Simen1 Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 (endret) Får håpe 3800+ blir en god overklokker da. Det blir den sikkert. Jeg har inntrykk av at alle AMD's 2. generasjons 90nm-kjerner klokker omentrent like bra. Dvs. forskjellene i hva man oppnår er mye mindre enn forskjellen i orginal klokkehastighet. Orginalt denne generasjonen CPU'er klokket til alt fra 1,8 til 2,8GHz. Overklokket klokker omentrent alle til en plass i området 2,7-3,0GHz med standard kjøler og litt 0,2V høyere spenning. En orginal forskjell på 1,0GHz har altså blitt til en overklokket forskjell på 0,3GHz. (omentrentlig). Sorteringen er altså ikke så viktig som den en gang var (Athlon, Duron, AthlonXP) Hilram: Jeg er enig på at specs kunne stått i artikkelen, men synes ikke det er så veldig galt siden det står: Mer om Athlon 64 X2 3800+ finner du her: Athlon 64 X2 3800+ i august? Edit: Personlig tror jeg prisen blir rundt 3500 i starten men at den vil falle til rundt 3000kr etter en måned. Endret 28. juli 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Dersom prisen her til lands virkelig blir rundt kr.2700 så vil jeg si det er en meget god pris. Det betyr kanskje at jeg var litt tidlig ute med å bestemme meg for ett Pentium-D oppsett for mitt første dual-core system.. Nåja.. må vel ha ett A64x2 system etterhvert uansett... Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Får håpe 3800+ blir en god overklokker da. Det blir den sikkert. Jeg har inntrykk av at alle AMD's 2. generasjons 90nm-kjerner klokker omentrent like bra. Dvs. forskjellene i hva man oppnår er mye mindre enn forskjellen i orginal klokkehastighet. Orginalt denne generasjonen CPU'er klokket til alt fra 1,8 til 2,8GHz. Overklokket klokker omentrent alle til en plass i området 2,7-3,0GHz med standard kjøler og litt 0,2V høyere spenning. En orginal forskjell på 1,0GHz har altså blitt til en overklokket forskjell på 0,3GHz. (omentrentlig). Sorteringen er altså ikke så viktig som den en gang var (Athlon, Duron, AthlonXP) Hilram: Jeg er enig på at specs kunne stått i artikkelen, men synes ikke det er så veldig galt siden det står: Mer om Athlon 64 X2 3800+ finner du her: Athlon 64 X2 3800+ i august? Edit: Personlig tror jeg prisen blir rundt 3500 i starten men at den vil falle til rundt 3000kr etter en måned. Den orginale Duron prosessoren overklokket til 900-1050 mhz samme hvilken du kjøpte. Det var først senere at sorteringen ble viktig... Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Hilram: Jeg er enig på at specs kunne stått i artikkelen, men synes ikke det er så veldig galt siden det står: Mer om Athlon 64 X2 3800+ finner du her: Athlon 64 X2 3800+ i august? Athlon 64 X2 3800+ vil trolig operere på 2 GHz og være utstyrt med 512 kB L2-cache (per kjerne). Grensesnittet er som for de andre prosessorene i X2-serien, sokkel 939. Informasjonen er ikke bekreftet fra offisielt hold. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Dual core.. Vil dette ha litt samme effekt som HyperThreading? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Vel uansett er det hyggelig å registrere at de kommer med en "billigutgave". Lenke til kommentar
skyline Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Dual core.. Vil dette ha litt samme effekt som HyperThreading? Vel, for å si det sånn, HyperThreading har litt av effekten av en dual core. HyperThread later som den er en dobbel kjerne prosessor(en schizofren prosessor?) Men dual core har to reele kjerner, og kan derfor jobbe helt uavhenig av hverandre. Intel har vel dual core med hyperthreading, som igjen betyr at den later som den har 4 prosessor kjerner, hvilket er med på øke den svake ytelsen til bitte litt mindre svak. Lenke til kommentar
vonGrepa Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Det interesante er jo egentlig hvordan en x2 3800+ vil gjøre det i test mot f.eks 3800+ eller 3500+. For de mange spillerne vil jeg nesten tro at single core er bedre ettersom de virker å ha litt høyere klokke frekvens.. Tar man prisen på den fremedlanske webshoppen og regner om fra dinarer kommer man til 2413 NOK.. legger man på moms blir vel prisen omtrent 3000 /vonGrepa Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Synnes prisen ikke er riktig enda : August 2005 X2 4400 : 4837Kr x2 3800 : 2700Kr Mars 2003 : Barton +2500 : 172$ = 1153,09 Barton +3000 : 562$ = 3 809,91 Dette var top cpu'ene som var tilgjengelig da på markedet, den mest populære Barton gikk da for skarve 1200kr og den dyreste for nesten 4000kr, i dag så ser vi at prisforskjellen er på 1500Kr og 1000Kr, altså den billigste i segmentet har blitt mye dyrere enn den var i 2003. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Det interesante er jo egentlig hvordan en x2 3800+ vil gjøre det i test mot f.eks 3800+ eller 3500+.For de mange spillerne vil jeg nesten tro at single core er bedre ettersom de virker å ha litt høyere klokke frekvens.. Tar man prisen på den fremedlanske webshoppen og regner om fra dinarer kommer man til 2413 NOK.. legger man på moms blir vel prisen omtrent 3000 /vonGrepa I følge prisguiden ligger den billigste 3800+ "venice" i underkant av 3k, jeg holder det som _meget_ sannsynlig at man kan legge på noen lapper på denne prisen? Og AMD har som sagt ikke varslet prisnedgang, men prisoppgang på A64 CPUene sine. Lenke til kommentar
