DonTomaso Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Jeg skal kjøpe en liten oppgradering, HK,CPU og GPU og har noen spørsmål. -På netshop.no står det om AMD 64 3200+ at : Socket 939 512KB cache "Venice", men at den tilhører familien Winchester. Er dette skrivefeil, eller er dette en Venice-prosessor? -Sånn støymessig, hvordan er boxed-vifta som følger med denne cpu-en? -Finnes det fornuftige grunner til å kjøre med 2GB RAM, hvis man ikke driver med tung bildebehandling? -Ellers andre kommentarer til dette oppsettet? Skal også kjøpe en Zalman Northbridge Kjøleribbe til hovedkortet. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 2gb ram er nok fremtidsrettet, og har hørt at bf2 kan kreve store mengder ram. Men vanligvis trenger du langt i fra så mye. Jeg driver selv med tung billedbehandling med photoshop (filene blir fort et par hundre mb), men har kun 768mb ram! Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Altså "venice" er oppgraderingen til familen winchester. Venice kjernen er laget av 90nm teknologi mens winchester har blitt laget av 130 nm + noen andre småjusteringer + at den er bedre å overklokke. Kan vel si at den hører til i winchester siden den har tatt over på de forskejllige hastighetene tom winchester hadde eks 3000+ 3200+ 3500+ 3800+.! Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Vær forsiktig når du kjøper det hk og venice kjernen. Ha kjøpt samme hk og prosessor og de fungerer ikke sammen uten bios oppgradering, dette kan du ikke gjøre selv fordi du ikke kan starte opp pcen. vær siker på at nettstedet gjør det for deg. les denne artikkelen :http://www.hardware.no/artikkel/17169 Vifta på min 3500+ er veldig lydløs, men tror ikke den kjøler så bra! bra nok til å klokke til 3800+ det er den! PS: det er nforce4 hk det du har i handlekurven! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Det ser relativt greit ut, men jeg hadde gått for 3000+. Den klokker like bra, men er en god del billigere pluss at den du har valgt ikke har boxed vifte, noe den billigere 3000+ har. Jeg kan ikke se at det står "winchester" for Venice-CPU'en hos netshop. boks-vifta som følger med er ganske bra. Nå trenger ikke disse CPU'ene så mye kjøling så vifta kan fint reguleres ned til ganske lave hastigheter. andrull: Både winchester og venice er 90nm. Det var newcastle og clawhammer som var 130nm. Det 6600GT-kortet du har valgt er ganske dyrt. Jeg har sett andre 6600GT-kort ned i 1300kr Det finnes andre grunner for 2GB enn bare tung bildebehandling. Ganske mange grunner faktisk. Det var nettopp en annen tråd her om det samme: Hva øker ytelsen til maskinen mest? GB vs timings Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Er veldig kjekt med 2GB ram hvis man spiller BF2.. Selv, når jeg oppgraderte fra 512MB til 1GB, merket jeg med en gang at alt gikk kjappere. Windows, alt.. Men i windows har ikke 2GB noe spesielt mye å si, men skal du spille er det kjekt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Selv, når jeg oppgraderte fra 512MB til 1GB, merket jeg med en gang at alt gikk kjappere. Windows, alt.. Det er klart at 0,5-1GiB merkes bedre enn 1-2GiB. Begge deler er en dobling, men jo mindre utgangspunktet var jo mer strevde PCen med lite minne. Forutsatt at man har nok minne så er det ingen ytelseforskjell. Tenk dere gjerne hvilken forskjell det ville utgjort å oppgradere til 4GiB eller 8GiB, hvis OS og programmer aldri kom i nærheten av 2GiB minnebruk. Bare for å sette det på spissen: Jeg har prøvd å bootet WinXP på en PC med 32MiB ram. Det gikk heller dårlig, for da desktoppen dukket opp etter tre kvarter med knatring så kræsjet hele greia. Med 64MiB ram fikk jeg startet det på samme maskinen på ca 10 minutter. Med 128MiB ram startet det på ca 3 minutter, og med 256MiB ram så startet det også på ca 2 minutter. Den første doblingen hadde altså ekstremt stor innvirkning på ytelsen, men andre doblingen ikke fullt så mye, den tredje doblingen, moderat forskjell. Hvis jeg hadde doblet opp til 512MiB også så hadde jeg neppe merket noen forbedring, kanskje bare noen sekunder. Med ennå en dobling til 1GiB trolig ikke målbart med stoppeklokke en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå