Gå til innhold

Kosn i helve.. måle eg vifte hastigeta...

Anbefalte innlegg

... med selvbygd elektronikk...? D e jo 3 fancy ledninge på det meste av vifte no for tia, en av dem e for å måle hastigheta. nån som har noka skjema el. datablar på kosn det virke..? og virke måle kretsn når vifta bare kjøre på 5V istedenfor 12v. (den virke heller dårlig hvis du bare pulse Vcc for å justere turtallet, trur eg..)

Slegge

hadde eg signatur her..???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bruk en ic som lager pulsene fra viften om til en dc spenning og bruk denne dc spenningen som er linært med turtallet/pulsene til å vise et turtall. Du kan kjøre denne dc spenningen f.eks inn på en ic som har innebygde drivere for led display eller lcd display.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-04 19:14, Slegge skrev:

Så jeg får en rekke 5V's pulser på den siste lederen som sier hvor fort vifta går..?

veit du kor eg kan finne en tabell over plus frekvensen/hastigheta?

Om det er 5 volt vet jeg ikke, men det er stor sannsynlighet for det ;)

Jeg har ingen tabell, men det trenger du ikke tenke på. Du kan bruke optisk turtallsteller/tacho for å justere, f.eks når tachoen viser 3000 rpm så vet du f.eks at det da kommer 1.6 volt ut fra frekvens-til-spenningskonvereren og da justerer du f.eks et voltmeter til å vise 3000. Når da voltmeteret får 3.2 volt, så viser det altså 6000 ( rpm )

Frekvens til spenning IC: LM2907

Spenning til LED/LCD display IC: ICL7107

Driver å jobber med disse kretsene selv faktisk =)

Bruker du ICL7107 kretsen så husk bare at max diodestrøm er 8mA, altså du må begrense strømmen til diodedisplayet med en formotstand så ic`en ikke brenner opp.

Lenke til kommentar

hmm, ok, takk takk

men eg skal bruke en µP uansett, så da e det vel enklere å bare registrere pulsan med den og skrive til LCD'n istedn for å først gjøre om til en variabel spenning, og så tilbake via en ADC.

Lenke til kommentar

µP er jo genialt, men krever jo endel knowhow.

Har du peil på hvordan man får et lcd display til å vise flere data samtidig ? altså den henter inn f.eks 4 forskjellige temp, turtall, spenninger osv og viser det på 1 display.

Har sett litt på dette, men å sette seg inn i programeringsrutinene for et lcd display og implementere dette i c++ f.eks virker som en tung jobb..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

umm... du må vel ha en µP som henter inn div. variabler, lagrer disse, og så henter dem ut for å vise i et lcd display..

asså, finne ut hvordan du programerer LCD displayet. (hmm, tror du setter W/R pinna til W, og legger ut data på d1~d7 (el. no sånt), også e det sikkert en til pinne som hopper et hak frem, el. ned.. hvis ikke du setter W/R til R. hmm.. sikkert ikke så vanskelig, bare å finne datasheets til det LCD displayet du har.)

eg har også tengt å sette µP på et PCI kort (bare så eg har noka å gjøre litt lenger), og ha software strying på dritn via det. Sette en vifte i kortet som blås opp på GPU'n. hvis eg får plass til alt på et PCI kort.. hmm.. jaja..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...