Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

trådløst stabilt nettverkskort til linux?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har hørt at det er noen nettverkskort som har bedre støtte i linux enn andre. Skal kjøpe trådløst nettverkskort nå, og er ute etter dette:

• stabilt (ikke få "spikes", eller dette ut)
  • God støtte i linux (uten for masse knoting)
  • Mulighet for ekstern antenne
  • er ikke et must at det er 54mbit.

Bør helst ikke koste over 500,-. Noen som har noen erfaringer/tips?

takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hiver meg på denne jeg og!:)

Har en PC der linux blir installert snart!! (og trådløst kort innkjøpt)

Samtidig , med mulighet for å ta feil , men jeg tror kanskje 3com er et bra valg.

Synes å ha hørt noe om at de har best utvikling av drivere på Linux.

Lenke til kommentar

For å slippe problemer med trådløst og linux vil jeg anbefale ethernet-adaptere. Det er en boks som tar for seg de trådløse signalene og overfører det til en normal nettverkstilkobling. Det gjør at det eneste du trenger å bry deg om er det vanlige nettverkskortet i maskinen. F.eks. vil en Asus WL-330g være et godt valg på grunn av liten størrelse og mulighet til å få strøm fra USB.

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=18906

Linksys WAP54G er også et godt alternativ: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=17376

Lenke til kommentar
bludern, det du linker til er da helt vanlige (men av de bedre) basestasjoner...?

De jeg linker til er aksesspunkter med ethernet-klient muligheter og bridging-muligheter noe som gjør at man ikke trenger et internt trådløst nettverkskort, noe som også gjør at man slipper driverproblemer i alternative operativsystemer.

De to jeg har linket til vil også fungere om du kobler på en switch bak slik at man kan ha flere datamaskiner koblet på den samme trådløse ethernetklienten.

Når det gjelder brikkesett som er godt støttet i Linux ville jeg faktisk valgt å se bort fra Prism, da de nyere kortene er svært dårlig støttet. Atheros er på sin side godt støttet i Linux. Bruk prisguiden sitt avanserte søk for trådløse produkter med bestemte brikkesett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...