skyline Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Det interesante er jo egentlig hvordan en x2 3800+ vil gjøre det i test mot f.eks 3800+ eller 3500+.For de mange spillerne vil jeg nesten tro at single core er bedre ettersom de virker å ha litt høyere klokke frekvens.. Tar man prisen på den fremedlanske webshoppen og regner om fra dinarer kommer man til 2413 NOK.. legger man på moms blir vel prisen omtrent 3000 /vonGrepa I følge prisguiden ligger den billigste 3800+ "venice" i underkant av 3k, jeg holder det som _meget_ sannsynlig at man kan legge på noen lapper på denne prisen? Og AMD har som sagt ikke varslet prisnedgang, men prisoppgang på A64 CPUene sine. Vel vel, rykter om pris oppgang vil jeg ta med ett lastebil lass med salt, for å si det sånn. Høres vel heller ut som at AMD prøver å "skremme" folk til hamstre cpu`er før det blir dyrere, (effektivt triks?) særlig nå før skole start. Har svært liten tro på at det blir noen oppgang, og om det skulle bli det er det snakk om ett par hundre kroner. Lenke til kommentar
Blaz3r Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Det er hva jeg kaller "nice price".Eller (ta to, betal for nesten to) Det er jo som nevnt tideligere i tråden rimeligere enn 2x 3200, så da skal man ikke klage. Men jeg kommer nok til å kjøpe en X2 4000, (vil ha 2x1mb L2) Kommer self ann på prisen, men en X2 3800 eller x2 4000 blir det uansett. Det virker på meg som om denne x2 3800 kommer til å ta helt av, hvet om minst 15 stk som skal ha x2 3800/x2 4000. finnes ingen x2 4000, laveste er 4200 og den har 2x512 kb cache. skal du ha 2x1mb så må du kjøpe x2 4400 Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Simen1, til ditt innlegg på forrige side; du har rett i veldig mye av det du sier, uten tvil. Men jeg tviler på at AMD vektlegger overklokkerne noe særlig når de planlegger lanseringene sine. Disse utgjør tross alt en veldig liten gruppe, så spørs om AMD tenker på disse i det hele tatt. FX-serien er nok heller ikke tenkt for å friste overklokkere med ulåst multiplier, men for å ha det lille ekstra som skiller seg ut fra Athlon 64-serien med et annet navn. Sluttresultatet på X2-lanseringene er i første rekke modellnavnene, 3800+-4800+. Jeg vil tro at langt over halvparten tar dette for god fisk, og antar at jo høyere, jo bedre, og vurderer i forhold til hva de har råd til. Så har du de som har noe mer peiling, som lurer på klokkehastighet, og andre spesifikasjoner. Da vil de trenge en forklaring på hvorfor to forskjellige prosessorer har samme klokkehastighet (2x512/2x1024 L2). Og så har man de aller siste prosentene med entusiaster som virkelig bryr seg om overklokkingspotensiale, pris/ytelse, revisjon ditt og datt og alt det der som blir diskutert på fora som dette. AMD og Intel tror jeg har svært lite å "bekymre" seg over når det gjelder overklokkere. De får solgt uansett utfra godt kjente merkenavn. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Det interesante er jo egentlig hvordan en x2 3800+ vil gjøre det i test mot f.eks 3800+ eller 3500+.For de mange spillerne vil jeg nesten tro at single core er bedre ettersom de virker å ha litt høyere klokke frekvens.. Tar man prisen på den fremedlanske webshoppen og regner om fra dinarer kommer man til 2413 NOK.. legger man på moms blir vel prisen omtrent 3000 /vonGrepa I følge prisguiden ligger den billigste 3800+ "venice" i underkant av 3k, jeg holder det som _meget_ sannsynlig at man kan legge på noen lapper på denne prisen? Og AMD har som sagt ikke varslet prisnedgang, men prisoppgang på A64 CPUene sine. Vel vel, rykter om pris oppgang vil jeg ta med ett lastebil lass med salt, for å si det sånn. Høres vel heller ut som at AMD prøver å "skremme" folk til hamstre cpu`er før det blir dyrere, (effektivt triks?) særlig nå før skole start. Har svært liten tro på at det blir noen oppgang, og om det skulle bli det er det snakk om ett par hundre kroner. Var det ikke en offisiell uttalelse for AMD? Dvs at økte priser skulle gi dem høyere inntjening? Tror ikke det blir snakk om flere hundre kroner i såfall, max 100NOK.. De vet bedre enn å prise seg selv ut av markedet. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Om 4000+ kommer, og jeg skal ha en ny prosessor (innenfor de neste månedene), så hadde valget falt på den. Men jeg tviler på art jeg skal ha ny cpu... Lenke til kommentar
skyline Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Det er hva jeg kaller "nice price".Eller (ta to, betal for nesten to) Det er jo som nevnt tideligere i tråden rimeligere enn 2x 3200, så da skal man ikke klage. Men jeg kommer nok til å kjøpe en X2 4000, (vil ha 2x1mb L2) Kommer self ann på prisen, men en X2 3800 eller x2 4000 blir det uansett. Det virker på meg som om denne x2 3800 kommer til å ta helt av, hvet om minst 15 stk som skal ha x2 3800/x2 4000. finnes ingen x2 4000, laveste er 4200 og den har 2x512 kb cache. skal du ha 2x1mb så må du kjøpe x2 4400 Finnes ingen x2 4000 nå nei, men den er på vei, sammen med x2 3800. x2 3800 2x512KB L2 cache 2ghz x2 4000 2x1MB L2 cache 2hgz Lenke til kommentar
Del Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Vel vel, rykter om pris oppgang vil jeg ta med ett lastebil lass med salt, for å si det sånn. Høres vel heller ut som at AMD prøver å "skremme" folk til hamstre cpu`er før det blir dyrere, (effektivt triks?) særlig nå før skole start. Har svært liten tro på at det blir noen oppgang, og om det skulle bli det er det snakk om ett par hundre kroner. Jeg stusset litt på det. Riktignok har ytelsesløpet stagnert, men å øke prisene virket merkelig på meg. Men det er jo et godt salgstriks å få folk til å tro det... PS! Virker som om du trenger en laser/radar varsler. Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 AMD og Intel tror jeg har svært lite å "bekymre" seg over når det gjelder overklokkere. De får solgt uansett utfra godt kjente merkenavn. Jeg tror AMD er mye mer avhengige av å være på godfot med selvbyggere og entusiaster, enn Intel. De fleste som kjøper en ferdig-maskin uten å ha nærmere kjennskap til komponentene, ender opp med en Intel-prosessor. Det er vel enda ikke så mange slike selskap som Dell og HP, som benytter AMD-prosessorer. Når man kjøper AMD vil det i en større del av tilfellene dreie seg om et bevisst valg fra brukeren. For Intel sin del handler det nok mest om å få avtaler med de største leverandørene, som pøser ut maskinvaren til en mer uvitende/likegyldig kundemasse. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Simen1, til ditt innlegg på forrige side; du har rett i veldig mye av det du sier, uten tvil. Men jeg tviler på at AMD vektlegger overklokkerne noe særlig når de planlegger lanseringene sine. Disse utgjør tross alt en veldig liten gruppe, så spørs om AMD tenker på disse i det hele tatt. Nå tror jeg det er hovedsaklig entusiaster som kjøper X2-serien. (Bedrifter og PC-produsenter selger overveldende mange Intel-CPU'er, og de relativt få AMD-systemene som selges er Sempron og Athlon64 enkeltkjerne). Men hvordan salgstallene er på 4200+, 4400+, 4600+ og 4800+ vet vel AMD best selv. Å bedømme etter responsen i forumet her så er 4400+ en skikkelig bestselger blandt X2-modellene. Hvis dette er AMD sin erfaring også, så er det nok god grunn til at de lanserer 3800+, nemlig å få solgt unna flere dobbeltkjerner med defekt L2 cache. Dette oppnår de ikke om de samtidig kommer med 4000+ med 2x1MB L2 til en pris som er bare litt over X2 3800+. Siden dobbelkjernen er ganske stor så har den også relativt lav yield, dvs. mange kjerner med en defekt i L2 cachen. La oss si 50% bare for å ta et tall å lage et eksempel av. Hvis AMD da har solgt 3 ganger så mange 4400+ og 4800+ som 4200+ og 4600+ så sitter de altså med en haug med dobbeltkjerner som bare har 2x512kiB fungerende L2 cache som de ikke får solgt til dagens priser. Det er dette lagret jeg tror de prøver å selge ut med 3800+. Lavere PR-rating er bare en del av dette spillet. De ønsker ikke å utfordre høyt prisede enkeltkjerner for mye så de lagde et lavt modellnummer på den. PS. Angående forklaringsproblemet med 0,5/1MiB L2 cache så har det allerede vært et forklaringsproblem i lang tid på single-kjerne seriene. Samt 1 vs. 2 minnekanaler.. De endret jo PR-rating der også. Lenke til kommentar
Viewety Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 (endret) Har et par spm: Er cpuer med lavere cache mer overklokkingsvennlige enn de med mer? Tar jeg feil når jeg tror at A64 Single core prosessorer med 512KB cahce klokker bedre enn de tilsvarende med 1MB cahce? Fins det noen tester der man har testet overklokkingspotensiale til dualcore A64 0,5MB vs dualcore A64 1MB? Eller noen som har erfaringer? Endret 28. juli 2005 av Zipman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå