Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

bredbånds router, hub eller switch


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man skal dele Intenett med en ruter MÅ man ha en switch, det funker ikke med en hub. Her snakker jeg velogmerke om en hardware ruter som følger med NGT.

 

Man kan får 100Mbit med Hub også, men jo flere maskiner som er aktiv på nettet jo tregere vil det gå for alle sammen! Med en switch sendes bare pakkene mellom de to maskinene som faktisk skal ha pakkene, imotsettning til HUB der alle pakkene sendes til alle i det interne nettet.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-02 08:37, Killer_DT skrev:

Hvis man skal dele Intenett med en ruter MÅ man ha en switch, det funker ikke med en hub. Her snakker jeg velogmerke om en hardware ruter som følger med NGT.


Du tar veldig feil nå. Står en liten HUB hjemme hos meg. Grunnen til at jeg ikke har switch, er at de to PC-ene som deler ADSL-tilkoblingen aldri/sjelden brukes samtidig. Så hva er vitsen da?

 

Men hvorfor tror du at HUB ikke funker med NGT-ruteren (cisco)?

Lenke til kommentar

Har selv ADSL fra Telenor.. kjøpte en SMC router m/4 port switch.. fungerer veldig bra! Samt at jeg har en 16 port SMC switch koblet på i tillegg. Enkel løsning siden router`en også er DHCP server, kan anbefale det.

 

[ Denne Melding var redigert av: Nicroman på 2002-08-02 09:09 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-02 09:11, Mumiene skrev:

Ikke uttall dere om ting dere ikke har prøvd


Nei nettopp! :wink:

 

Du har da helt sikkert ikke Telenor-bredbånd siden du ikke har kjøpt egen ruter. Du skjønner, ADSL-modemet til Telenor har ikke innebygget ruter - noe som man ha for å få flere PC-er på nett.

 

NGT-'modemet' derimot, har dette innebygd. Så derfor trenger ikke du dette...

 

_________________

- mOdEtWo -

 

[ Denne Melding var redigert av: mOdEtWo på 2002-08-02 09:22 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-02 09:21, mOdEtWo skrev:

Quote:


Den 2002-08-02 09:11, Mumiene skrev:

Ikke uttall dere om ting dere ikke har prøvd


Nei nettopp! :wink:

 

Du har da helt sikkert ikke Telenor-bredbånd siden du ikke har kjøpt egen ruter. Du skjønner, ADSL-modemet til Telenor har ikke innebygget ruter - noe som man
ha for å få flere PC-er på nett.

 

NGT-'modemet' derimot, har dette innebygd. Så derfor trenger ikke
du
dette...

 

_________________

- mOdEtWo -

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: mOdEtWo på 2002-08-02 09:22 ]</font>

Jeg har Brebånd fra INO og det funker så bare det med en Switch
Lenke til kommentar

Da har vi vel løsningen da :grin:

 

Telenor: 100mbps switch

andre, så vidt jeg vet: 10mbps hub/100mbps switch

 

Grunnen til at han ikke bør kjøpe 100mbps hub er at det er altfor dyrt. Tror det er dyrere enn en hub...!

(tro det eller ei) Uansett, så er det snakk om små marginer...

 

 

Hvis du bare skal ha to PC'er koblet sammen, så holder det med en krysset (twisted pair) kabel og et nettverkskort i hver PC. plugg sammen og sett det opp =) funker knallbra hos meg!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-02 12:14, Mumiene skrev:

Jeg har Brebånd fra INO og det funker så bare det med en Switch


Greit! Men modemet ditt er da en slags ruter. Må ha rutere i VAN - hvis ikke INO har satt opp radiolinken som LAN da . . .

 

----------------

 

Quote:


Den 2002-08-02 12:35, Xvani skrev:

Grunnen til at han ikke bør kjøpe 100mbps hub er at det er altfor dyrt. Tror det er dyrere enn en hub...!

(tro det eller ei) Uansett, så er det snakk om små marginer...


Er en HUB dyrere enn en HUB? Er du sikker? :razz:

Lenke til kommentar

Her var det mange forslag ute å går....

 

Det som er sikkert er at skal du kjøpe noe som helst, kjøper du en bredbåndsrouter. Du trenger kun å kjøpe denne. Du vil få mye fint på kjøpet som DHCP, innebygget (10/100)switch, pakkefiltrering...mm.

 

Det er vel avhengig av ISP om du kan koble til flere maskiner via switch eller hub direkte. Telenor støtter f.eks kun en IP.

 

Har du en HUB eller en switch, kan du laste ned RASPPPOE for gi alle maskinene tilgang til internett via LAN og en switch/hub(uavhengig av ISP). Denne metoden har jeg ikke testet selv, men den fungerer som DUN(samme som deling av modem på LAN).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...