Kvammis Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Hei. Sitter her å prøver å installere slackware, desverre har jeg glemt 10.1 cdene hos kjæresten. Prøver derfor 9.0, men får ikke til i setupen. Kommer meg ikke inn i fdisk eller cfdisk for å formatere disken som nå er i FAT32. Finnes det en måte jeg kan reformatere fisken til et format slackware bruker ? Helst uten å stresse med disketter og DOS. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Prøver derfor 9.0, men får ikke til i setupen. Hadde vært fint hvis du forklarte hva du ikke får til, i slackware kan man starte cfdisk og fdisk utenom installasjonsscriptet Lenke til kommentar
Kvammis Skrevet 27. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2005 Fikk opp feilmelding, husker ikke hva det sto.. Skal sjekke det, men fant nettopp ISO filene til SlackWare 10.1 så skal prøve det først Lenke til kommentar
xeon Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 uansett; hvis du bare har en partisjon og kun ønsker å ha det holder det i lange baner å kjøre mkfs.ext2 -j /dev/hda1 uten å partisjonere noe mer.. Lenke til kommentar
Kvammis Skrevet 27. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2005 (endret) har en disk på 200 gig som er partisjonert i en 10GB og en på 180GB. Skal bruke 10GB til Slackware. Kan også nevne at jeg ikke har prøvd Linux før men en gang må vel være den første ? Feilmeldingen jeg fikk: FATAL ERROR: Cannot open disk drive Det var altså når jeg prøvde å åpne cfdisk i root(?). EDIT: Kom meg hvis inn i fdisk nå, tror 10GB partisjonen heter /dev/hdc5. er ikke heelt sikker på hva jeg skal gjøre der da.. Finnes det ikke enklere metoder, som f.eks et program i windows ? EDIT2: Hvilket format anbealer dere til Slackware ? Endret 27. juli 2005 av m3tro89 Lenke til kommentar
xeon Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 (endret) Har du sjekket at døren til diskettstasjonen er lukket? Når du bruker fdisk -l kan du se hvilke partisjoner og disker du har... Endret 27. juli 2005 av xeon Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 27. juli 2005 Del Skrevet 27. juli 2005 Om harddisken ikke står som "master" på Primary IDE-kabel, må du legge til det i "cfdisk". Feks: "cfdisk /dev/hdb" hda = master på Primary IDE hdb = slave på primary IDE hdc = master på secondary IDE hdd = slave på secondary IDE Når du har kommet inn i cfdisk, og finner den partisjonen du skal bruke. Du skriver jo at du har en på 10GB, så å finne den skulle ikke være så vanskelig. Så sletter du den(regner med at den er i NTFS filsystem), og lager deg en rot-partisjon(/), en home-partisjon(/home), og en swap. Om det nå skulle være slik at du har delt opp partisjonen din på 180GB, slik at du har flere enn to partisjoner på harddisken, kan du droppe /home. Etter hva jeg har skjønt kan man ha maks 4 partisjoner på en harddisk. Swap-partisjonen bør være minst 512MB, avhengig av hvor mye RAM du har. Den/de andre partisjonene du nå lagde, bør automatisk bli "Linux" under "Type". Om ikke, trykk deg frem til "type" på menyen, og skriv "83"(Linux). På swap-partisjonen skriver du her "82"(Linux swap). Etter at alt dette er ferdig, trykker du på "write", slik at en ny partisjonstabell blir skrevet. Restart maskinen din - som slackware ber deg om - før du fortsetter installasjonen. Filsystem som jeg foretrekker, er ReiserFS. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Finnes det ikke enklere metoder, som f.eks et program i windows ? Jo! partitionmagic for eksempel G Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Finnes det ikke enklere metoder, som f.eks et program i windows ? Jo! partitionmagic for eksempel G Heller ein livecd med qtparted Lenke til kommentar
Garathor Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Ja, SystemRescueCd for eksempel. Lenke til kommentar
Kvammis Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 Fikk faktisk til å komme meg inn i cfdisk tilslutt. Fikk tilogmed formatert den ene partisjonen til linux format, men under installasjonen fikk jeg feilmelding.. (Feillesing fra CD). Så utsetter det litt jeg. Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 28. juli 2005 Del Skrevet 28. juli 2005 Da er det vel riper i CD'en da. Lenke til kommentar
Kvammis Skrevet 28. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2005 Da er det vel riper i CD'en da. Nope, nybrendte.. Ikke et støvfnugg engang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå