Mendel Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Jeg har nå vurdert en stund om jeg skal over på Linux, og blir bare mer og mer motivert til å gjøre det på grunn av alle fordelene. Men så har jeg kommet til det punktet at jeg må velge versjon av linux. Jeg har lastet ned Mandrake 10.1 og har det på CD, men har hørt at den er utdatert, så jeg lurte på hvilken versjon jeg bør bruke? Hadde litt om linux på skole, så jeg er ikke helt grønn på området, men det hadde vært greit med en versjon som ikke er for vanskelig. -Méndel- Lenke til kommentar
olear Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Ubuntu passer for alle Ikke meg Ubuntu skal være et ok valg for nybegynnere (merk at installasjonen kan virke litt skremmende). Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Fedora gikk utmerket for en nybegynner som meg. mye var klart etter installasjon, men enkelte ting måtte styres med, men det gikk veldig greit det også. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Ubuntu er et veldig bra valg for nebegynnere og også et bra valg for viderekomne. Men selvsagt, smak og behag Forsåvidt så skjønner jeg ikke hvordan installasjonen kan være skremmende. Installasjonen av Windows er også tekstbasert før første omstart. Ingen som påstår at den installasjonen er skremmende. Lenke til kommentar
Mendel Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 Fedora er det ganske likt som Red Hat 9.0? Hadde det på skolen, hadde å Mandrake 10.0 pluss en del andre versjoner. Jeg får se hvilke av de to jeg velger Lenke til kommentar
olear Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Forsåvidt så skjønner jeg ikke hvordan installasjonen kan være skremmende. Installasjonen av Windows er også tekstbasert før første omstart. Ingen som påstår at den installasjonen er skremmende. Ikke jeg heller, men når noen er vant med GUI så virker vel en tekstbasert installasjon som et steg tilbake. Lenke til kommentar
Mendel Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 (endret) Regner med at de fleste her har vel prøvd begge versjonene, så har et spørsmål til. Hvordan er det med oppdateringer og programmer til disse? Edit: Ser og at det er forskjell på størrelse, Fedora trenger 4 CD'er og Ubuntu en, vil resterende programmer bli installert via nett? Endret 28. juli 2005 av Meendel Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Ikke jeg heller, men når noen er vant med GUI så virker vel en tekstbasert installasjon som et steg tilbake. Da er nok ikke installering av Windows noe for de . Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Edit: Ser og at det er forskjell på størrelse, Fedora trenger 4 CD'er og Ubuntu en, vil resterende programmer bli installert via nett? Fedora kommer på 4 cd'er fordi det kommer med mange programmer, dvs. flere browsere, email-klienter osv. Dessuten gir Fedora deg valget mellom KDE og Gnome desktop. Ubuntu derimot installerer kun Gnome og et utvalg programer, kun et av hver "sort", dvs. kun é browser, en mail-klient. Ubuntu gir deg valget til å installerer flere programmer over internett. Begge håndterer oppdateringer over nett. Lenke til kommentar
Mendel Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 Ok, takker Tror rett og slett jeg går for fedora jeg, så har jeg i det minste litt valgfrihet. Lenke til kommentar
Teh Hoboman Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Ubuntu er et veldig bra valg for nebegynnere og også et bra valg for viderekomne. Men selvsagt, smak og behag Forsåvidt så skjønner jeg ikke hvordan installasjonen kan være skremmende. Installasjonen av Windows er også tekstbasert før første omstart. Ingen som påstår at den installasjonen er skremmende. Men Windows kommer gjerne preinstallert. Så om noen ikke har installert et operativsystem før, det være seg Windows eller GNU/Linux, så vil en tekstbasert\ncursesbasert installasjon kanskje være litt skremmende. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 (endret) Ok, takker Tror rett og slett jeg går for fedora jeg, så har jeg i det minste litt valgfrihet. Du har det same med Ubuntu, berre at når du skal legge inn fleire program gjer du det over internett i staden for frå ein CD. Vil anbefale Ubuntu. Endret 28. juli 2005 av objorkum Lenke til kommentar
Teh Hoboman Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Ok, takker Tror rett og slett jeg går for fedora jeg, så har jeg i det minste litt valgfrihet. Du har det same med Ubuntu, berre at når du skal legge inn fleire program gjer du det over internett i staden for frå ein CD. Vil anbefale Ubuntu. Hvorfor vil du prakke på ham ubuntu når han har bestemt seg for fedora? Lenke til kommentar
Mendel Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 Hm, er litt splittet meninger her, men tror jeg går for Fedora først, og om ikke jeg liker det får jeg teste ubuntu Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 At det er stor bredde, ulike meninger, mange valg og muligheter er det som gjør GNU/Linux så interessant etter min mening. Gå til http://distrowatch.com/ les deg litt opp, last ned alt som virker interessant og prøv det selv... Om jeg skal trekke frem en distro som gir meg bendern må det være Vector Linux. Fikser mitt hardware uten en gang å riste på hodet, er enkel, rask og komplett; og om ikke annet er den ikke basert på verken Debian eller Red Hat Om du har baller: Vector Linux Dynamite 5.0 ....faster than light Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Enig. Jeg bruker selv Vector Linux nå. Ahh, alt funker smertefritt. Selv om VL er basert på Slacware, så er det ikke så vanskelig, synes jeg da, og jeg er ikke så erfaren når det gjelder linux for å si det sånn. Yes. Lenke til kommentar
wil Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 sist jeg prøvde Ubuntu så likte jeg det ikke. installasjonen var avansert og kjente ikke igjen Linux når jeg kom inni desktop. da synes jeg heller det var enklere med Slackware. der hadde jeg litt mere kontroll. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Du kan no velge Suse Linux 9.3 Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Versjon 2.6.12.3 er nok tingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå