Gå til innhold

Windows Vista Beta1 sluppet

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde alle mulig instillinger, slettet engelsk engelsk tastaturoppsett, la til norsk. Alt. Still no ÆØÅ.

Det tok ikke mange timene før jeg avinstallerte Windows Vista. Dette fordi at OSet er totalt ubrukelig som main OS. Jeg fikk aldri tid til å årøve å installere et spill, men jeg prøvde flere programmer:

Firefox 1.0.6 - Fungerte faktisk veldig bra.

MSN Messenger 7.0 - Fungerte, ikke overaskende, bra.

Sony Ericsson PC Suite 1.7.7 - Dette gikk ikke...

ATI Catalyst 5.7 (siste versjon) m/ Catalyst Control Centre -  Denne kjente ikke igjen OSet.

Problemet var at når jeg tidligere på dagen skulle dele opp C disken i 2 partisjoner med Partition Magic 8, fikk programmet en error halvveis i prosessen som gjorde at Windows XP ikke ville boote. Da tenkte jeg: Vel, når jeg har klart å ødelegge så mye, hvorfor ikke bare prøve å bruke Longhorn som main OS?

Lettere sagt enn gjort. Å installere Windows Longhorn/Vista Beta 1 går ikke akkurat med lysets hastighet. Om Microsoft skal kalre å få installasjonen til å ta 15 minutter, ikke en hel kveld, så burde de jammen avbryte alle sommerferier og begynne å jobbe NÅ.

Først måtte jeg formatere hele C disken på nytt. Deretter prøvde jeg å installere Betan fra DVD'en. Her hang den seg bare under installasjonen. Dermed måtte jeg installere Windows XP, for så å installere det derfra. Dette gikk forholdsvis smertefritt helt tilinstallasjonen ba meg vente litt til for nå avsluttes installasjonen. Om jeg hadde visst at Microsoft sin defenisjon av litt er en halvtime, så ville jeg planlagt kvelden litt annerledes.

Til slutt kom jeg inn, og det første som slo meg var at alt så forholdsvis likt ut, bare litt større, mer styla ikoner. Det andre som slo meg litt hardere så det faktisk gjorde vondt var at Microsoft har gjort alle vinduer animerte. Og jeg tråkla meg gjennom flere titalls vinduer med Windows-innstillinger, før jeg ga opp og øya mine var enda mer ødelagt en de var fra før av.

Så, mine damer og herrer, jeg vil ikke anbefale å prøve dette OSet enda, bare for å se hva som er nytt, om det er morro, og i hvertfall ikke bruke det som main OS.

Om dere skal installere det ved siden av deres main OS, ville jeg installert det på en annen harddisk, og ta ut hoveddisken.

Men nå har jeg en tendens til å ødelegge alle Windows-installeringer jeg kommer borti. :roll:

Som du sikkert er klar over er dette en beta, og er overhodet ikke ment å kjøre som primært OS på en produksjons eller bruksmaskin. Du sier du hadde problemer med installasjon fra DVD platen: da legger du inn en bugreport. Det er det som er betatesternes oppgave, finne feil og rapportere dem slik at de kan bli fikset. Det er ikke uventet at en del drivere ikke vil fungere, det er opp til produsentene å legge disse til rette for Vista. Feilmeldingen du fikk om at skjermkortdriverne ikke kunne gjenkjenne OS'et er på grunn av at det ikke er lagt til som et godkjent OS for den driveren i installasjonsfila. Du vil nok kunne legge driveren inn ved å kjøre kompabilitetsmodus for Windows XP, såfremt driverrutinene fungerer med OS'et.

Vil si at jeg heller ikke liker de nye menyene, men man kan jo slå dem av. Når det gjelder norsk tastaturoppsett så burde det fungere. Vet imidlertid at dette var et problem med alpha versjonene av Longhorn.

Endret av alfern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Thompzen: ATI har faktisk lagt ut beta-drivere beregnet for Vista.

Ang. tastaturoppsett så har du tydeligvis ikke endret de riktige innstillingene. Dette har jeg nå fikset to ganger, uten noe problem - akkurat samme måte som i win XP.

At det tar lang tid å installere skyldes nok hovedsaklig at det overhode ikke er optimalisert enda. Som nevnt, dette er beta1 - ingenting er ferdig og det er overhode ikke meningen at du skal bruke det som hoved-os. Min erfaring er imidlertid at fra Beta2 er det full mulig :)

Etter å ha prøvd ut OS'et litt, slår det meg faktisk at Vista beta1 er langt mer kompatibelt enn Win XP x64. Omtrent alle programmer fungerer fint i Vista. I x64 derimot er det ca 50% som fungerer.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Jeg er klar over hvilke instillinger du mener Lurifaksen, men jeg klarte forsatt ikke å få til norske tegn.

Disse beta-driverne fra ATI visste jeg ikke om, det var dumt.

Et av de største problemene var at jeg ikke fikk Sony Ericsson PC Suite til å fungere, noe som er helt nødvendig for meg.

Jeg er 100% klar over at Windows Vista Beta 1 ikke er ment som main OS, men i og med at jeg sto på bar bakke, var det ikke så veldig mange andre alternativer enn å prøve det ut. Jeg kommer nok ikke til å installere Beta 1 igjen, med mindre jeg finner en annen maskin jeg kan teste ut diverse programmer på slik at jeg kan sjekke kompabiliteten.

Tenker jeg venter til beta 2, kanskje 3 hvis det blir noe av. Jeg kjørte jo Longhorn Alpha i en lengre periode uten noen problemer før, rart det skulle by på problemer nå.

Lurifaksen: Kan ikke du komme med en tilbakemelding om ca. en ukes tid, og fortelle litt om hvordan Windows Vista beta 1 ville fungert om du skulle brukt det som main OS?

Lenke til kommentar
Lurifaksen: Kan ikke du komme med en tilbakemelding om ca. en ukes tid, og fortelle litt om hvordan Windows Vista beta 1 ville fungert om du skulle brukt det som main OS?

Ja, ser ut til at jeg kommer til å bruke det som hoved-OS, men mindre jeg oppdager noen vesentlige problemer. Har hatt Win XP x64 en uke nå, og det er jo direkte håpløst, siden ingenting fungerer. Når jeg likevel har Vista installert så avventer jeg reinstallasjon av WinXP (32bit) litt...

Men er et relativt stort problem som må fikses først: Creative lydkort fungerer ikke skikkelig :cry:

Lenke til kommentar

Ja, det var en annen ting :p Har Audigy 2 selv. Creative kommer sikkert til å slippe en beta-driver med tiden de også.

Du har ikke mulighet til å teste f.eks iTunes og noen spill? For at jeg skal kunne bruke Windows Vista beta'ne så må jeg i det minste kunne kjøre Counter Strike: Source :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...