Gå til innhold

Installere XP uten CD-rom/diskett

Gisse

Anbefalte innlegg

Har en Bærbar som jeg skal hive inn XP på (bytte til større HD).. sliter litt med å få den til å boote, da den ikke har cd-rom eller diskettstasjon...

Den nye HD kan jeg koble til stasjonære maskinen, men får den ikke til å boote i den bærbare.. --> ntldr missing melding. Dette da jeg prøvde å legge inn bootfiler på den + installasjonsfiler til XP...

Noen som vet akkurat hva/hvilke filer jeg trenger + hvordan? Gidder liksom ikke å knote x-antall timer før jeg får det til..

Disken er en 60GB disk som partisjoneres opp til to partisjoner (Backup/img drive på 4GB FAT32 og resten NTFS for å installere på)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harddisken må settes aktiv, og du må installere win på den først når den sitter i den bærbare. Du kan ikke installere XP på disken når den er i den stasjonære, da denne har helt annen konfigurasjon enn den bærbare.

Du kan prøve nettverksinstalasjon..... dvs bruke cd rom på den stasjonære og nettverk til den bærbare.

Ellers så er en ekstern cd rom med usb tingen, noe du sikkert kan få lånt av en eller annen

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan man ikke installere XP på disken i en annen maskin...

Tanken var å få over nødvendige bootfiler slik at den ville boote fra disken + da i tillegg ha nødvendige installasjonsfiler på disk...

Nettverksinstallasjon? Hvordan skal jeg få til det når hele problemet er å få maskinen til å boote med den nye HD..?

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg tenker helt klart i en sen nattetimer, men her er hva jeg ville ha forsøkt. Sett disken inn i den stasjonære. Gjør en FAT partisjon aktiv og installer DOS på den. Legg også installasjonsfilene til XP et eller annet sted på disken, eller du har dem allerede.

Jeg har glemt det lille jeg kunne om DOS, men jeg mener allikevel å huske at jeg pleide å legge inn DOS i lignende situasjoner samtidig som jeg formaterte, med kommandoen

format C: /s

hvis C er den partisjone som du vil bruke. Nå får du opp kommandolinjen når du starter den bærbare, og du kan eksekvere OS setup programmet. Får håpe dette ikke er helt feil (men ingenting får de virkelig kyndige raskt på banen som et feil svar, det må vi ikke glemme!). Lykke til, uansvett.

Lenke til kommentar
Vet ikke om jeg tenker helt klart i en sen nattetimer, men her er hva jeg ville ha forsøkt. Sett disken inn i den stasjonære. Gjør en FAT partisjon aktiv og installer DOS på den. Legg også installasjonsfilene til XP et eller annet sted på disken, eller du har dem allerede.

Jeg har glemt det lille jeg kunne om DOS, men jeg mener allikevel å huske at jeg pleide å legge inn DOS i lignende situasjoner samtidig som jeg formaterte, med kommandoen

hvis C er den partisjone som du vil bruke. Nå får du opp kommandolinjen når du starter den bærbare, og du kan eksekvere OS setup programmet. Får håpe dette ikke er helt feil (men ingenting får de virkelig kyndige raskt på banen som et feil svar, det må vi ikke glemme!). Lykke til, uansvett.

Win XP setup kan så vidt jeg vet ikke startes fra dos eller dos modus

Lenke til kommentar

Jeg glemte si at setup filene også må ligge på en FAT partisjon, men det sier vel seg selv. Viper har rett i at setup ikke kan kjører i DOS modus, men ifølge MS ser det ut som kan det installeres via denne omveien:

When you run Setup.exe in a real-mode command prompt, you may receive the following error message:

This program cannot be run in DOS Mode.

CAUSE

Setup.exe is not intended to be run from MS-DOS mode for Windows XP.

RESOLUTION

To run Setup from MS-DOS, you can run Winnt.exe from the I386 folder on the Windows XP CD-ROM. Type drive:\i386\winnt.exe, where drive is your CD-ROM drive, to start Setup.

Lenke til kommentar

Win XP setup kan så vidt jeg vet ikke startes fra dos eller dos modus

DOS-modus blir brukt om skallet man starter fra Windows. Når man starter DOS fra diskett eller CD, kjører man "ekte" DOS, uten Windows i bakgrunnen :)

Som nevnt, winnt.exe som ligger i i386-katalogen er riktig fremgangsmåte.

Lenke til kommentar

enl, det er bra du forsøker å holde begrepene fra hverandre, men jeg konstaterer at MS synes å bruke begrepet DOS-modus ( DOS mode) generet, altså også i forbindeles med ekte DOS. For eksempel startet jeg nettopp nå en gammel bærbar fra en win98 boot diskett, m.a.o. jeg kjørte maskinen i "ekte DOS". Når jeg satte inn en XP CD og forsøkte å kjøre setup.exe, fikk jeg den feilmeldingen som er nevnt over: This program cannot be run in DOS Mode.

(Når jeg går til winnit.exe starter derimot installasjoneprogrammet, som ventet)

Når det gjelder Gisse sitt tilfelle, og den foreslåtte fremgangsmåten, vil det jo i alle tilfeller være snakk om "ekte DOS". Og først og fremst: Det burde virke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...