Gå til innhold

Bytte av HK eller bare bytte ut deler?

Lanka

Anbefalte innlegg

Jeg har dette Hovedkortet.

Og den er relativ gammel. Over 4 år eller no. Problemet er at jeg ikke vil legge inn altfor mye penger i å kjøpe nytt HK når jeg egentlig ikke har behov for det. Men dette HK støtter jo ikke S-ATA. Kun IDE bare. Og nå som jeg har en S-ATA disk så lurer jeg på hva jeg kan gjøre.

Denne har jo 1,7 GHz. Så er det lurt i å investere i en ny en når jeg i tillegg må bytte CPU også? Har hørt at S478 er på vei ut. Hva burde jeg gjøre. Og ha det billigst, ettersom jeg er en student og ikke har allverdens å rutte med ;)

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hovedkortet der, samt ram (max PC2700), og CPU (P4 willamette eller Celeron willamette 1,7GHz) er ganske gammelt og utdatert. Jeg ville nok byttet ut en god del ting når jeg først var i farta. Og gjerne byttet over til AMD siden det er det er et godt valg for tida.

F.eks:

Athlon64 3000+ venice med boks kjøler (ca 1250kr)

Et sokkel 939 hovedkort med SATA USB2 og mye annet (ca 600-1100kr)

PC3200 ram 1GiB (ca 800kr)

Hvis dette blir for dyrt så kanskje dette er noe:

Sempron 64bit 3000+ med boks kjøler (ca 700kr)

Et sokkel 754 hovedkort med SATA, USB2 og mye annet (ca 400kr)

512MB PC3200 ram (ca 400kr)

Hvis også dette blir for dyrt så kanskje du kan nøye deg med bare et nytt hovedkort (ca 400kr)

PS. Jeg regner med du trenger SATA-kabel nå, og det følger med alle hovedkort med SATA bare til info.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har behov for mere kraft, men bare vil ha S-ATA disken din til å virke, så kjøp en S-ATA kontroller. Denne plasseres enkelt i et PCI spor :) Det baller fort på seg hvis du skal oppgradere hovedkort. Så må du ha ny CPU, og så finner du ut du må ha nytt minne, og så skjermkort, og vips, du er oppe i noen gode priser :)

Jeg tror hvertfall jeg ville nøyd meg med kontrolleren nå, og så spart opp for å kunne ta en skikkelig oppgradering senere.

- Azton

Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg går for Azton's tips. Tips om noen kontrollere?

Tusen takk forresten Simen, men 1 GB med minne har jeg, og det blir litt dyrt de tingene der. Spiller ikke så mye så jeg klarer meg egentlig med det jeg har =)

Lenke til kommentar

Hovedkortet jeg foreslo er faktisk bare en hundrelapp dyrere enn en SATA-kontroller og kan brukes med eksisternede komponenter (CP2700-ram og 1,7GHz sokkel 478 CPU). Jeg ville klart valgt hovedkortet fordi det følger med SATA-kabler, hele 6 USB2-porter (han har 0 fra før), mye bedre integrert lyd (5.1 surround), integrert nettverk (noe han kanskje ikke har fra før), og støtter samtidig fremtidige oppgraderinger til f.eks 800FSB, 8xAGP og PC3200-ram, samt at han får vanlig garanti/reklamasjonsrett på hovedkortet (noe han ikke har nå lengre). Det er altså bare snakk om en hundrelapp i forskjell. Noe som er veldig lite selv for en student.

Lenke til kommentar

Oki, da har jeg både fått navn på Kontrollerkort og et nytt hovedkort.

Og prisen på hver av disse 2 kan jeg leve med ;) Så hvis jeg kjøper hovedkortet så slipper jeg kontrollerkort og omvendt. Hva burde jeg gjøre da?

Hovedkort :

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=26786

Kontrollerkort :

https://prisguiden.no/produkt/8791

Edit : Simen1 var før meg :p

Endret av Lanka
Lenke til kommentar
:) Kontrollerkortet er langt enklere å innstallere enn et hovedkort, men det skal være fullt overkommelig det også. Strømforsyningen skal passe fint. Det er vanlig 20pins ATX-plugg, og vanlig Pentium4-12V-plugg som du sikkert har fra før. Knappene fra kabinettet skal være enkelt å sette på rett plass (står utførlig i manualen). Bare det å bytte hovedkort endrer ikke nevneverdig på strømforbruket så det skal gå helt fint med nåværende PSU. Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...