Simen1 Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Zipman: Forskjellen i overklokkingspotensiale på enkeltkjerner med 0,5 vs. 1MiB L2 cache som ellers er identiske (f.eks Venice vs. San Diego) er veldig liten. Både fordi L2 cachen normalt ikke er det som stopper kjernen fra å klokke mer og fordi L2 cache utvikler en veldig liten brøkdel av varmen (ca 5-10%) Så halvering av cache betyr hverken noen merkbar økning i klokkepotensiale eller noen merkbar forskjell i varmeutviklinga. Med det samme vi er inne på dette: Det rapporteres om at dobbeltkjerner som brukere slår av den ene kjernen via bios klokker langt bedre enn om kjernene var doble. Dette kommer nok både av at varmeproduksjonen halveres når man slår av den ene kjernen og klokkepotensialet til de to kjernene ofte er ulike, slik at det å slå av den ene kan bety at man slår av den som begrenser klokkinga. (Jeg har ikke noen linker akkurat nå, men det skal være rimelig enkelt å spore opp via google) Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 (endret) Vil ikke X2 produsere ganske mye varme?? Nope, faktisk ikke ille i det hele tatt. Skal "spa" frem noen fakta, men for å sammenligne, en Pentium D bruker mer ved idle enn X2 gjør ved load. http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2410&p=2 If you're worried about the Athlon 64 X2 generating too much heat, there's no reason to be concerned - if you're happy with the heat levels of your current 130nm Athlon 64, the X2 will run even cooler. Kjekt å vite for nye tarzaner ute i prossesorjungelen. Endret 28. juli 2005 av AMD-King Lenke til kommentar
skyline Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Vil ikke X2 produsere ganske mye varme?? Nope, faktisk ikke ille i det hele tatt. Skal "spa" frem noen fakta, men for å sammenligne, en Pentium D bruker mer ved idle enn X2 gjør ved load. http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2410&p=2 If you're worried about the Athlon 64 X2 generating too much heat, there's no reason to be concerned - if you're happy with the heat levels of your current 130nm Athlon 64, the X2 will run even cooler. Kjekt å vite for nye tarzaner ute i prossesorjungelen. Der var den ja, var den testen og en annen jeg siktet til. I den andre var også Intel Pentium D (D=drit?) med også, og den var veldig glad i mye strøm. Lenke til kommentar
skyline Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 PS! Virker som om du trenger en laser/radar varsler. Eh, neida. Det har jeg. Det jeg mangla var klar lakk til skilta, det var en fotoboks jævel som tok meg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 (endret) Der var den ja, var den testen og en annen jeg siktet til.I den andre var også Intel Pentium D (D=drit?) med også, og den var veldig glad i mye strøm. Jeg tror D'en står for dual, men det visste du sikkert.. Det er nok mere "Drit" med 12k i bot samt en måned pallespikring til ettertanke... Endret 28. juli 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Nope, faktisk ikke ille i det hele tatt.Skal "spa" frem noen fakta, men for å sammenligne, en Pentium D bruker mer ved idle enn X2 gjør ved load. interessant. Kanskje jeg skaffer meg en X2 snart også Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Hyggelig å høre at det kommer flere rimelige Athlon 64-X2 etterhvert I den andre var også Intel Pentium D (D=drit?) med også, og den var veldig glad i mye strøm. Hehe, den var fin-fin Lenke til kommentar
Del Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Eh, neida. Det har jeg. Det jeg mangla var klar lakk til skilta, det var en fotoboks jævel som tok meg. Begynn å kjør sykkel istedet du også, da er det bare å vinke hjem til mamma når boksen blinker til. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Hyggelig å høre at det kommer flere rimelige Athlon 64-X2 etterhvert I den andre var også Intel Pentium D (D=drit?) med også, og den var veldig glad i mye strøm. Hehe, den var fin-fin Og det er denne også.. Underholdning på "høyt nivå" slike tråder/innlegg.. Lenke til kommentar
MortenS Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Hvor kommer fordelene inn på Athlon 64 X2, i forhold til feks Athlon 64 3000+ som jeg har idag? Vil man merke noe i tunge spill osv. Jeg har Winchester modellen til Athlon 64 3000+. Men det finnes også: Venice, Newcastle, San Diego osv. Hva er egentlig forskjellene? Alle fungerer likevel på alle socket 939 hovedkort, også Athlon 64 X2? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Hvor kommer fordelene inn på Athlon 64 X2, i forhold til feks Athlon 64 3000+som jeg har idag? Vil man merke noe i tunge spill osv. Interessant.. en AMD-eier som ikke har fått med seg alt av info/tester av X2 I tunge spill som du skriver.. som ikke er tunet for "dual-core" vil du klokk for klokk ikke merke noen forskjell.. I alt annet av bruk vil en X2 være en tilsvarende (klokket) Venice, Winchester.. San Diego.. "whatever" fullstendig overlegen... A64 X2 er pt. det beste du kan kjøpe med tanke på ytelser... punktum.. Lenke til kommentar
MortenS Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 (endret) The previous 90nm Athlon 64 processor core aka Winchester had certain performance limitations when four DDR400 SDRAM modules were used. If there were four single-side DDR400 SDRAM DIMMs installed in a system with a Winchester based Athlon 64 CPU, they could only work with the 2T timing, which caused a few percent drop below the usual performance level. If there were four double-side memory modules installed, DDR400 SDRAM would not work at all and its working frequency would automatically drop down to 333MHz.http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...4-venice_3.html Stemmer dette? Jeg kjøpte nemlig akkurat 2 nye dual channel brikker.. Nå har jeg 4 stk 512MB OCZ Premier Dual Channel PC-3200 (2,5-3-3-7) brikker, sammen med AMD Athlon 64 3000+ (Winchester) og Gigabyte K8NS Ultra-939 nForce3 250. Hvilke ulemper fører denne begrensingen på 2T timing? Jeg har ikke testet OC CPU eller RAM noe særlig, da jeg kun har prøvd Gigabyte sin windows OC-program som bare førte til låsing.. Kan noen gi feedback fra CPU-Z under? Endret 29. juli 2005 av MortenS Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 The previous 90nm Athlon 64 processor core aka Winchester had certain performance limitations when four DDR400 SDRAM modules were used. If there were four single-side DDR400 SDRAM DIMMs installed in a system with a Winchester based Athlon 64 CPU, they could only work with the 2T timing, which caused a few percent drop below the usual performance level. If there were four double-side memory modules installed, DDR400 SDRAM would not work at all and its working frequency would automatically drop down to 333MHz.http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...4-venice_3.html Stemmer dette? Jeg kjøpte nemlig akkurat 2 nye dual channel brikker.. Dette har ingenting med prisen på X2 å gjøre, men ja.. dette stemmer.. Venice er forbedret (bl.a.) mht dette.. Du vil neppe som "normal" bruker (ikke overklokker) merke noe særlig til dårligere ytelse ved DDR333/2T.. Du kan jo da evt. "stramme" timings for minnet når det allikevel kjører på DDR333 som en slags kompensasjon... Tipper andre kan komme med flere/bedre tips... Lenke til kommentar
MortenS Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 Du vil neppe som "normal" bruker (ikke overklokker) merke noe særlig til dårligere ytelse ved DDR333/2T.. Du kan jo da evt. "stramme" timings for minnet når det allikevel kjører på DDR333 som en slags kompensasjon...Tipper andre kan komme med flere/bedre tips... Spør kanskje dumt, men ut i fra CPU-Z linkene kan du se at min RAM nå kjører på DDR333/2T og ikke 400 mhz som er standard? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 (endret) Du vil neppe som "normal" bruker (ikke overklokker) merke noe særlig til dårligere ytelse ved DDR333/2T.. Du kan jo da evt. "stramme" timings for minnet når det allikevel kjører på DDR333 som en slags kompensasjon...Tipper andre kan komme med flere/bedre tips... Spør kanskje dumt, men ut i fra CPU-Z linkene kan du se at min RAM nå kjører på DDR333/2T og ikke 400 mhz som er standard? Finnes ingen dumme spørsmål Du må i tilfelle vise "screenshot" av "Memory"-tab... ikke "SPD"-tab... Om den kjører på 2T kan du ikke se... med CPU-Z.. Det beste programmet for å sjekke slikt er AMD64Tweaker.exe.. , men det er jo mest for "hardcore" klokkere som bruker ClockGen og AMD64Tweaker for å hente ut de siste tiendelene i SuperPi og de siste poengene i benchmarks... Endret 29. juli 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
M_Mickey Skrevet 29. juli 2005 Del Skrevet 29. juli 2005 ser at en del tyske nettbutikker priser den til fra 2800,- og oppover med dagens kurs. http://www.geizhals.at/eu/a157457.html det er 1000,- under x2 4200 Jeg tenker prisen havner rundt 3000-3500,- her til lands. Litt over "vanlig" 3800. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå