Gå til innhold

NKP vs. RV - Det mest reale kommunist partiet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg sier rett vis så mener jeg at de ikke 'ljuger' om at de er kommunistiske, og at de (hvis de kommer i regjering) ikke gjør andre ting enn kommunismen mener (f.eks. lavere skatter) og til 'Snillingen': jeg har gått igjennom det meste av partprogrammet til NKP, og RV holder jeg på med!

Endret av CheGuevara
Lenke til kommentar
Når jeg sier rett vis så mener jeg at de ikke 'ljuger' om at de er kommunistiske, og at de (hvis de kommer i regjering) ikke gjør andre ting enn kommunismen mener (f.eks. lavere skatter) og til 'Snillingen': jeg har gått igjennom det meste av partprogrammet til NKP, og RV holder jeg på med!

Du vil aldri vite kva dei vil gjøre vist dei får makt

Lenke til kommentar

Nei, så onde som de er kan de jo finnes på hva som helst. :roll:

- OT -

Akkurat hva NKP og RV har i partiprogrammene sine, vet jeg ikke, men jeg tror både NKP og RV, som alle andre partier, vil holde seg til partiprinsippene sine. Det er ikke vanlig, slik jeg ser det, og hvis man ser bort fra Venstre, at partier plutselig snur på femøren og kjører en noe annen politikk enn hva som samsvarer med sine egne prinsipper. :)

Heh, kanskje litt klønete sagt, men det jeg mener er at begge disse partiene kjører sin tolkning rett, uten turbulens. Velg den skuta som passer deg best, corn flakes eller honni-korn, og nyt turen. ;)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig følger de programmene sine (mer eller mindre ihvertfall). Partiene er bygd opp av personer, disse personene har vært med å laget disse programmene, og følger de, og ville dermed neppe tatt en helt annen vei. Men, det fins jo også de som ikke følger partiet helt da, og om de får for mye makt vet vi vel hva som kan skje...

Om RV hadde fått regjering tipper jeg de hadde oppløst seg for en annen organisering, for å overføre makten fra partiet til folket.

Lenke til kommentar
Je har nokk en gang et spørsmål (om kommunismen).

Fordi nå har jeg fått beskjed om at det IKKE er dumt å stemme NKP.

Men så har jeg et lite dillemma. Hvilket av disse partiene, tror dere, at vil gjennomføre den kommunistiske ideologien på rett vis?

Ingen av de. Ihvertfall ikke RV. NKP har jeg liten erfaring med, så kanskje, men partiet virker uorganisert og svakt. Virker ikke særlig prinsippfast.

RV vil ikke innføre noen kommunisme. De vil gjerne ha et samfunn som beveger seg mer mot venstre, men jeg har fortsatt til gode å møte en RV politiker som vil innføre "full" kommunisme. Og jeg har hatt en del med RV folk å gjøre. Og selv om jeg regner meg som en på borgerlig side har jeg lite negativt å si om RV folkene. De har ikke en så svart-hvit tolkning og løsningsforslag som det man måtte tro. Faktisk er de veldig innstilt på kompromisser og mellomløsninger.

Men det er mitt inntrykk, og utalelsene er bygget på det begrensede inntrykk jeg har.

Lenke til kommentar

For å være realistisk tror jeg ikke det hjelper uansett hvilket parti du stemmer på, de vil nemlig aldri få mere enn 1-2% oppslutning i et valg og aldri komme i en posisjon der de FÅR gjennomført noen kommunistisk politikk. Folk flest er altfor forhåndsdømmende og tenker "Sovjet" og "KGB" med en gang vi hører kommunisme.

Lenke til kommentar
For å være realistisk tror jeg ikke det hjelper uansett hvilket parti du stemmer på, de vil nemlig aldri få mere enn 1-2% oppslutning i et valg og aldri komme i en posisjon der de FÅR gjennomført noen kommunistisk politikk. Folk flest er altfor forhåndsdømmende og tenker "Sovjet" og "KGB" med en gang vi hører kommunisme.

Fælt så negativ, då . :p Men det er jo litt søkt å ikkje stemme på eit parti berre fordi få andre gjer det, og med den haldninga vil nok dei fleste også fortsette å stemme på andre parti..

Til topic: Eg hadde føretrekt å stemme på RV framfor NKP. NKP verkar for meg litt gamaldagse og det verkar som det er mange tilhengarar av "kommunismen som slo feil" der.

RV er litt meir intellektuelle folk, sjølvsagt har eg litt dårleg erfaring med nokre arrogante RV-medlemmer og sympatisørar, båe eldre og yngre, men jamnt over har eg litt same inntrykk som Dotten. Berre frå andre sida.. ;)

Lenke til kommentar

Men så har jeg et lite dillemma. Hvilket av disse partiene, tror dere, at vil gjennomføre den kommunistiske ideologien på rett vis?

Jasså ja, så du har fått beskjed om at det ikke er dumt å stemme kommunistisk?

Hehe, kanskje jeg skal gi deg en beskjed om det ikke er dumt å stemme borgelig! hehe ;)

Lenke til kommentar

Bare så du vet det, så vil det i et rent kommunistisk sammfunn ikke være noe regjering. Ikke i den forstanden vi kjenner til i værtfall.

Lenke til kommentar

Hehe, kanskje jeg skal gi deg en beskjed om det ikke er dumt å stemme borgelig! hehe ;)

Jo, det er dumt å stemme borgelig. :p

Neida, men hva har det med spørsmålet mitt og gjøre?

Lenke til kommentar

Jo, det er dumt å stemme borgelig. :p

Neida, men hva har det med spørsmålet mitt og gjøre?

Sorry for off-topic, men syns det var morsomt :p

Lenke til kommentar

RV selvsagt. Hold deg langt unna stalinistene i NKP; de har minimal oppslutning og har ikke maktet å sette dagsorden for en sak på flere år. RV støtter marxisme.

RV er en viktig premissleverandør for venstrersiden som helhet og har, selv om oppslutningnen er liten, vist god evne til å påvirke det politiske landskap, blant annet gjennom Klassekampen som leses av store deler av den politiske elite.

RV har i tillegg mulighet til å få inn en på stortinget (Torstein Dahle fra Hordaland min.anm), hvilket NKP kan se langt etter.

Undertegnede stemmer til informasjon ikke RV...

mvh

Fredrik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...