Gå til innhold

Noen spm. angående disse delene

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å kjøpe ny pc, jeg har satt opp handleliste her før men har gjort om litt etter råd fra andre, dessuten ble tråden stengt : (

Det har seg slik at jeg vil kjøpe alle delene fra komplett.no, og noen av delene som jeg er blitt anbefalt er ikke å få tak i der.

handlelisten da : link

Kort og greit: passer delene sammen denne gangen da? Tenker mest på rammen og hovedkortet siden jeg ikke vet noe særlig om dette.

Siden jeg skal sette sammen pcen selv har jeg bestilt et antistatisk armbånd, vil helst unngå å skade noen deler. Men har det seg slik at man må koble dette båndet i en slags kontakt eller noe ? i så fall har jeg lite bruk for det.

Har jeg glemt noe for å få denne pcen til å boote? har skjerm, tastatur osv da : P

Ett spørsmål til, er det vanskelig å montere 939 prosessor og vifte? syns det var vanskelig med socket-A, måtte bryte og herje for å få det plass : \

Nå skal jeg ikke mase lengre : P

PS: Vanskelig å skrive tittel som dekker innlegget syntes jeg : (

Takker...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det ser ut til å passe dette men hvorfor den dritt rammen?

hvis du skal bruke pcen til spilling vil jeg heller anbefale en ram med raskere tilgang. og hvorfor 2GB ram? det trenger du ikke enda.. kjøp heller 1GB og kjøp en bedre ram.

dette er en grei ram: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301850&cks=PRL

billig og rask ram til billig penge. :cool:

har aldri satt sammen en pc med 939 sokkel men tror da ikke dette skal være noe problem. er enig i at sokkel A plattformen er litt vrien og virker litt "jalla"..

det antistatisket armbåndet trenger du vel egentlig ikke.. har bygd en del pcer opp igjennom og har aldri hatt bruk for det.. du må bare koble til et jorda punkt. f.eks: når du ser på stikk-kontakten er det 2 pinner som ligger loddrett rett over hverandre.. du kan koble til en av de. de er jorda..

lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Ikke kjøp twinmos nei...

kjøp crucial, eller kingston, spiller ingen rolle, de ligger bare litt over twinmos i pris men funker alltid. Men kjøp 2 gig, du trenger all den rammen du kan få når du skal spille, og driit i timings; kjør standard, ikke pokker om du merker noe av det i ett spill. (vi snakker om kanskje 20-30 mb/s forskjell her...av 2000...)

Minne

Endret av lancaster
Lenke til kommentar
Ikke kjøp twinmos nei...

kjøp crucial, eller kingston, spiller ingen rolle, de ligger bare litt over twinmos i pris men funker alltid. Men kjøp 2 gig, du trenger all den rammen du kan få når du skal spille, og driit i timings; kjør standard, ikke pokker om du merker noe av det i ett spill. (vi snakker om kanskje 20-30 mb/s forskjell her...av 2000...)

Minne

ok : )

Tror jeg går for den rammen du foreslår, siden den andre rammen var svindyr!

Hmm, prøver så godt jeg kan å presse ned prisen på denne pcen nå, tross alt hardt tjente kroner det her : (

Noen som har et forslag til et bra og billig kabinett? Jeg legger mest vekt på at det er god kjøling, altså det bør følge med vifter og gjerne en simpel viftestyring, trenger ikke strømforyning. Jeg driter nesten i hvordan det ser ut : P Er jo innmaten som teller. Men bør vel se ok ut. Kanskje en fordel at det er lett å bygge i da siden jeg ikke er så flink : P

Lenke til kommentar

Har så lite peiling på kabinetter egentlig, men viftestyring hører med til sjeldenhetene, i alle fall i de du kan få hos komplett. Hadde jeg kjøpt kasse nå uten strømforsyning, hadde jeg gått for denne

Coolermaster

Viftestyring har du strengt tatt ikke behov for hvis du ikke skal overklokke, bare kjøp deg noen stillegående papst vifter hvis du trenger det. feks.

Papst 19dB

Hvis du føler behov for det kan du ordne deg en fet viftestyring kombinert med minnekortleser og lyd utgang i front. Fant ikke en å linke til nuh, men det finnes en ute med veldig mye stæsj, men når det gjelder temp trenger du ikke viftestyring.

Lenke til kommentar

Dette ser ut til å bli en skikkelig spillmaskin, har du tenkt på oppgradering i fremtiden? Ser du har tenkt på SLI etterhvert, og valgt skjermkort deretter. BRA!

Jeg har følgende forslag:

1. Hovedkort - Vurder om du vil kjøre HDD. i RAID senere for bedre ytelse. Da vil jeg anbefale et hovedkort med innebygget RAID kontroller. (305190) Asus AN8-SLI Deluxe har nettopp dette, og koster bare hundrelappen mer enn MSI-kortet.

2. RAM - Ser du har valgt to 1024-brikker som ikke er "paret". Anbefaler at du heller går for en "dual kit" bestående av to IDENTISKE rambrikker. Dette er viktig for stabilitet. (Sjekk manualen for hovedkortet om hvilke ram-brikker produsenten av hovedkortet anbefaler)

3. I manualen til hovedkortet står det også anbefalinger om effekt for strømforsyning i forhold til hvor mye utstyr du kobler til. 420W er bra til det oppsettet du har på listen din, men hvis du skaffer deg raid, et ekstra skjermkort, mere ram osv... kan det bli lite.

4. Bruk armlenke. 120,- er en billig forsikring, og skulle det skje noe er ofte lev. interessert i om du har brukt lenke eller ikke.

5. Personlig ville jeg gått for WD Raptor-disker, de har mindre plass men er kjappere.

Ellers får du ha lykke til når du får den nye maskina i hus, monteringen av CPU går sikkert fint (jeg monterte en i går...) er du i tvil, les manualen. Kjølepastaen som følger med CPU/kjøler er grei nok så jeg ville sløyfet denne hvis du ikke har gjort det før.

BS

Lenke til kommentar
Hvis du føler behov for det kan du ordne deg en fet viftestyring kombinert med minnekortleser og lyd utgang i front. Fant ikke en å linke til nuh, men det finnes en ute med veldig mye stæsj, men når det gjelder temp trenger du ikke viftestyring.

prøvde å leite litt etter viftestyring som har lyd utgang i fronten men fant lite.. givf link er du snill ;D

Lenke til kommentar

Som andre har nevnt tidligere. Kjøp annen ram. Hvis poenget er billig og bra er disse ( http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309659&cks=PRL ) mitt tips.

Antistatisk armbånd er en VELDIG billig forsikring mot statisk elektrisitet hvis den brukes riktig. Selv om man ofte får dette på garantien synes jeg 120,- er en rimelig pris for å slippe å være uten pc 1-2 uker mens du venter på ny vare.

Lenke til kommentar
Dette ser ut til å bli en skikkelig spillmaskin, har du tenkt på oppgradering i fremtiden? Ser du har tenkt på SLI etterhvert, og valgt skjermkort deretter. BRA!

Jeg har følgende forslag:

1. Hovedkort - Vurder om du vil kjøre HDD. i RAID senere for bedre ytelse. Da vil jeg anbefale et hovedkort med innebygget RAID kontroller. (305190) Asus AN8-SLI Deluxe har nettopp dette, og koster bare hundrelappen mer enn MSI-kortet.

2. RAM - Ser du har valgt to 1024-brikker som ikke er "paret". Anbefaler at du heller går for en "dual kit" bestående av to IDENTISKE rambrikker. Dette er viktig for stabilitet. (Sjekk manualen for hovedkortet om hvilke ram-brikker produsenten av hovedkortet anbefaler)

3. I manualen til hovedkortet står det også anbefalinger om effekt for strømforsyning i forhold til hvor mye utstyr du kobler til. 420W er bra til det oppsettet du har på listen din, men hvis du skaffer deg raid, et ekstra skjermkort, mere ram osv... kan det bli lite.

4. Bruk armlenke. 120,- er en billig forsikring, og skulle det skje noe er ofte lev. interessert i om du har brukt lenke eller ikke.

5. Personlig ville jeg gått for WD Raptor-disker, de har mindre plass men er kjappere.

Ellers får du ha lykke til når du får den nye maskina i hus, monteringen av CPU går sikkert fint (jeg monterte en i går...) er du i tvil, les manualen. Kjølepastaen som følger med CPU/kjøler er grei nok så jeg ville sløyfet denne hvis du ikke har gjort det før.

BS

Ja bør funke den her : )

Har gjort som du sa og funnet annen ram, fant ikke akkurat det hovedkortet du sikter til på komplett. Er kanskje ikke så farlig med raid, men er greit om noen kan gi meg en link til et alternativ, det er viktig at dette hovedkortet støtter sli også.

Jeg har bestemt meg for å bruke det kabinettet jeg allerede har, det er et gammelt og tungt chieftech maxi kabinett (dragon eller noe). På den måten sparer jeg noen kroner, jeg kjøper derfor et par vifter slik at jeg bruker alle de 5 vifteplassene.

Ingen som har noen store innvendinger mot dette vel?

Det er plass til to powersupplyer i dette kabinettet, jeg har en 12v 240w chieftech strømforsyning her fra før. Ville jeg da klare meg med å kjøpe en ikke så veldig kraftig og dyr powersupply da? Jeg har hvertfal satt opp en psu som drar alle delene, men sparer gjerne noen kroner på dette også.

Har forresten en IDE harddisk fra før, funker det å bruke både IDE og SATA disker ?

Tror jeg dropper å kjøpe raptor disc, klarer meg med en samsung spinpoint jeg :p kan eventuelt ønske meg en til jul eller noe : )

Et spørsmål til slutt, hva er spesielt med en psu med sata støtte ?? hmm.. Må vel ikke ha dette for å kjøre sata ?

handle listen ser nå foreløpig slik ut: link

Lenke til kommentar

Hei og hopp. Jeg tror det vil bli litt stress for deg, siden du ikke har noen erfaring, å kjøre to strømforsyninger. Da må du nemlig tulle litt på å koble sammen ledninger, for å få den andres strømforsyningen til å starte. Denne psu'en vil funke greit for deg:

Fortron 400W

Det at psu'en har sata kobling er en fordel, så du slipper å bruke en overgang for å få strøm på en sata harddisk. (btw; hvis du ikke vet selv at du har behov for raid, har du ikke behov for raid og da er det ikke noe poeng å ta høyde for det, det er fortsatt slik at det er folk med spesielle interesser som har behov for dette).

Chieftec er solide saker, bare ikke pådra deg ryggskader. Bare sørg for at den støtter ATX hk, noe som den mest sannsynlig gjør så lenge den ikke er over 6 år gammel.

Det funker fint å bruke ide og sata disker sammen, men det er to forskjellige kontakter og du trenger da ett hk som har begge disse.

Hovedkortet som bssvends foreslo, har i følge info'en hos komplett i alle fall, ikke en ide kontakt, og da vil dette være ett dårlig valg for deg, da du vil trenge å kjøpe en ide kontroller i tillegg=mer penger. Hk'et som ligger i handlelisten din er det jeg ville gått for.

Steder du kan spare inn:

Strømforsyningen er noe overkill, men kan dog være hendig hvis du skal kjøre sli etterhvert.

Og, skjermkortet er det stede du kan spare inn mest. Dette er det dyreste du finner på markedet, og gir deg definitivt minst for pengene. Men dette er jo opp til deg, ellers syns jeg du har ett veldig fint oppsett her jeg.

Lykke til skal du ha videre i din ferd :)

Ps! ang viftene, ville nok har satset på å ha alle like vifter i kassen, men det er nå bare meg...

Endret av lancaster
Lenke til kommentar
Hei og hopp. Jeg tror det vil bli litt stress for deg, siden du ikke har noen erfaring,  å kjøre to strømforsyninger. Da må du nemlig tulle litt på å koble sammen ledninger, for å få den andres strømforsyningen til å starte. Denne psu'en vil funke greit for deg:

Fortron 400W

Det at psu'en har sata kobling er en fordel, så du slipper å bruke en overgang for å få strøm på en sata harddisk. (btw; hvis du ikke vet selv at du har behov for raid, har du ikke behov for raid og da er det ikke noe poeng å ta høyde for det, det er fortsatt slik at det er folk med spesielle interesser som har behov for dette).

Chieftec er solide saker, bare ikke pådra deg ryggskader. Bare sørg for at den støtter ATX hk, noe som den mest sannsynlig gjør så lenge den ikke er over 6 år gammel.

Det funker fint å bruke ide og sata disker sammen, men det er to forskjellige kontakter og du trenger da ett hk som har begge disse.

Hovedkortet som bssvends foreslo, har i følge info'en hos komplett i alle fall, ikke en ide kontakt, og da vil dette være ett dårlig valg for deg, da du vil trenge å kjøpe en ide kontroller i tillegg=mer penger. Hk'et som ligger i handlelisten din er det jeg ville gått for.

Steder du kan spare inn:

Strømforsyningen er noe overkill, men kan dog være hendig hvis du skal kjøre sli etterhvert.

Og, skjermkortet er det stede du kan spare inn mest. Dette er det dyreste du finner på markedet, og gir deg definitivt minst for pengene. Men dette er jo opp til deg, ellers syns jeg du har ett veldig fint oppsett her jeg.

Lykke til skal du ha videre i din ferd :)

Ps! ang viftene, ville nok har satset på å ha alle like vifter i kassen, men det er nå bare meg...

Hei: )

Tror jeg dropper sammkjøring av to psu'er og raid, pluss at jeg holder meg til det første hovedkortet.

ja, chieftechen er vel en av grunnene til at jeg nesten ikke er på lan lengre, men det er atx så det duger : )

Enig i at skjermkortet er litt i overkant men er villig til å betale litt ekstra for akkurat det da : P

Tror du at 400 W holder hvis jeg med tiden skal få meg et skjermkort til å kjøre i sli ? For da bestiller jeg heller en kraftigere psu nå så jeg slipper alt stresset med å bytte senere.

Har det noe å si om viftene ikke er like ? blir det mer støy da ?? hvis du mener dette pga utseende så er det ingen vits for er bare plain svarte 80 mm som ingen ser engang : P

Takk for hjelpen : )

Lenke til kommentar

Naah, tenker litt på effektivitet og sånt da. Funker dårlig å ha f.eks. to av de viftene foran, også to, pluss en kraftig av dem bak skjønner? Du ha like mye luft inn som ut...så lenge du kan oppfylle dette kravet kan du gjøre hva du vil :)

Personlig, hvis du ikke skal stappe (ræva) full med hardisker, så ville jeg sagt at 400 [kvalitet]watt holder fint til sli også, i alle fall 7800gtx for den trekker ikke så enormt med strøm. (ikke finn på å kjøp no tull som q-tek)

Er sikkert noen som kommer til å si meg imot, men det er min mening, folk her har blitt veldig rause på wattene og jeg syns det er litt trist.

Endret av lancaster
Lenke til kommentar
Naah, tenker litt på effektivitet og sånt da. Funker dårlig å ha f.eks. to av de viftene foran, også to, pluss en kraftig av dem bak skjønner? Du ha like mye luft inn som ut...så lenge du kan oppfylle dette kravet kan du gjøre hva du vil :)

Personlig, hvis du ikke skal stappe (ræva) full med hardisker, så ville jeg sagt at 400 [kvalitet]watt holder fint til sli også, i alle fall 7800gtx for den trekker ikke så enormt med strøm. (ikke finn på å kjøp no tull som q-tek)

Er sikkert noen som kommer til å si meg imot, men det er min mening, folk her har blitt veldig rause på wattene og jeg syns det er litt trist.

hmm ja, skal prøve på det med viftene da : P

Bortsett fra det som er på handlelista skal jeg vel ikke kjøre mer på pcen enn én IDE harddisk ett geforce kort til i sli, pluss en cdrom og floppy fra forrige pcen.

Men hva skjer hvis det er for lite watt da? blir pcen ødelagt ?? da er jeg heller litt raus på det område også : P

Lenke til kommentar
ingenting blir ødelagt, det bare funker ikke. Den kan bli ustabil eller ikke funke i det hele tatt.  Opp til deg, med så lite ting i maskinen vil jeg si at det skal funke fett, men greit å ha for senere oppgraderinger.

ok, men grØtter nok på med en litt kvass psu også : P

takk for hjelpen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...