Gå til innhold

dj headset: hva funker?


Anbefalte innlegg

prøver å spørre her, det virker så her kan være endel folk med peiling:

 

hvordan er EGENTLIG de kanskje mest profilerte dj-headset'ene Sony MDR-V700 og Pioneer HDJ-1000 i lydkvalitet? (beklager for elendige linker, bare for å vise hva jeg mener. headset'ene begynner vel å utgå en smule fraa produsentene...)

 

jeg har selv hatt technics'ene for noen år siden, men jeg hadde ingenting å sammenligne dem med. var imidlertid godt fornøyd med dem, mye og god lyd for en uten for godt lydøre.

 

leter etter et godt sett, prisen er jeg ikke så opptatt av da jeg alltids finner en god deal på ebay :thumbup: (med visse forbehold, selvsagt! :roll: ) De må kunne brukes til dj'ing, da jeg leker litt med det på fritida, samtidig som de kan drives av en minidisc, eller min snart innkjøpte ipod, på vei til høgskola en trøtt vintermorgen... Mine technics kunne godt drives av en minidisc husker jeg.

 

men jeg mener å ha lest endel folk som virkerlig rakka ned på begge disse to. er det tilfelle at de kun er så profilerte og kjente fordi produsentene har sponsa en masse kjente dj's? ser jo disse to på alt fra roger sanchez til armand, ministry of sound-folk og ellers de som havner på mtv o.l. (jeg innrømmer det lett, jeg er litt FOR mye mtv-hore, men det har jo canal digital satt en effektiv stopper for.... :realmad::wallbash: )

 

noen kommentarer?

 

 

EDIT: HDJ-1000 er selvfølgelig Pioneer, ikke Technics! :blush:

EDIT2: Kan jo for ordens skyld legge til at jeg hører på alt av musikk, fra club/rnb/trance til rock, metal og Dave Matthews Band.....

Endret av Archeron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå driver ikke jeg akkurat med DJ'ing, men begge de du nevner får generelt dårlig kritikk av folk på Headfi.com. Spesielt DJ-serien til Sony blir ansett som udugelige. Men de SER jo selvfølgelig kule ut da, og mange av de beste DJ'ene bruker dem. Har det egentlig noe å si? Nei. De bruker de hodetelefonene som de får mest betalt for å bruke. Lyden har ingenting å si.

 

En av de få rene DJ-hodetelefonene jeg har hørt, Beyerdynamic DJX-1, var det faktisk helt ok lyd i.

Her er en tråd med bilder og noen (positive) erfaringer: http://www6.head-fi.org/forums/showthread....highlight=djx-1

 

DJX-1 er kanskje ikke så veldig behagelig å ha på over lengre tid, men til DJ-bruk passer den nok utmerket med klokkene som kan vinkles på alle mulige måter. Merk at jeg er ganske følsom for press mot ørebrusken.

Dessuten tåler den mye guffe, hele 3 watt, faktisk. Andre "vanlige" hodetelefoner tåler 0,1 til 0,3 watt. DJ-hodetelefoner må tåle mye guffe og være lettdrevne.

Det er en mono-knapp på den ene klokka, og det er sikkert lurt for DJs.

 

Sennheiser HD25-1 er også et bra alternativ, selv om den ikke er lagd spesielt for DJs. Den har et bra lydtrykk, vippbare klokker, er liten og lett, og ikke minst tåler den mye hard bruk.

info: http://www.hpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7693

 

Hvis du skal bruke hodetelefonen mye, til både DJ'ing og annen bruk, så ikke kjøp noe billig. En ting er lyden, men solid konstruksjon og bra oppfølging fra produsenten er minst like viktig.

Hadde jeg skulle hatt noe sånt, ville Beyeren vært den mest interessante, men da er jeg allerede fan av Beyerdynamic. :-)

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville anbefalt Sennheiser HD 280 Pro fremfor begge modellene du nevner. Har prøvd alle tre (forbehold om at jeg husker riktig modellnr for Sonysettet, men jeg tror det var dette jeg prøvde). Sennheiserklokkene isolerer MEGET godt og passer ypperlig til moderne musikk. De er også såpass lettdrevne at du kan bruke dem med en bærbar spiller. Hvis du er avhengig av å lytte med bare en klokke mens du mikser er de muligens litt klumpete, og de sitter ganske tett til hodet. Men det er ikke mange andre klokker på markedet som tilbyr like bra lyd med så god isolering; dette betyr at du ikke må spille grisehøyt for å høre headsetmiksen. Bra for ørene dine og behageligere i lengden.

Lenke til kommentar

har sammenligna spec'sa på Beyer DJX-1 og Pio HDJ-1000.

 

beyer:

o Impedans: 25 Ohm

o Frekvensområde: 5 - 25000 Hz

o Følsomhet: 107 dB

o Konstruksjon: Lukket

o Kabellengde: 3 meter

o Både 3.5 mm og 6.3 mm plugg (med følgende adapter)

o Mono / Stereo bryter

 

pioneer:

o Impedans: 40 Ohm

o Frekvensområde: 5 - 30000 Hz

o Følsomhet: 107 dB

o Konstruksjon: Lukket

o Kabellengde: 3 meter

o Både 3.5 mm 3p mini-plug (gold-plated)

o Mono / Stereo bryter

 

altså ganske like, men pioneer er jo noe bedre på impedanse og frekvens. har det noe å si? høyere impedanse = mer lettdrevne? større frekvensspekter = du hører "mer" lyder? har ikke sykt bra peil på dette.... :)

 

edit: JensL, har du testa sony og pio selv, eller nevner du bare fra headfi? siden du sier beyer DJX-1 var ok liksom...

Endret av Archeron
Lenke til kommentar
har sammenligna spec'sa på Beyer DJX-1 og Pio HDJ-1000.

 

beyer:

o Impedans: 25 Ohm

o Frekvensområde: 5 - 25000 Hz

 

pioneer:

o Impedans: 40 Ohm

o Frekvensområde: 5 - 30000 Hz

 

altså ganske like, men pioneer er jo noe bedre på impedanse og frekvens. har det noe å si? høyere impedanse = mer lettdrevne? større frekvensspekter = du hører "mer" lyder? har ikke sykt bra peil på dette.... :)

 

edit: JensL, har du testa sony og pio selv, eller nevner du bare fra headfi? siden du sier beyer DJX-1 var ok liksom...

Ja, det var ganske like specs på de to, men lavere impedanse betyr mer lettdrevet, så her er Beyeren "bedre". Antakeligvis får du mer enn nok lydtrykk i begge to.

 

Forskjellen i frekvensområde betyr ekstremt lite her. Det er hvordan frekvensene gjengis som er viktig, og det kan man ikke lese utifra specs. Jeg mistenker at Beyeren forvrenger mindre fordi elementene ikke risikerer å bli like overanstrengt som i Pioneer'en. Beyerdynamic er flinke til å utnytte elementene maks, uten å overdrive forskjellige frekvenser. Mange som synder her.

 

Jeg har dessverre ikke prøvd hverken Pioneer'en eller Sony'en, så her støtter jeg meg bare på hva jeg har lest på Headfi. Men kommentarene er såpass konsekvent negative, at det er liksom ingen tvil. Og dette er folk som har sammenliknet med andre greier, og har kunnskapen og interessen for slikt.

 

Men det viktigste rådet er nok at du burde få testet selv. Det er jo du som skal bruke sakene.

Dessverre er det vel litt vanskelig å finne disse hodetelefonene i noen butikker i Norge.

 

Sennheiser HD280 Pro som dostojevski nevner, er absolutt en kurrant hodetelefon å bruke til DJ'ing. Her er det ok trykk og veldig bra demping. Prisen er definitivt fordelaktig. Det eneste negative jeg kommer på, er konstruksjonen. Den er muligens litt skjør til tungt DJ-bruk.

 

Åhja, jeg glemte et bra alternativ.

Ultrasone DJ1 Pro er også en spesiallagd DJ-sak. Ganske lik konstruksjon som Senn HD280, så det kan være en ulempe.

Jeg har ikke hørt denne selv, men har prøvd en del andre Ultrasone'er, og de har vært veldig så oppegående, spesielt PROline-serien.

Er vel verdt en titt.

Info her:

http://www.ultrasone.com/htdocs/02_product...?subcat=1&id=14

og her:

http://hpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7986

Lenke til kommentar

Ja, jeg vil anbefale Technichs RPDJ-1210! De isolerer saa bra at det foeles som du har paa deg hoerselvern og har hoeye specs ellers. De har en veldig praktisk funksjon som gjoer at du kan "nnstille de akkurat etter ditt eget hode". Gaa for de.

 

Men et tips: Soek raad om slike ting her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...