Gå til innhold

lavspenning i strømnettet?


siDDis

Anbefalte innlegg

Idag var min p4 62 grader!!!!

Kabinettet var 39 grader, på tide med ny kjøler.

Når det gjelder spenninga som eg sliter med, så lurer eg på om det kan skyldes lavspenning her på loftet.

 

når eg kjører full load på cpu så blir spenninga 0.1v mindre enn det er har satt den på, og der ligger den ganske roligt.

 

også er 12v nede på 11.5v

 

er det muligt det skyldes lavspenning ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har et multimeter (=spenningsmåler) i nærheten er det bare å måle. Det skal ligge på rundt 230v. Hos meg er det 238v, hos foreldrene mine er det 228.

 

Uansett skal strømforsyningen gi samme ut-spenning uansett innspenning i området 110-250v. Men hvis du vil kan du åpne strømforsyningen og justere litt på noen potmetere der (justerbare motstander) for å finjustere utspenningen din. Vær bare oppmerksom på at du bryter evt. garanti når du åpner den.

Lenke til kommentar

Uff, ja vi sliter alle med høye temperaturer nå for tiden. Min AMD ligger på rundt 60 grader idle når temperaturen ligger mellom 25-28 grader inne. Har tenkt å bestille Silent Viking nå.

 

Når det gjelder spenningsproblemet ditt så kan du prøve å trekke en lang strømkabel fra ett uttak et annet sted i huset (etasjen under kanskje) og sjekke om det hjelper da.

Lenke til kommentar

Hehe, EPoX-kortet mitt viser ikke rette temperaturer (for lave faktisk) så jeg bekymrer meg ikke. Faktisk klokkes maskinen for fullt..

 

MEN, angående spenning og slikt. Ser dere noe galt på bildet nedenfor? Eller er alt fryktelig normalt?

 

mbm.jpg

 

Vet ikke hvordan disse verdiene skal være, men +5.00 lå på 5.00 før jeg overklokket... Har en Enermax 350W psu. Hmm..

 

_________________

...

 

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-08-01 23:23 ]

Lenke til kommentar

Dersom lav spenning i strømnettet resulterer i lav spenning ut fra PSU så skyldes det kun amatørmessig konstruksjon eller for mye last på PSU.

 

Lave målte spenninger er antageligvis en liten feil med måleutstyret på hovedkortet enn en feil med PSU. Temperaturdrift i slike målere er ganske stor ofte, og jeg antar at det ikke er prioritert når man skal lage et billig hovedkort.

 

Pluss minus en volt tror jeg ikke du skal bry deg om. Overklokking drar en del mer strøm, så det kan hende at noe av det skyldes overklokkingen, men antagelig skyldes det nok heller temperaturøkningen, og dermed unøyaktigheten i målingen.

 

Funker seriellprten din? Er det ikke den som egentlig skal bruke -12V spenningen fra PSU, eller er det jeg som ikke husker helt riktig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...