Gå til innhold

Oppgradering av PC, budsjett 6-7k

Anbefalte innlegg

Ok da, kanskje min forrige tråd var litt rotete, skal gjøre alt godt igjen nå og fortelle situasjonen jeg er i grundig.

Jeg er ute etter å oppgradere pc'en min og ta den med inn i stua å benytte den som en slags htpc som vil bli benytta til pc-spilling, surfing på internett, tv-titting og mediabibliotek

Jeg har følgende:

En Fujitsu Siemens data med:

Intel pentium 4 3Ghz

512mb minne

Scaleo 600 kabinett

160Gb harddisk

Dvd/cd-brenner (_NEC DVD+RW ND-1100A viss det gjorde noen klokere ;)

Dvd/cd-spiller

ATI Radeon 9600 (husker ikke noe mer enn det desverre)

Diverse USB og Minnekort innganger og disketstasjon

LaCie 200gb ekstern harddisk, 8mb Cache (nylig innkjøpt)

Hva jeg prioriterer høyest:

1. Lydkvalitet

2. Tv-kort

3. Støy fra PC

4. Bilde (prosjektor eller tv)

5. Pc-spilling

6. Videoredigering

Hva er bruksfeltene for disse forskjellig faktorene?

1. Jeg kommer til å spille av alt av musikk og film via pc'en (spiller av WMA uten datatap, 411-1100kbps) og sender dette videre til et hjemmekino anlegg som er oppunder 50k så jeg er avhengig av et ganske bra lydkort.

2. Jeg har kabel og vil ha mulighet til å bruke pc'en som tv-tuner samtidig som jeg gjerne vil se bilde på vanlig tv eller prosjektor, ukesoversikt over program og avanserte opptaksmuligheter er noe som jeg ville vært svært glad for:)

3. Pc'en skal stå i stua med hjemmekinoen og må være ganske stillegående for ikke å forstyrre rolige sekvenser i musikk eller film. Har hørt at vannkjøling er kjølinga som støyer minst men hva vet jeg ;)

4. Må ha mulighet til å sende bilde til prosjektor eller tv når jeg ser film eller spiller men vil ha mulighet til å drive med vanlige "pc-ting" som surfing og videoredigering på en vanlig flatskjerm. Er det stor forskjell i billedkvaliteten på avspilling av dvd med forskjellige dvd-spillere?

5. Kommer nok til å bli litt pc-spilling også selv om det som oftest går i ps2 og GameCube. Trenger ikke markedes beste grafikkort men må ha et som får de fleste spilla til å gå ihvertfall;)

6. Pc'en klarer jo videoredigering nå ganske bra men det kan jo hende det fins noe billige men bra oppgraderinger ;)

Hvor mye vil jeg legge i de forskjellig faktorene?

1. Absolutt maks 2000

2. Maks 1500

3. Absolutt maks 2000

4. Maks 1500-2000

5. Grafikkort og skjermkort er jo samme, er det ikke?

Hva slags produkter har jeg sett på til nå?

1. Har ikke sett på noen spesielle lydkort men det som kom best ut i testen her på hw så jo ut til å være bra til den billige prisen.

2. http://www.dinside.no/php/art.php?id=90588 dette ser for meg ut som det ultimate tv-kort (med utgang for ekstern skjerm, dette tar da kun 0-2% av CPU, smart!). Men jeg er såklart open for forslag

3. Har sett litt på dette http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303850&cks=PLC dyrt men stilig!

4,5&6. Har ingen anelse ;)

Håper noen kan hjelpe meg litt på vei, kan jo hende jeg må ut med hovedkort, prosessor og skjermkort her men men;) venter i spenning på svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med tanke på at den skal stå i stuen burde STØY, stå få første plassen blandt dine prioriteringer...

6-7k Er litt lite for å vannkjøle en kraftig pc... og TRO meg støy har jævlig mye og si på stue pc! ;)

Sa kanskje litt feil.... pc'en skal stå med hjemmekinoen på eget rom tkil KUN hjemmekino (blir som en slags stue for meg) og jeg er ikke ekstrem sky for bråk så jeg satt tv-kort og lyd foran:)

Lenke til kommentar

Vil bare si at jeg syns det er ganske skuffende med så minimal respons når jeg legger opp en såpass oversiktlig og bra tråd (noe det er altfor få av her på forumet). Dette er jo tross alt norges største forum med data som tema så jeg syns nesten det er litt merkelig med så liten respons :realmad:

Lenke til kommentar

kan jo gi deg litt respons jeg da.

hvis du skal bruke pcen til spilling så synes jeg at du kan skaffe deg et bedre skjermkort. et i 2000 til 2500 klassen. husk støynivå på skjermkortet. (det kan være høyt)

lydkort synes jeg du skal spørre om i avdelingen for lydkort for der er jeg fersk

du må også huske på tilkoblingsmuligheter fra pc til tv det er vanskelig.

har skart kontack i min pc og det var hard å få til.

du må huske at det er ferie nå å folk er på ferie eller ute så jeg synes absolutt ikke at du skal kritisere folk for å svare deg.

bruker du å svare ofte? (tror ikke det siden du bare har 12 inlegg)

Endret av storken
Lenke til kommentar
kan jo gi deg litt respons jeg da.

hvis du skal bruke pcen til spilling så synes jeg at du kan skaffe deg et bedre skjermkort. et i 2000 til 2500 klassen. husk støynivå på skjermkortet. (det kan være høyt)

lydkort synes jeg du skal spørre om i avdelingen for lydkort for der er jeg fersk

du må også huske på tilkoblingsmuligheter fra pc til tv det er vanskelig.

har skart kontack i min pc og det var hard å få til.

du må huske at det er ferie nå å folk er på ferie eller ute så jeg synes absolutt ikke at du skal kritisere folk for å svare deg.

bruker du å svare ofte? (tror ikke det siden du bare har 12 inlegg)

Takk for svar :thumbup:

Pc'en min har S-video ut og det går fin fint å bruke den (har også dvi i tilfelle den blir brukt med hd-materiale noen gang)

Kanskje jeg må legge litt mer inn i skjermkort ja... vi får se

Jeg svarer nok ikke ofte fordi jeg kan svært lite innen dette feltet og har ikke noe å tilføye når det kommer til å utveksle erfaringer med forskjellige pc oppsett

Men nok engang takk for svar

Lenke til kommentar
du er vel klar over at en prosjektor bråker litt

billig=bråke mer

dyr =bråke mindre

Hehe ja er faktisk klar over at en prosjektor bråker svært mye men vi får se om vi finner en løsning på det etterhvert ;)

Takk for svar

Lenke til kommentar

var på kommunen en gang og der hadde de en prosjektor til 30k og den var ganske stillegående vil jeg si og bildet var sylskarpt.

men du får jo en rå lcd/plasma skjerm for den prisen oxo.

vet noen om det finnes prosjektorer med vannkjøling?

Lenke til kommentar
du kan jo vente med å kjøpe deg skjermkort for jeg tror 6800 ultra (som gir deg heftig ytelse) kommer til å bli satt ned i pris nå som 7800 har kommet.

kansje gar X800xt oxo ned i pris når den derre nye kjernen kommer.

men ultra støyer.!

Ja får se om jeg slår til på noen tilbud om en stund ;) takker for svar

P.S. Var en tidligere som sa at det var vanskelig å koble pc til tv/prosjektor men de aller fleste dataer har jo dvi bakpå og da går det jo fint ;) viss ikke så får man jo konverteringsbokser

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...