Gå til innhold

Meir såre auger med LCD enn CRT..

Metalicat

Anbefalte innlegg

Etter at eg bytte til LCD-skjerm har eg hatt meir såre auger enn eg hadde før. Eg merkar at eg blir sliten i augene, og at det kjem av lysstyrken i skjermen.

Dersom eg stiller lysstyrken masse ned, hjelper det, men då blir bildet veldig grått og kjedeleg. Dersom det er godt lys i rommet, og serleg i området rundt skjermen, hjelper det òg.

Eg vil ikkje nemne skjermtypen, fordi det er ikkje denne skjermen spesielt, men fleire nyare LCD-skjermar med kraftig lys. Eg har ein 19"-skjerm, er nærsynt, men brukar briller når eg sitter foran pcen.

Då eg hadde 19" CRT-skjerm blei eg aldri sliten i augene, og den hadde mykje "svakare" og blassare bilde. Eg trudde det skulle bli betre med LCD-skjerm, på grunn av oppdateringsfrekvensen til CRT, osv, men det blei jo omvendt. :)

Har andre merka tilsvarande?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvor lenge siden er det byttet? det tar litt tid for øya å tilvende seg ny skjerm. dersom du har en lyssterk lcd så sier det seg selv at øya blir utsatt for mye sterkt lys..

ting man må tenke på er lyset ellers i rommet, om lys reflekteres i skjermen, kontrasten mellom skjerm, skjermkant og vegg og evtuelle andre saker i nærheten.

annen ting som kommer inn i bildet er bruk av Cleartype font smoothing. jeg har min på maks og syns det er mest komfertabelt, dog også dette tar litt tid å bli komfortabel med.

dersom du har en visual style som er høy på kontrast eller er generelt lys, så vil også dette spille inn, skift stil og evt. bakgrunn til noe mørkere.

ellers så er det jo såklart viktig å hvile øya, slik at man tar pauser fra skjermen og gjør noe annet slik at øya får ro fra konstant fokusområde.

jeg er også nærsynt og bruker briller, dog jeg har kjøpt terminalbriller som er spesielt egnet for skjermbruk. dette er noe å tenke på...jeg angrer ikke.

Lenke til kommentar
Etter at eg bytte til LCD-skjerm har eg hatt meir såre auger enn eg hadde før. Eg merkar at eg blir sliten i augene, og at det kjem av lysstyrken i skjermen....

Har andre merka tilsvarande?

I ditt tilfelle vil jeg anbefale at du først starter med å senke verdiene til standardverdier. Dette er ikke nødvendigvis fabrikk-innstillinger (som allerede forklart), men 'nøytrale' innstillinger. Typiske verdier for disse er 50, på en skala fra 0-100 (men det kan variere litt fra skjerm til skjerm). Det bør hjelpe litt. Deretter kan du forsøke å kalibrere skjermen manuelt, vha. kalibreringssoftware. Du kan også forsøke å senke kontrasten ved å bruke mørkere bakgrunner i Windows, i nettleseren din og i andre kontorapplikasjoner.

Apropos for mye lysstyrke: Det er ganske vanlig at skjermer er galt stilt inn. Dette gjelder ikke bare LCD-skjermer, men skjermer generelt sett: Innen TV-markedet er det f.eks. vanlig at man bevisst stiller inn for mye kontrast og fargemetning, fordi dette gjør at skjermen ser 'bedre' ut på utstillingsgulvet (folk har en tendens til å assosiere bra bilder med sterke farger og høy kontrast, selv om bildet ikke nødvendigvis ser naturtro ut).

Få folk gidder å kalibrere skjermene sine, og da ender de opp med en skjerm som yter under evne eller som ikke gir et riktig bilde [Edit: dersom skjermen ikke er godt kalibrert out-of-the-box]. Da jeg f.eks. skaffet meg en LCD TV, oppdaget jeg at TV-bildet ble vesentlig bedre etter at jeg kalibrerte den med DVE. Detaljene og nyansene kom bedre frem, billedstøyen ble svakere og det så ikke lenger ut som om alle personene i bildet var solbrente...

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Det er ikke få gangene jeg har stillt mine LaCie photon20visionII på "Night photo" modus, og i tillegg skrudd contrast ned på "0" i ATi skjermkontroll panelet. Faktisk kjører jeg det slikt nå. Det er ikke bra å ha det for sterkt, se heller på det som potensial i spill og kjør det laaangt ned når du kommer til skrivebordet igjen :)

EDIT: For de som ikke forstår hva ovenfor betyr, vil det si - så minimalt med kontrast som er mulig innen praktiske rammer :)

Endret av Boye
Lenke til kommentar

I tillegg kan du alltids skreddersy skjerminnstillingene via programvaren til skjermkortet ditt. nVidias programvare lar deg f.eks. definere egne skjerminnstillinger (kontrast, gamma, fargemetning, lysnivå, skarphet osv.) som kan aktiveres via høyreklikking på nVidia-skjermikonet. Du kan da lett skifte mellom f.eks. ulike skjerminnstillinger uten å måtte fikle med selve skjermen. Jeg har lagt ved et beskåret bilde fra skrivebordet mitt, som viser et eksempel på menyoppsettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...