme med en gang. Om du kommer inn i USA ville jeg ikke bekymret meg for, men vær obs på at det kan komme til å bli litt vanskeligere enn ellers. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Nå uttaler jeg meg strengt tatt om ting jeg ikke VET (IANAL), men jeg mener du ikke får ting på rullebladet så lenge du ikke får en dom. Hadde du kjørt så fort at du fikk fengselsstraff hadde saken vært grei, men har du fått forenklet forelegg + førekortbeslag tror jeg du slipper unna med dårlig økonomi og såre føtter... Står det "forenklet forelgg" eller "bot" i papiret du har fått? Så vidt jeg har forstått er ikke førekortbeslag straff i juridisk forstand, heller ikke et forenklet forelegg. Men en bot er en straff og kommer på rullebladet. (Og dette er smart å huske på før en gir seg til å trekke fartsovertredelsene sine inn i rettsaparatet; taper du får du bot og ikke forenklet forelegg, og det kommer på rullebladet.) Som sagt: Jeg er ikke advokat, så ta alt dette med en klype salt. Det enkleste er antagelig å ringe enten Politiet eller Jusshjelpen (drevet av jusstudenter) og spørre, så slipper du å lure. (OT: Jeg mener det burde stått i rettningslinjene at folk som uttaler seg kategorisk i juridiske spørsmål må opplyse om de er jusstudenter eller har sikre kilder for det de slenger ut. Men så er det jo opp til hver enkelt stakkar å ta folks råd og meninger alvorlig eller ikke...) Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Det må da en dom til for å miste førerkortet? Selv om denne vanligvis utføres på 15 min av en prosessfullmektig, mener jeg den er juridisk. Lenke til kommentar
SatanClaws Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Du kan risikere å ikke få: Kjøre Bbuss\Taxi mot vederlag, (kjøreseddel) før etter 5 år. Vansker med å utvide førerkort. Jobb som dørvakter, job i bar, jobb som vekter +++ Lenke til kommentar
butare Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Det er mange ting som du vil få problemer med ved anmerkinger på rullebladet. Det mange ikke tenker på er sikkerhetsklareringer. Får du ikke det vil du få problemer med jobb i blant annet staten, forsvaret osv osv Dette er en ting mange unge "lovbrytere" ikke tenker på. Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Heh, tviler på at dette vil ha noe særlig å si. Boten sørger for at du havner i bøteregisteret, men du vil slettes derfra om 5(?) år. Jeg ville ikke latt være å ansette en fordi han kjørte i 115 km/t i 70-sonen, snarere tvert imot. Effektiv fyr! Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Det mange ikke tenker på er sikkerhetsklareringer. Ikke at sikkerhetsklareringen min er spesielt høy, men min bot på 2500 for uaktsom kjøring hadde ingenting å si da jeg fikk jobb på Gardermoen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 En kamerat av meg kjørte 124 i 80-sonen og ble fortalt at om han hadde kjørt 1 km/t fortere så hadde han fått fengsel. Altså, 45 km/t over grensen ville resultert i fengsel og du kjørte jo akkurat 45 km/t over grensen og burde derfor fått fengsel i følge det de politimennene sa. Han fikk 6 md utsettelse og noen tusen i bot. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Vær så snill.. Det er et vesentlig skille mellom forenklet forelegg og det man bot. Bot blir registrert i bøte- og prikkeregistret, mens det blir ikke et forenklet forelegg. Dessuten skal et forenklet forelegg bli slettet i alle systemer etter ca. 3 uker etter at det er fullt ut betalt. Da skal det sies at forenklet forelegg kan bli lagret i 10 år i manuelle registre, men da på bakgrunn av revisjonslovgivningen. Så altså, dette kommer ikke til å hefte deg på noe vis.. Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 (endret) Det mange ikke tenker på er sikkerhetsklareringer. Ikke at sikkerhetsklareringen min er spesielt høy, men min bot på 2500 for uaktsom kjøring hadde ingenting å si da jeg fikk jobb på Gardermoen. Nå husker jeg ikke helt gradene, men kan jeg tippe det er "hemmelig" eller "konfidensielt" du snakker om? Så alle er klar over det, dette med at ting "slettes fra rullebladet om 5 år", gjelder IKKE ved sikkerhetsklareringer. Sikkerhetsklarering er heller ikke nødvendig ved de fleste stillinger i staten, men i enkelte lederstillinger. Så det er sagt, tviler jeg egentlig sterkt på at en fartsbot har noe å si for en sikkerhetsklarering på høyt nivå om det er virkelig nødvendig for deg å få utført arbeidsoppgavene dine. Som de sier selv, "avgjørelsen tas på bakgrunn av en helhetsvurdering av din sak", og ikke basert på en skjematisk avgjørelse basert på én enkelt anmerkning. http://www.nsm.stat.no/html/fagomraader/m_...kerhet_faq.html Endret 29. juli 2005 av |FSK| Lenke til kommentar
opel_1984 Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 Litt kjapp OT; Hva er forskjellen mellom et forenklet forelegg, og et forelegg? Lenke til kommentar
chma Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 http://www.nsm.stat.no/html/fagomraader/m_...kerhet_faq.html "Vil enhver negativ opplysning om meg, for eksempel et straffbart forhold, medføre at jeg ikke får sikkerhetsklarering? Nei, en klareringsavgjørelse fattes ikke skjematisk. Avgjørelsen tas på bakgrunn av en helhetsvurdering av din sak." Hastighet kan da ikke være like alvorlig som vold(selv om straffene for "lett" vold er lavere enn for hastighet i norge...) når du søker jobb. Tror ikke akkurat en hastighets sak eller 3 har noe å si for om du kommer inn i usa, men sjekk med ambassade. Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 8. august 2005 Del Skrevet 8. august 2005 (endret) Nå er jeg enda litt mer OT, men iflg de jeg snakket med på den amerikanske ambassaden, må man nå innom der for å søke visum selv om man har den nye typen pass. (Kjeda meg så jeg begynte å prate med vakta der for noen netter siden) Endret 8. august 2005 av |FSK| Lenke til kommentar
Biggus Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 (endret) Litt kjapp OT; Hva er forskjellen mellom et forenklet forelegg, og et forelegg? Forenklet forelegg er en "bot" politimannen fyller ut på stedet ved f.eks. trafikkoverseelser som å kjøre for fort, kjøre på rødt etc.. Da får du giroen med deg på stedet. Dette blir ikke registrert i noe strafferegister og er ikke anmeldt. Mulig du blir registrert i et bøteregister, er ikke sikker. Et forelegg for du når du har blitt anmeldt for et eller annet. Det kan være alt mulig rart. Det er da skrevet en anmeldelse på deg og du er registrert i strafferegisteret. Dette vil komme med på en vandelsattest. Et slikt forelegg får du enten i postkassa i ettertid eller en av statens menn dukker opp hos deg personlig. Man har da mulighet til å vedta eller ikke vedta. Vedtar du ikke havner saken mest sannsynlig i retten. Kjører du helt Petter Solberg, f.eks. 200 km/t i 60-sonen, må du nok belage deg på et møte i retten og pallespikring. Kjører du så fort at du mister førerkortet blir du anmeldt. Du får ikke, jeg gjentar ikke forenklet forelegg da. Dette fordi snuten har faste satser og regler på hva de kan skrive ut forelegg på. Ved trafikkoverseelser går denne grensen på førerkortbeslag. K Altså: under førerkortbeslag: forenklet forelegg, over førerkortbeslag: anmeldelse og forelegg/ evt. fengselsstraff. Innlegget basert på egne erfaringer samt en kamerat som skriver slike forenklede forelegg, hehe Endret 12. august 2005 av Biggus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå