gad Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Jeg skal kjøpe en bærbar til bruk ved reise (uten tilgang til extern skjerm). Med denne skal jeg redigere bilder, spille av en DVD, høre på musikk, surfe, lese e-post. jobbe med excel og word etc. jeg skal ikke bruke den til spill. Nå har jeg hvert i forskjellige PC butikker og kommet ut litt klokere/dummere en da jeg gikk inn. Er det noen der ute som har greie på hva som er den store forskjellen på PC/MAC og hvorfor jeg burde kjøpe en mac isteden for en pc og vice versa.. Jeg hadde tenkt meg en pris rundt 10 000.- Er takknemlig for innspill. Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Skal du ha mac blir det da evt en iBook 12". Vet ikke om dette blir for lite, har du noen gang prøvd å sitte ved en maskin med 12" skjerm? Lenke til kommentar
israrkhan Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 (endret) Av rent prismessig årsaker ville jeg gått for en PC, fordi du får mye mer maskin med en PC-laptop kontra en mac-laptop til samme prisen... Siden du skal bruke pcen til å redigere litt, trenger du all kraft du kan få, og ikke minst større skjerm Endret 28. juli 2005 av neofix Lenke til kommentar
gad Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 Jeg trodde at macb var pcn overlegen når det gjelder grafisk arbeide. Har de andre bløffa da? Lenke til kommentar
hakrist Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 (endret) Jeg trodde at macb var pcn overlegen når det gjelder grafisk arbeide. Har de andre bløffa da? Det er en myte som henger igjen fra gammelt av. Nå til dags så er pc og mac ganske like på det området. Men absolutt, har sikla på de nye mac'ene selv (er egentlig pc tilhenger), og til ditt bruk vil en mac absolutt være godt nok. Ja du får pc'er med bedre specs, og du får også pc'er til samme pris. Skal du ikke kjøre spill så blir det litt sånn hipp som happ. Velg utfra hjertet, og utifra hva du selv vil ha. Endret 28. juli 2005 av hakrist Lenke til kommentar
gad Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 Med mac så slipper man tullet med virus og sånt dritt. Lenke til kommentar
hakrist Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Med mac så slipper man tullet med virus og sånt dritt. Dette er egentlig ikke noe argument i selg selv. Ja, det finnes færre virus til mac, men de eksisterer der også. Tar man de riktige forhåndsreglene, sørger for å hele tiden ha oppdatert antivirus, brannvegg osv, så er ikke virus noe problem på pc heller. Selv så har jeg ikke vært plaget av virus siden mine glansdager på 90'tallet da floppy-kopiering på Amiga'n var det store. I de tilfellene hvor jeg har hjulpet folk med virus-problemer, så har det alltid vært brukerens egen feil at de fikk virus (åpnet mystiske vedlegg i mails, 3 år gammel antivirus og sånne ting). Lenke til kommentar
gad Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 Funnet en laptop av intr. ACER ASPIRE 5002WLMI PROSSESSOR: TURION ML 30 1,6GHZ MINNE: 1024 MB DDR 333 HARDDISK: 100gb ata100 DREV: DVD BRENNER 8x DUAL LAYER SKJERM: 15,4" WXGA TFT GRAFIK: 128 MB SHARED WLAN 54 MBIT, LAN, 3X USB 2.0 WINDOWS HOME CA 3 TIMERS BATTERITID 2,8 KG. PRIS 9000,- Er det noen som kjenner til denne? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Mac og PC er veldig like nå til dags. Nå ved overgangen til intel CPU'er så er det det jo til og med mye av den samme hardwaren som benyttes. Den største forskjelen ligger i OSX vs. Windows/linux, og hvilke programmer du kan skaffe til det operativsystemet du velger. Windows er mest usatt for diverse spyware osv. fordidet rett og slett er det mest brukte. Til gjengjeld så har du tilgang til all verdens programvare på windows platform som du ikke nødvendigvis finner til OSX. Mange synes OSX er genialt til jobbing fordi det virker stabilt og greit, og gjemmer alle detaljene for brukeren. Det gjør at du egentlig ikke har muligheten til å rote til maskinen mye, men også at du har vanskelig for å gjøre noe som helst utenom de oppgavene som var ment at du skulle kunne utføre. Jeg vil ikke starte en Mac vs. PC rant, men du kan si at forskjellen mellom de to ikke ligger i hva du kan gjøre, men heller hvordan du gjør det. IMO: Er du entusiast, så gå for PC, du har flere muligheter å velge mellom der. Er du en vanlig bruker som bare egentlig trenger en stabil maskin til å gjøre jobben din + surfe osv, og er dritlei av PC-trøbbel, så gå gjerne for mac. Hvis du ikke visste hvordan å rette slike typer problem til å begynne med, så er sjansene store for at du vil oppleve færre på et mac OS. -Stigma Disclaimer: Alt i denne posten representerer kun mine meninger og syn. Fordi om jeg personlig foretrekker windows på en PC-platform så er ikke det nødvendigvis best for alle. Lenke til kommentar
Lorang-Dahl Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 En annen ting som kanskje er verdt å tenke på, er det faktum at Mac kommer til å bytte cpu-arkitektur, som flere her nevner. Jeg ville kanskje ha ventet med å kjøpe mac til dette var gjennomført, og heller kjøpt en billig laptop. Det er ikke store maskinkrav som stilles til ditt bruk, bare sørg for å ha nok minne når du jobber med bildene dine. Som grafiker kan jeg vel nevne at jeg foretrekker PC, ganske enkelt fordi du har mer kontroll over alle prosesser, i tillegg til et større utvalg av programvare.. Lenke til kommentar
gad Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 Det er IKKE min mening og starte en for og imot kampanje noen veier, men jeg ønsker rett og slett høre hva andre mener om de forskjellige plattformene. Jeg er en pc bruker av de 4 vi har i min familie så er alle pcer. Jeg er ute etter min egen bærbare pc så jeg vil rett og slett høre hva andre har og si. Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Til det du skal gjøre ville jeg kjøpt den aller billigste maskinen jeg fant. Selv en laptop til 5-6 tusen har nok power til bilderedigering, surfing og office. Vil du derimot ha lang batteritid og lav vekt må du nok ut med en del mer. iBook til 9000 veier kun 2.2kilo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå