Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diverse bilrelaterte spørsmål..

Anbefalte innlegg

Lurer på om jeg kan kjøre henger i det hele tatt på klasse B-lappen (har hørt noe om det av en kompis...)

Han sa jeg kunne kjøre enkeltaksla henger opp til 750 kilo...

Også lurer jeg på hvor mye du kan gå opp i bredde på dekkene i bredda...

Skal ha 195/50-15 på Kadett'en, der er det for øvrig 155/65-13 originalt tror jeg.

(samme kompis sa jeg bare kunne gå opp/ned 10 mm i bredda, men det er vel sånn at du kan gå opp så mye du vil bare ikke hjulbanen går på utsida av hjulbuene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel sånn at man kan kjøre en personbil med henger så lenge de totalt ikke overstiger 3500 kg? Hengeren kan jo selvfølgelig ikke veie mer enn det som står i vognkortet, så hvis bilen veier f.eks 1750 kg kan man som regel ha like tung henger (tilhenger inkludert last 1750 kg totalt) så lenge den har driftsbrems. Skal ikke ha noe å si om den er enkelthengslet(hva nå det enn er) har to eller fire hjul eller har skap. Skal også stå i vognkortet hvor tung henger man kan kjøre dersom den ikke har driftsbrems, det er som regel melllom 5 og 700 kg. Skal man derimot kjøre stor personbil med stor henger dvs. bil på oppunder 3500 kg og tilhenger i tillegg må man ta BE som betyr bil inntil 3500 kg pluss tilhenger inntil 3500 kg tror jeg da ;)

Lenke til kommentar

Sier meg enig i begge de svarene du har fått. Slitebanen til dekket skal være innenfor skjermkanten. Man kan ha en differanse på +-5% av rulleomkretsen til den originale dekkdimensjonen. Rulleomkrets, omkrets og diameter er forskjellige ting.

Sporvidden kan forandres, men det er restriksjoner på dette (husker dessverre ikke dette i hodet nå). Kan det være tilsammen 15mm på hver aksling?

Lenke til kommentar

Sporvidden kan forandres, men det er restriksjoner på dette (husker dessverre ikke dette i hodet nå). Kan det være tilsammen 15mm på hver aksling?

Ja, mener forresten vi hadde noe om det på skolen for mange år siden ;) Kan det være 7 mm på hver side eller noe? hmmm... :hmm: Begynner å huske litt lite av den teorien der. Men ser det greit ut, liksom ikke sånn 2 mm gummi og 22 tommers felg går det som regel greit. Har aldir vært borti at man må bytte dekk før EU hvis man holder seg til normale 14 og 15 tommer istedenfor 13.

Lenke til kommentar

Er ikke særlig lett med de tilhengerreglene for vanlig klasse B, men er akkurat ferdig med lappen nå, og snakket endel med kjørelæreren min om det. Med klasse B kan du kjøre en tilhenger som ikke er godkjent for høyere totalvekt en den vekta bilen har. Hjelper altså ikke hvor mye den veier, kommer ann på hvor mye den er godkjent for. Hengeren kan jo selvfølgelig ikke være godkjent for mer enn det som står i vognkortet til bilen. Min bil f.eks har en vekt på 1150kg og er godkjent i vognkortet for å trekke tilhenger på 1200 kilo. Siden jeg bare har vanlig klasse B kan jeg da kjøre med henger som er godkjent for vekt opp til 1150kg på min bil, men ikke 1200kg siden det da blir mer enn totalvekta på bilen min. Bilen med tilhenger kan heller ikke veie mer enn 3500 kilo til sammen.

Lenke til kommentar

Bare for å si noe jeg glemte...

Jeg har IKKE tilhengerlappen, skulle tatt det med lappen, men tar det når jeg tar mørkekjøringa...

Så lurer da altså på om jeg kan kjøre henger med bare klasse B.. (bare rett meg hvis jeg tar feil, men syns dette høres ut som det du kan kjøre med BE..)

Lenke til kommentar

Jepp, du kan kjøre henger med bare klsse B. Sjekk vognokrtet på den bilen du skal kjøre henger med. Der står det tillatt tilhengervekt på tilhenger med og uten brems. Totalvekten på bil + henger skal ikke overstige 3500 kg. Da trenger du BE :D

Lenke til kommentar

Har bestandig hørt at man kunne gå opp eller ned 10mm bredde på dekket i forhold til vognkortet. Mener faktisk å ha lært det når jeg kjørte opp til billappen... :hmm:

Men uansett... Lette litt i kjøretøyforskriften uten å finne noe konkret om bredda på dekket. Det eneste jeg fant var:

Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

Når det gjelder sporvidden sto dette:

Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.

Og rulleomkretsen kan avvike max 5% av orginal rulleomkrets.

I forskrift om førerkort står følgende:

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped. 

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg. 

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt. 

Hvis jeg har forstått dette riktig da, så har du lov til å kjøre med henger på max 750kg (m/driftsbrems) så lenge totalvekten av bil og henger ikke overstiger 3500kg.

Mye av dette er nevnt tidligere, men ble så nysgjerrig på fakta at jeg måtte lete litt... ;)

Lenke til kommentar

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped. 

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg. 

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt. 

Hvis jeg har forstått dette riktig da, så har du lov til å kjøre med henger på max 750kg (m/driftsbrems) så lenge totalvekten av bil og henger ikke overstiger 3500kg.

Mye av dette er nevnt tidligere, men ble så nysgjerrig på fakta at jeg måtte lete litt... ;)

Som du ser ut fra det du fant kan du også kjøre henger på mer enn 750kg så lenge vekta på hengeren ikke er høyere enn egenvekta til bilen og vekta på bil + henger ikke blir over 3500 kg.

Lenke til kommentar

Som du ser ut fra det du fant kan du også kjøre henger på mer enn 750kg så lenge vekta på hengeren ikke er høyere enn egenvekta til bilen og vekta på bil + henger ikke blir over 3500 kg.

Ikke enig med deg der....

I punkt 2 står det henger på max 750kg.

Punkt 3 er til slik at man ikke skal kunne få vogntogvekt på over 3500kg.

(f.eks bil på 3000kg = max hengervekt 500kg)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...