Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Prosessoren min "sovner"

Anbefalte innlegg

Hei!

Datamaskinen begynte i vinter å slå seg av i tide og utide. Det viste seg etterhvert at det var problemer med prosessoren. Når jeg flyttet maskinen til vinduskarmen med vinduet åpent fungerte den normalt - den gikk altså varm. Jeg kjøpte ny prosessor nylig, men har akkurat samme problemet.

Det kan virke som det er en komponent i maskinen som skaper alt for mye varme. Hvordan blir jeg kvitt dette? Nå er det så ille at maskinen er ubrukelig..

Mvh,

Panasony

:w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan leser man av temperaturen?

Etter at maskinen har crashet får jeg meldingen "CPU has been changed or is non-workable" ved oppstart (der hvor den teller RAM).

Har kabinettet åpent, og lar den stå ved et åpent vindu for å få kjølig luft. Bør en vifte og kjølepasta gjøre susen?

Endret av Panasony
Lenke til kommentar

"CPU has been changed or is non-workable"

Tyder sterkt på at cpu går for varmt, plukk av kjøleren og kontroller at den sitter på ordentlig. Evt. rens og ta en ny runde med kjølepasta, les goopguiden på overklokking hvis du ikke er helt trygg på hvordan du gjør dette.

Temperaturen kan du lese av i bios, eller ved hjelp av div småprogrammer man kan laste ned til windows.

Kjøleren som fulgte med skal være kraftig nok til normalt bruk, og man skal i hvertfall ikke oppleve at prossesoren krasjer fordi den går for varm så lenge den er riktig montert.

Endret av clumzy
Lenke til kommentar

CPU ligger rundt 40 grader og systemet i underkant av 30 grader. Dette er når jeg bruker maskinen til internett og annen lett bruk.

Fortsatt må jeg få maskinen flere grader kjøligere for å være sikker på at den ikke krasjer! Det blir værre og værre, og i går virket den ikke før det ble nattemørkt ute (står i åpent vindu)!

Kan det være skjermkortet eller en annen komponent enn CPU som har blitt kresen på temperaturen?

Lenke til kommentar

De fleste komponenter i en pc er garantert til å fungere i omgivelser opp til 70 grader, så de temperaturene du viser til skulle normalt ikke være noe problem.

Dette er ikke et område jeg kan alt for mye om, men jeg ville videre anbefale å kjøre Memtest for å sjekke minne.

Og så dille litt rundt i bios, prøve setup defaults i stedet for turbo defaults.

Og også kanskje prøve å skru opp spenningen på cpu og minne for å se om det kan ha noen effekt. Det er en kjent sak blant overklokkere at man kan oppnå høyere stabile klokkefrekvenser ved å øke vcore spenningen litt, og det kan være det kan hjelpe for deg og. Baksiden ved høyere spenning er høyere varmeproduksjon, men det skulle ikke være noe problem siden du sier du ligger rundt 40 grader.

Hvis ingenting viser seg å hjelpe ville jeg testet prossesoren i en annen pc hvis du har tilgang på det, og hvis det da viser seg at prossesoren en problemet kan du prøve deg på en garantisak.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingene! Nå har jeg en del å styre med fremover iallfall.. Men begynner å bli møkk lei hele PC-en - det ender vel i at jeg må kaste vekk tusenvis på en splitter ny. Irriterende når det helt sikkert kun er én komponent som har sviktet!! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...