maxmhz Skrevet 1. august 2002 Del Skrevet 1. august 2002 Eg lurer på å bygge et kabinett i tre, og støydempe det med asfalt-matter osv, osv... eller skal eg kjøpe et Lian LI fulltower? Eg har ei Papst vifte på CPU (37db), Enermax PSU (80mm og 92mm vifte) En 5400 rpm harddsisk, og en 7200rpm harddisk... Demper Lian Li kabinettene bra med støy? kan det måle seg med et kabinett i tre (med tanke på støy). + at eg skal ha fleir vifter i for å få luftsirulasjon i kassa...hva velger eg...Lian Li, eller hjemmelaga trekasse? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 2. august 2002 Del Skrevet 2. august 2002 Kan ihvertfall ikke tenke meg at et alu-kabinett demper bedre enn et i stål (eller tre, for den saks skyld). Det finnes folk som kjøper aluminium for bedre kjøling og lav vekt som deretter kliner på asfaltmatter inni for å dempe resonansstøy...og da er jo hele vitsen med aluminium borte... Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Du har jo større frihet med tre! Og med ordentlig tremateriale, trenger du ikke asfalt! Da er kabinettet dødt som f... og du trenger ikke annet enn å dempe resonanser innvendig ved å legge noe mykt på harde flater. Har du en riktig god konstruksjon, vil du få et stillegående kabinett du så vidt hører (eller ikke i det hele tatt). Planlegg litt hvor viftene suger inn og sånn. Mitt tips er å prøve å trekke inn og blåse ut luften gjennom kanaler med viften innerst for å ikke få direkte "luftlinje" mellom støyende hd-er og interne vifter. Tenkte nemlig på å mekke et trekabinett i sommer, men fikk aldri somlet meg til det. Det jeg fikk somlet meg til, var ideer, men de finnes kun i hodet mitt. Så nå sitter jeg med et nyinnkjøpt Chieftec Dragon midi-kabinett, fordi det skulle være så veldig stillegående... Eh, det var vel feil!!! HD-ene mine skriker massemassemasse mer enn før, og i dag skal jeg på Torshov bilrek. og kjøpe meg asfaltplater! Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 23. august 2002 Del Skrevet 23. august 2002 Om du er interessert i å bytte ut noen av de viftene du har i dag så kan lian li være et bra alternativ. Fordelen med lian li kabinett er at du mest sannsynlig ikke vil trenge så mange vifter osv. som du har i maskinen i dag. Jeg har pc61usb med 2 ide enheter 2 harddisker, xp1700, ati8500 og annet som gjør maskinen varm. Kjører zalman 5100 nesten stillegående på prosessor De 2 viftene i front på kabinettet på laveste nivå 1 veldig rolig 120mm inni kabinettet som blåser på skjermkort og resten for å øke luftstrømmen bakover. Vifta som følger med i topp kobla jeg ut da den senka temp i kabinettet med 1 grad. Kabinettvifta bak satte jeg ned til 7volt slik at også den er stille. (redigert volt saken) Jeg får dårligere temperatur i kabinettet med viftene foran på full styrke mot slik de er nå. [ Denne Melding var redigert av: Stonescream på 2002-10-05 11:47 ] Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 5. oktober 2002 Del Skrevet 5. oktober 2002 Quote: Stonescreeam: Kabinettvifta bak satte jeg ned til 12volt slik at også den er stille. Tror den kjører det på default du. I mitt LianLi er det 1 IDE disk, 3x 10k SCSI, 2x prosessor, og det jeg mener er at toweret er ikke noe serlig mer stille enn stål tower, men du har ikke den ristingen i hele toweret som ofte kommer i slike. Men toweret er jo sikkert flottere å se på enn de fleste tre tower da. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Tre er mye bedre en stål og aluminium når det gjelder resonanse støy. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Brukt et tungt og godt treverk vil du ikke få noe problem med resonans. Evnt du kan bruke MDK-plater, slike man bygger subwoofere av. De er spesial laget for slikt.. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Mens jeg planlegger min neste maskin (Lian Li) har jeg testet mange teorier på et gammelt fulltower kabinett. Målet er å holde Idle temp under 30 grader og load på rundt 40+ samtidig som maskinen skal kunne stå på skrivebordet uten å forstyrre. Testmaskinen er en gammel P3 600@619 :smile: med GeForce256Pro grafikk-kotrt, og en gammel 18-Giga Seagate 5400rpm IDE disk. M.a.o den skal være lydløs :smile: Mine foreløpige konklusjoner: - Magic Fleece = Gull - Kast alle vifter under 80mm - Hold viftene på 2000 rpm eller lavere. - Alle vifter må ha fri tilgang til luft for å unnga "luft støy", som er like irriterende som mekanisk støy. (hold hånden bak en vifte så hører du forskjellen) - Bruk konisk airduct og sørg for at airducts/luftkanaler aldri har mindre diameter enn selve viften. - Unngå å blåse luft direkte på hindringer med høyt trykk (utfordring for CPU blokka) - Unngå overtrykk i kabinettet, forsøk å balanser luftmengden slik at det flyttes minst like mye luft ut av kabinettet som det du blåser inn. - Bruk så få vifter som mulig :smile: (En evig kamp mot temperatur) - HDD lager masse støy, men du hører den ikke før du er kommet et stykke på vei med å dempe viftene :smile: - Heng opp HDD i gummi slik at vibrasjoner ikke forplanter seg til kabinettet. Med kvalitetsvifter på lavt turtall er KUN HDD som generer vibrasjoner og en irriterende høyfrekvent lyd fra motoren. - Støydemp oversiden/forside av HDD med Magic Fleece og sørg for HD kjøling fra undersiden. - PSU lager "blåselyder". Jeg tester nå på et hjemmelaget "eksos anlegg" etter ide fra NoiceControl sitt bakpanel til 500,- Dette er mine refleksjoner så langt, regner med at jeg ikke gir meg med det første :smile: Men desto mindre maskinen bråker desto mer kresen blir jeg, dette er en ond sirkel.... Fighting the noice... NB! er det noen som har andre gode erfaringer? Lenke til kommentar
Silencioso Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-06 16:04, skrev 356speedster:- PSU lager "blåselyder". Jeg tester nå på et hjemmelaget "eksos anlegg" etter ide fra NoiceControl sitt bakpanel til 500,- Du sier ikke noe om hvilke mod'er du har gjort på PSU. Regner med du har fått ned viftehastigheten og byttet ut orginalviften med en mer stillegående en. Hvis ikke, se http://www.silentpcreview.com. En måte å få ned "blåselyden" kan kanskje være å flytte viften til motsatt side av strømforsyningen (blåse luft inn i PSU)? Har ikke testet dette. Hvis du flytter viften til andre siden, så burde det vel også være mulig å lage til noen kjøleribber i aluminium som stikker ut av det gamle viftehullet? :smile: (fri fantasi, har ikke testet) En annen ting jeg aldri har testet er å lage en pipe. Med varm luft under og kald luft over skal en pipe trekke mer luft gjennom seg en et enkelt hull i toppen av kabinettet med samme diameter (jeg snakker selvfølgelig om bruk uten vifte). Jeg kjenner ikke fysikken bak dette, og aner ikke hvor stor pipen må være. Hvis det har noe med diameter i forhold til lengden på pipen, så funker det kanskje best med tynne piper? Kort sagt, dette kan jeg ikke nok om. Men hvis det funker så reduserer det behovet for vifter i kabinettet enda mer. Hvis du tester noe av dette, så si fra hvordan det går... Nå sitter jeg på en gammel maskin som er lett å få stille, men jeg skal da ha en ny maskin etterhvert jeg også. Lenke til kommentar
LittOmAlt Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Hei, interessant tema, eller midt i blinken for hva jeg jobber med. Jeg har grundet mye på hva jeg skal gjøre for å få ned støyen i mitt Cheaftech kabinett. Under ser dere hva jeg har funnet ut er "state of the art" produkt for meg... og min P4 1,8 og mitt Radeon 8500DV. Kommentarer mottas med takk. Priser fra Mikroplex NoiseControl støydempingsmatter, kit 555 kr PAPST 8412 N2GL (12 dB) 155 (GPU) ZM 17CU 245 (GPU) Vifte FB 165 70 (CPU) Zalman CNPS 5700D CU 345 (CPU) Swiftech MCX4000B 565 Fan Mate 39 Antivibrasjons-feste 25 Jeg kommer til å velge en av CPU kjølerne, må bare finne ut hvilken som er best (les: stillest) I tillegg har jeg allerede en noise killer -temp avhangig vifteregulator for PSU, viften går nå på ca 2000 rpm i stedet for 3000. LoA Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Teorien om å lage "piper" i kabinettet er spennende, dette må jeg se nærmere på :smile: Min første tanke er at pipene må ha et riktig forhold mellom diameter og lengde for å fungere maksimalt. En annen utfordring er å unngå tilbakeslag ved oppstart av maskinen når luften ved utslippet kan være varmere enn luften ved inntaket inne i maskinen (da det ligger lavere) Jeg er heller ikke spesialist på dette området men i teorien så burde det fungere progressivt, slik at større temeraturforskjell mellom luften inne i kabinettet og luften utenfor fører til bedre virkningsgrad. Inntaket inne i maskinen bør plasseres rett over CPU blokka, spørsmålet er om virkningsgraden reduseres med bøyde rør som må ligge vannrett i enkelte områder (for å komme rundt PSU) Hadde vært artig hvis noen med kunnskap innenfor dette emnet kunne foretatt noen beregninger :smile: Ang PSU'n min så er den klar for modding. Den har innebygged temp/viftestyring men lagrene i vifta har begynt å lage noen ulyder. Har et par nye Titan vifter liggende som jeg skal teste med, evt bruke to vifter på halv hastighet. Sliter litt med å montere NoiseKiller'n på PSU pga at den allerede har tempstyring, så vifta starter ikke når NoiseKiller er montert, Noen som har forslag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå